InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Skimmia, groenblijvende plant die je zelf kunt stekken

Skimmia, groenblijvende plant die je zelf kunt stekken

Skimmia, groenblijvende plant die je zelf kunt stekken Wie een skimmia in de tuin heeft is al bekend met de fijne en zoete geur in het voorjaar. Deze plant geeft veel vreugde met haar mooie zacht geurende bloemen en bessen. Rond kerstmis kan men de takjes in kerststukjes gebruiken en in de zomer ziet men de mooie kleine bloemetjes in wit, of wit-roze. Kortom deze plant geeft het hele jaar door vreugde in de tuin. Wel dienen we er rekening mee te houden dat de skimmia in de loop der tijd veel ruimte nodig heeft. Hij groeit stevig door maar heeft niet zoveel onderhoud nodig.

Oorsprong van de plant

De Skimmia Japonica is de meest bekende skimmia soort en deze is oorspronkelijk afkomstig uit Japan, Korea, Taiwan en China. Rond 1860 werden deze planten in Europa geïntroduceerd. Ze werden van China naar Frankrijk gebracht. Het is een plant die afstamt van de wijnruitfamilie. De oorspronkelijke naam is Miyani shikimia. Deze plant valt van oorsprong in de categorie van giftige planten. De bladeren bevatten een stof die gebruikt kan worden om een tropische ziekte te genezen. Maar ook de bessen zijn gevaarlijk als ze gegeten worden, weliswaar alleen in grote hoeveelheden. Dit kan men natuurlijk zelf voorkomen maar het blijft opletten met kleine kinderen die de fel rode bessen graag in de mond steken. De bloemen zijn wit, crème of zacht roze. In zowel het voorjaar als het najaar zien we dat in boeketten vaak takken van skimmia's verwerkt worden. Zij blijven ongeveer 10 dagen mooi in een boeket en daarna verwelken ze. Deze planten zijn winterhard en kunnen heel goed temperaturen tot -10 graden c. verdragen.

Groenblijvende plant die hele jaar bloeit

De skimmia is een geliefde plant in veel tuinen omdat ze in de winter groen blijft. Dit geeft de tuin een fris aanzien en omdat de plant zo uitbundig bloeit kunnen we er veel plezier aan beleven, zonder dat er veel onderhoud nodig is.

Groei tijdens het jaar

De plant zal over het algemeen zestig cm. hoog worden en vijftig centimeter breed. Maar bij een goede verzorging kan de hoogte wel tot één meter worden.Ook zijn er kleine soorten die slechts 40 cm. hoog worden. De plant is ook zeer geliefd in een pot en staat dan mooi op een balkon of terras. Er zijn dwergsoorten die men gemakkelijk ergens tussen andere soorten kan planten. We moeten wel bedenken dat een skimmia langzaam groeit. Omdat het een schaduwplant is zal hij vaak geplant worden onder een andere boom zoals bijv. een magnolia. De plant wil graag halfschaduw of schaduw. April, mei en juni zien we de bloemen verschijnen. In principe is er geen snoei nodig. Soms kan men een skimmia ontdekken die slecht verzorgd is en uitgedroogd. Dan is het mogelijk om door stevige snoei toch de plant te vernieuwen maar dit zijn noodmaatregelen.

Mannelijke en vrouwelijke planten

De skimmia kent aparte mannetjes en vrouwtjes planten. Het is belangrijk om te weten dat er altijd één mannetjesplant geplaatst moet worden om bessen te krijgen. Daarbij kunnen tot zeven vrouwtjesplanten geplant worden. De mannelijke planten geven mooiere kleuren en sterkere geuren. De mannetjes hebben meeldraden en de vrouwtjes hebben stampers. De mannelijke plant zorgt voor de bevruchting van de vrouwelijke plant. Alleen de vrouwelijke planten dragen de bessen. Men mag gerust verschillende variëteiten bij elkaar plaatsen mits er maar rekening gehouden wordt met de mannelijke en de vrouwelijke soort. Doet men dit niet dan is er later de teleurstelling als er geen besjes verschijnen. Er is echter één uitzondering op de regel en dit is de skimmia reevesiana. Deze plant is eenhuizig.

Soorten skimmia

Er zijn veel verschillende soorten skimmia's. Enige bekende variëteiten zijn:
  • Skimmia japonica keessen bloeit met witte bloemen
  • Skimmia japonica fragrans deze is wit-roze
  • Skimmia japonica kew white
  • Skimmia japonica rubella bloeit ook wit-roze
  • Skimmia japonica ruby dome bloeit wit-roze en is een kleine laagblijvende soort.

De skimmia japonica rubella is de meest gekweekte soort in Nederland. We zien deze plant vaak in parken en tuinen en deze wordt daar geplant vanwege de mooie donkerrode bessen in het najaar. Plant deze niet op het zuiden.

Bemesten

In het voorjaar dient men deze plant wel goed te bemesten met koemestkorrels. De skimmia is niet erg gevoelig zoor ziektes en plagen maar kan wel last krijgen van spint. Mocht dit het geval zijn dan is het verstandig om éénmalig de plant te bespuiten met een middel tegen deze aandoening wat men in het tuincentrum kan verkrijgen.

Het planten van een skimmia

Het is belangrijk om eerst goed te bekijken waar de skimmia geplant moet worden. Dit kan niet op het zuiden want dan zal de plant in de zomer verbranden. De plant wil wel graag wat licht maar verdraagt ook goed schaduw. Maak een ruim plantgat. Vul aan met turf. De grond moet neutraal zijn en de structuur moet licht-zuur zijn. Mooie losse en water doorlatende grond. Deze plant heeft veel vocht nodig maar wil beslist niet met de wortels in het water staan. Wil men de skimmia in een pot houden dan is het verstandig om ieder jaar een grotere pot te nemen met een gat onderin voor de afwatering. Er moeten mogelijkheden zijn om uit te groeien.

Stekken

Het is mogelijk de skimmia zelf te stekken. Dit kan het beste in het vroege najaar. Neem stekken van ongeveer 10 tot 15 cm. en plaats ze onder glas. Het kan dan echter wel drie jaar duren voor er een echte stevige plant ontstaat.
Gerelateerde artikelen
Planten die bloeien in de winterPlanten die bloeien in de winterDe meeste vaste planten bloeien vanaf het voorjaar of in de zomer. Wie ook in de winter graag kleur terug wil vinden in…
Groenblijvende tuinplantenGroenblijvende tuinplantenGroenblijvende planten zorgen voor wat kleur in de winter. Een tuin zonder groenblijvende planten kan ís winters helemaa…
Winterbloeiende struikenWinterbloeiende struikenWinterbloeiende struiken zijn onmisbaar in de tuin. De meeste tuineigenaren richten zich bij de keuze van de struiken me…
Herfstbloeiende plantenHerfstbloeiende plantenDe dagen worden weer korter, de regen valt met bakken uit de lucht en de wind waait flink, het is weer herfst. De zomerb…
Planten voor op het winterterrasPlanten voor op het winterterrasDe zomer is voorbij. Alle potten met eenjarige zijn leeggemaakt en het terras is kaal. Dit staat natuurlijk wel netjes e…
Bronnen en referenties
  • Skimmia Wikipedia
  • Neerlands tuinen
  • Tuin.nl
  • Tuinieren het hele jaar door.

Reageer op het artikel "Skimmia, groenblijvende plant die je zelf kunt stekken"

Reactie

Henk, 01-10-2017 10:52 #1
Ik heb ook een skimmia in de tuin staan, maar sinds kort word het blad geel tot wit en valt af, wie oh wie weet wat hier gebeurt. In alle site's lees je dat het zo'n makkelijke plant is zonder / bijna zonder ziektes. Reactie infoteur, 02-10-2017
Beste Henk,
Wat jammer dat de skimmia problemen geeft want het is inderdaad een hele gemakkelijke plant. Juist in het najaar is de plant zo mooi.
Ik denk dat je het beste een geel blad mee kunt nemen naar een tuincentrum en daar kunt vragen wat het kan zijn. Staat de plant in een omgeving met een beetje halfschaduw?
Is de grond zuur genoeg? Dit zijn vragen waar alleen een tuinder antwoord op kan geven.
Ik wens je veel succes.
Met vriendelijke groet, Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 05-12-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!