InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Dooikorrels: een alternatief voor strooizout

Dooikorrels: een alternatief voor strooizout

Zout als strooimiddel is slecht voor het milieu, omdat het planten en bomen doodt. Een groener alternatief zijn dooikorrels. Dit zijn korrels die gemaakt zijn van organische materialen en die dooikorrels worden warm als ze in aanraking komen met bevroren water (ijs of sneeuw). Door de samenstelling van de dooikorrels wordt voorkomen dat het water dat ontstaat na het smelten opnieuw bevriest.

De werking van dooikorrels

Dooikorrels zijn korrels van 2 tot 3 millimeter grootte die worden aangebracht op sneeuw en bevroren delen grond of wegen. Dooikorrels kunnen wel tot 150 keer hun eigen gewicht laten smelten en zijn werkzaam tot min 50 graden Celsius. De korrels kunnen een temperatuur bereiken van tussen de 40 en 50 graden en werken tussen de 48 en 72 uur na het uitstrooien. Op het moment dat zij in aanraking komen met het water in dat ijs of sneeuw wordt een exothermisch proces gestart. Dit is een reactie waarbij warmte vrij komt. De dooikorrels bevatten bovendien middelen die er voor zorgen dat de verbinding die er is tussen het ijs en het oppervlak wordt verbroken.

De voordelen van dooikorrels

Dooikorrels worden doorgaans niet verkocht in gewone winkels, maar kunnen wel per internet worden gekocht. Ze zijn duurder dan gewoon strooizout, maar hebben wel betere eigenschappen bij sneeuw, vorst en ijzel. Die voordelen zijn:
  • Er ontstaat geen schade aan planten en bomen in wegbermen en plantsoenen omdat ze de wortels van de planten niet verstikken
  • Lakschade aan auto’s wordt er door voorkomen
  • Dooikorrels werken veel sneller, namelijk 5 keer sneller dan strooizout
  • Opvriezing van het dooiwater wordt voorkomen door de samenstelling van de dooikorrels
  • Geen inloop van vieze pekelvoeten

De gevaren van dooikorrels

Hoewel gesteld wordt dat dooikorrels voor het milieu beter zijn dan zout, moeten mensen wel oppassen met de stoffen. Als iemands huid vaak in aanraking komt met de korrels kan dat leiden tot irritatie. Wie het spul heeft aangeraakt doet er dan ook goed aan goed te spoelen met water.
Als de dooikorrels worden ingenomen kunnen mensen daar misselijk van worden en ze kunnen last krijgen van braken, buikpijn en diarree. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan voorkomen, zeker als het om kinderen gaat, maar bij erge symptomen altijd de arts inschakelen.

Hoe moet je dooikorrels strooien?

De dooikorrels kunnen al gestrooid worden nog voordat er bevriezing optreedt, voordat er ijzel valt of voordat de sneeuw er al ligt. Dit voorkomt gladheid. Strooien kan met de hand of met bepaalde hulpmiddelen die bij de verkooppunten van de dooikorrels te krijgen zijn. Gelijkmatig strooien is nodig om alle delen ijs- of sneeuwvrij te krijgen. Er is 1 kilo van de dooikorrels nodig om 10 vierkante meter sneeuwvrij of ijsvrij te krijgen. Voor grotere oppervlakten (bijvoorbeeld als gemeente met dooikorrels willen werken of rond bedrijfsterreinen) zijn ook handstrooiers of strooiwagens te koop. Als een auto vast zit in de sneeuw moeten de korrels onder de wielen worden gelegd. Die wielen moeten dan wel draaien. De korrels kunnen ook worden gestrooid als het al gesneeuwd of gevroren heeft.

Dooikorrels bewaren

Als de dooikorrels in de luchtdichte verpakking worden bewaarde zijn ze onbeperkt houdbaar. Na opening moeten de korrels veilig worden opgeborgen.

Dooikorrels worden ook in vrieshuizen gebruikt

In vrieshuizen worden dooikorrels gebruikt om er voor te zorgen dat mensen niet voortdurend onderuit gaan als ze hun werk uitvoeren. Verder worden de korrels gebruikt voor het vrijhouden van:
  1. Trottoirs
  2. Wegen
  3. Bruggen
  4. Start- en landingsbanen
  5. Perrons

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schade bij gladheid op fietspad: wie is aansprakelijk?Je valt met je fiets omdat het fietspad glad is en de gemeente daar niet gestrooid heeft. Je broek en je fiets zijn kapo…
Aansprakelijkheid schade op gladde weg of stoepAansprakelijkheid schade op gladde weg of stoepWie is aansprakelijk voor de schade op de gladde weg, parkeerterrein of de eigen stoep? Op wie kunt u de schade, mogelij…
De Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoDe Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoOnderhoud van de auto voor aanvang van de winter. Zodra mist, sneeuw en gladheid de Nederlandse wegen weer kunnen gaan b…
Autoschade door gladde wegen en de overheidIn de winter in Nederland zijn er regelmatig gladde wegen en deze wegen kunnen tot schade leiden, elk jaar weer staan de…
Verkeer - Winter, gladheid en autorijdenVerkeer - Winter, gladheid en autorijdenAuto rijden in de winter bij ijzel, sneeuw en gladheid. Alhoewel we in Nederland niet vaak meer geconfronteerd worden me…
Bronnen en referenties
  • http://saltking.nl
  • Chemifor
  • Hanos
  • Wetenschapsforum

Reageer op het artikel "Dooikorrels: een alternatief voor strooizout"

Reactie

Keees Beintema, 19-11-2011 09:44 #1
M.,
Dooikorrels. lijkt me een beter idee dan zout.
Maar nu:
wie levert dat in voor particulieren "behapbare" porties?
Dank voor uw meedenken!
kb Reactie infoteur, 19-11-2011
Nou ik neem aan dat als je met de hele buurt een emmer koopt, dat je hem fijn kunt verdelen. Dat lijken me behapbare porties genoeg en je krijgt er misschien ook nog een leuk onderling contact door.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Gladheidbestrijding
Reacties: 1
Schrijf mee!