InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Tuinbladen in overvloed en voor elke tuinier

Tuinbladen in overvloed en voor elke tuinier

Tuinbladen in overvloed en voor elke tuinier Tuinbladen of tuintijdschriften, het lijkt wel alsof er nog steeds nieuwe titels op de markt verschijnen. Het aanbod is onverminderd groot. Dit zal ook te maken hebben met de nog steeds toenemende populariteit m.b.t. tuinen en tuinieren. De tuinbladen variëren van echte vakbladen tot glimmende glossy's. In de vakbladen wordt vaak meer inhoudelijk met het onderwerp omgegaan en in de glossy's gaat de aandacht vaak uit naar de huidige tuintrends. Zo is er voor iedereen een passend blad te vinden.

Nederlandstalige tuintijdschriften voor elke tuinier

Wie op zoek is naar een Nederlandstalig tuintijdschrift kan in de schapen van de boekhandel of de kiosk altijd wel iets van zijn of haar gading vinden. Het aanbod is erg groot en er is voor iedereen wel iets te vinden. Alle bladen zijn in de losse verkoop verkrijgbaar, maar natuurlijk kan er ook in alle gevallen een abonnement worden afgesloten.

Het voordeel van een abonnement is natuurlijk dat het altijd voordeliger is. Bovendien heb je dan het gemak, dat het nieuwe tijdschrift weer automatisch in je brievenbus verschijnt. Wie toch kiest voor losse verkoop, kan weer eens makkelijker variëren en zo iedere maand iets anders pakken. De keuze kan dan bijvoorbeeld bepaald worden aan de hand van de behandelde onderwerpen in de betreffende editie.

Bloemen en Planten

Bloemen en Planten is een maandblad, dat zich richt op de Nederlandse én Belgische markt. Jaarlijks wordt er voor de abonnees en tuinreis georganiseerd. Aan het blad is ook een uitgebreide website gekoppeld, waarop leden kunnen inloggen en zo kunnen beschikken over een uitgebreide tuinagenda. Eenmaal per jaar verschijnt Tuinplus, met daarin een verzameling artikelen die in het afgelopen jaar in Bloemen en Planten zijn verschenen.

De Tuinen van Eden

De Tuinen van Eden is een echt tuinblad, dat wordt uitgegeven in België. Naast een Nederlandstalige uitgave is er ook telkens een Franse editie (Les Jardins d’Eden). Liefhebbers van tuinieren en tuinarchitectuur kunnen hiermee dan ook hun hart helemaal ophalen. Kwalitatief goede artikelen en reportages maken elk nummer het lezen meer dan waard. De hoge kwaliteit wordt gewaarborgd door bekende namen als Peter Bauwens, Lieve Adriaanse, Julia Voskuil en Ivo Pauwels

DE TUIN Exclusief

Het magazine DE TUIN Exclusief is een tuinblad met klasse. Het is een echte glossy, mede door de luxe uitgave. De achterste pagina bevat bijvoorbeeld geen advertentie, waardoor dit meer wegheeft van een boek. Het feit dat de pagina's niet geplakt, maar garen gebonden zijn is ook heel bijzonder. De verschijningsfrequentie is éénmaal per kwartaal. Het blad staat vol met een grote hoeveelheid sfeerbeelden en reportages over huis & tuin, kunst & cultuur en natuur & milieu.

Home and Garden

Het tijdschrift Home and Garden is, hoewel de naam toch anders doet vermoeden, een Nederlands tuintijdschrift. Het verschijnt 10x per jaar en heeft een mooie glossy uitstraling. De artikelen en reportages behandelen alle onderwerpen en trends rondom tuinieren, tuinmeubilair en tuinmeubelen.

Landidee

Landidee is één van de nieuwste tuinbladen en verschijnt vier maal per jaar. Door deze verschijningsfrequentie kan er in elk nummer op een ander seizoen ingespeeld worden. De onderwerpen gaan verder dan de eigen tuin. Ook het landleven, de natuur en het cultureel erfgoed krijgen ruim de aandacht.

Landleven tuinen

Van het bekende blad Landleven verschijnt 2x per jaar een speciale editie. Landleven Wonen (najaar) en Landleven Tuinen (voorjaar). In Landleven Tuinen vinden we de kwaliteit terug die we van het blad Landleven gewend zijn. Maar nu dit alleen maar informatie over tuinieren, tuinklussen en tuingereedschap.

OnzeEigenTuin

OnzeEigenTuin is ook een echt liefhebbers blad. Het is een prachtige uitgave op groot formaat en verschijnt 4x per jaar. Ook hier vindt men artikelen van auteurs die werkelijk kennis van zaken hebben. Wars van mode en trends op het gebied van de tuin, wordt hier aandacht besteed aan het echte tuinieren. Via de website kunnen zelfs vragen gesteld worden, die beantwoord zullen worden door Jo Cuijpers.

Tuin&Co (voorheen tuinieren)

Tuin&Co is een maandblad, dat telkens weer overvol staat met heel veel interessante informatie. Uiteraard full colour, maar niet al te glossy-achtig. Het blad is ook de moeite waard voor mensen die een eigen moestuin hebben of een gedeelte van de tuin als moestuin hebben ingericht. Naast de aandacht voor de "gewone" tuin, komt er ook altijd wel iets van de moestuin aan bod.

Tuinontwerp

Voor wie niet weet wat hij aan moet met zijn of haar tuin is er het blad Tuinontwerp. Het verschijnt 2x per jaar en staat vol met goede, leuke en soms verrassend simpele ideeën m.b.t. het inrichten van de tuin. Een strakke tuin, een stadstuin, een kindvriendelijke tuin of een zonnige tuin: IN Tuinontwerp wordt aan al deze tuintypes (en nog veel meer!) aandacht besteed.

Engelstalige tuintijdschriften voor wie verder zoekt

Er zijn ook een aantal Engelstalige tijdschriften, die vooral bij de beter geselecteerde boekhandel of tijdschriftenkiosk te verkrijgen zijn. Engeland is toch wel het tuinland bij uitstek. Daarom zijn deze tijdschriften de aanschaf meer dan waard.

Gardeners'World Magazine

Gardeners'World is het bekende tuinprogramma van de BBC, dat elke vrijdag wordt uitgezonden. Gekoppeld aan dit bijzonder informatieve programma wordt ook een tijdschrift uitgegeven. Maandelijks verschijnt Gardeners'World Magazine met daarin veel artikelen en reportages uit het televisieprogramma, of gebaseerd op de serie. Veel bekende gezichten komen ook terug in het tuinblad. Het blad is over het algemeen goed te verkrijgen in Nederland.

Gardens Illustrated

Gardens Illustrated verschijnt elke maand in full colour. Het tuinenthousiasme en de liefde voor tuinieren straalt er vanaf. Een eldorado voor de echte liefhebber. Het is met de Engelstalige bladen wel oppassen. De adviezen over planten zijn uiteraard gebaseerd op het Engelse klimaat, en dat is wel dergelijk anders dan bij ons. Oppassen dus!

Tuinbladen gekoppeld aan een vereniging

In Nederland zijn er een aantal verenigingen, die aan het lidmaatschap ook een tijdschrift gekoppeld hebben. Wie lid wordt van een plaatselijke afdeling, is dan bijvoorbeeld ook gelijk lid van de overkoepelde landelijke vereniging.

Fuchsiana

De Nederlandse Kring van Fuchsia-vrienden geeft 6x per jaar een eigen blad uit. Dit Full colour tijdschrift staat boordevol informatie over de Fuchsia en is dan ook voor de ware Fuchsia-liefhebber een echte aanrader. Natuurlijk bevat het blad ook veel informatie over de vereniging, het interne reilen en zeilen, zelf.

Groei&Bloei

Wie lid wordt van één van de vele Groei&Bloei-afdelingen, die verspreid zitten over heel Nederland, heeft automatisch een abonnement op het maandblad Groei&Bloei. Hierin uiteraard veel aandacht aan tuinen en tuinieren, maar ook bloemschikken krijgt ruim de aandacht. Ook ontvangt iedereen van de lokale afdeling een soort nieuwsbrief, met daarin allerlei verenigingsactiviteiten.

Tuinjournaal

Iedere donateur van de Nederlandse Tuinen Stichting ontvangt 4x per jaar gratis een Tuinjournaal. Via het Tuinjournaal wordt men op de hoogte gehouden van de activiteiten van de NTS, opengestelde tuinen en georganiseerde excursies speciaal voor de donateurs. Tuinjournaal is niet gericht op de particuliere tuin, maar op de in stand houding van belangrijke tuinen en parken.
Gerelateerde artikelen
Tuin en tuinier tips - De maand januariTuin en tuinier tips - De maand januariJanuari is een maand waarin niet veel getuinierd wordt. Toch kan je genoeg doen om de tuin klaar te maken voor het komen…
Tuin en tuinier tips - De maand februariTuin en tuinier tips - De maand februariFebruari is een maand waarin niet veel getuinierd wordt. De maand is vooral gericht op het klaarmaken van de tuin voor d…
Tuinarchitectuur: ontwerpen van de tuinTuinarchitectuur: ontwerpen van de tuinVeel mensen willen hun tuin ontwerpen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Zo zijn er kant-en-klare ontwerpen…
Haal de frisse lente in huisHaal de frisse lente in huisAan het einde van de winter is het logisch dat je uitkijkt naar de lente en de zomer. Maar omdat het buitenleven voor de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jackmac34, Pixabay
  • www.bloemenenplanten.nl
  • www.magvilla.nl

Reageer op het artikel "Tuinbladen in overvloed en voor elke tuinier"

Reactie

Gabriel Marleen, 15-10-2012 16:28 #1
Beste
Het tijdschrift Mijn tuin exclusief verschijnt niet meer. Tot mijn hele grote spijt. In mijn collectie mis ik enkele nummers uit het verleden. Ik zou dolgraag mijn collectie vervolledigen; Waar kan ik hiervoor terecht? Bij de betreffende Postbus en Redactie krijg ik geen antwoord.
Met dank en vriendelijk groet
Marleen Gabriël Reactie infoteur, 15-10-2012
Beste Marleen,

Als de uitgever en de redactie beide niet meer te bereiken zijn, dan raad ik je aan om het eens op Marktplaats te proberen. Uit ervaring weet ik dat er altijd reacties omen uit onverwachte hoek.

Succes!

Martina

Infoteur: Martina
Laatste update: 23-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!