InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Aanschaf van granieten aanrechtblad is aankoop voor je leven

Aanschaf van granieten aanrechtblad is aankoop voor je leven

Aanschaf van granieten aanrechtblad is aankoop voor je leven Een granieten aanrechtblad in een aankoop voor het leven. Weliswaar hoog in prijs wat de aanschaf betreft maar met het juiste onderhoud wordt het blad steeds mooier en het is tevens het meest hygiënische werkblad dat je maar kunt hebben. Graniet is een natuurproduct en het is erg leuk om zelf je graniet uit te zoeken bij de graniethandelaar. Ook graniet heeft diverse soorten en er verschil in hardheid. Maar het is altijd oersterk en een natuurproduct.

Wat is een granieten aanrechtblad

De naam graniet is afkomstig van het woord granus wat korrel betekent. Graniet is een delfstof die in de aardlaag ontstaat als gevolg van stolling van het magma in de diepte van de aarde van vloeibare mineralen. Dit is een proces van miljoenen jaren. Als gevolg van erosie komt het graniet wat meer bloot te liggen en kan het gedolven worden. Graniet bestaat uit drie mineralen waarvan 50% kwarts. Als het graniet rijk is aan kaliumvedspaat dan ontstaat de roze tint. Zit er meer biotiet in het graniet dan zal het donkerder zijn van kleur. Het zagen van graniet kan alleen met een diamantzaag. Een aanrechtblad wordt op maat gezaagd uit de grote granieten plaat. Over het algemeen is de een granieten aanrechtblad vier cm. dik en heeft randen om het aflopen van het water tegen te gaan.

Welke keuze voor een aanrechtblad kan men maken

  • Graniet
  • Composiet
  • Silostone
  • Belgisch hardsteen
  • Glazen aanrechtblad

Graniet

Granieten aanrechtbladen komen in hele grote stukken uit de groeve en dit kan zijn uit verschillende landen. Italië is een grote leverancier (denk aan de groeven in Marmara) maar ook Spanje levert graniet. We zien ook veel graniet dat afkomstig is uit China of India en Brazilië. Ook de Scandinavische landen leveren graniet. Als je een aanrechtblad wilt kopen vraag dan aan de leverancier waar het graniet vandaan komt. Een goede leverancier geeft veel achtergrondinformatie. Het zoeten geeft granieten bladen een zogenoemd ‘eiglans’, waardoor ze een authentieke uitstraling krijgen. Door het zoeten blijft echter de structuur meer open, en worden de kleuren en structuren ook minder benadrukt dan door het polijsten. Om het graniet een antieke uitstraling te geven wordt het gebrand. Bladen in de gezoete en antieke varianten hebben een groter vermogen om vocht op te nemen dan de gepolijste bladen, waardoor de kans op vlekken ook iets groter is.

Wat zijn de voordelen van graniet

  • Uniek, omdat het natuurlijk materiaal is zijn geen twee bladen hetzelfde
  • Tijdloos
  • Duurzaam
  • Krasbestendig en ook hittebestendig

Wat is composiet

Composiet bestaat uit 95% kwartsiet. Dit wordt in grote silo's gedaan en dan door elkaar geblazen. Vervolgens wordt 5% polysterhars toegevoegd en daarna gaat het materiaal in een mal. Onder hoge druk en tevens hoge temperatuur ontstaan de platen. Deze zijn allemaal even dik. Het composiet wordt gepolijst. Het is vanzelfsprekend dat geen twee platen hetzelfde zijn omdat bij het mengen de kleuren op verschillende plaatsen komen.

Wat zijn de voordelen van composiet

  • Natuurlijke uitstraling
  • Watervast en krasbestendig
  • Hittebestendig
  • Granietkleur
  • Gemakkelijk in het onderhoud

Silostone

Silostone bestaat uit 94% kwarts. Daar worden stukjes spiegel of glas aan toegevoegd en daarna krijgt het dezelfde bewerking als composiet. Silostone is niet poreus en en heeft geen speciale middelen nodig bij het onderhoud.

Belgisch hardsteen

Belgisch hardsteen wordt wel blauwsteen of arduin genoemd. Het is een kalksteensoort die wel erg hard is en een prachtige donkere uitstraling heeft. Blauwe hardsteen is geen stollingsgesteente maar een afzettingsgesteente. Het hardsteen komt niet alleen uit België maar wordt tegenwoordig uit meerdere landen geïmporteerd. Het bevat versteende fauna van schelpjes. Het nadeel is dat het wel enigszins poreus is en zuurresten kunnen dan ook vlekken geven die niet of nauwelijks te verwijderen zijn. Sommige mensen vinden dit geen probleem omdat het ook wel een doorleefd effect geeft.

Wat zijn de voordelen van Belgisch hardsteen

  • Prachtige donkerblauwe tot zwarte uitstraling
  • Krasbestendig en watervast
  • Hittebestendig
  • Gemakkelijk in onderhoud

De aankoop van een granieten aanrechtblad

Meestal wordt een granieten aanrechtblad gekocht in combinatie met de aankoop van de keuken. Wat kleurschakering betreft tussen kasten, apparatuur en aanrecht is het wel van belang om een combinatie in de aankoop te doen. Maar eigenlijk is het veel verstandiger om de koop even los te koppelen. Het aanrechtblad vormt een groot deel van het bedrag wat men betaalt voor de keuken en verdient dan ook extra aandacht.

De leverancier

Het beste resultaat kun je verkrijgen door zelf de leverancier van het graniet te bezoeken en rechtstreeks met hem de afspraken te maken en let dan op het volgende:
  • Het is tegenwoordig ook mogelijk om niet alleen de aanrecht maar ook de spoelbak van graniet te kopen.
  • Spreek van tevoren duidelijk af waar de naden zullen gaan lopen en wel zo min mogelijk naden.
  • Het blad zal tenminste 4 cm dik zijn
  • Welke wijze van afwerking wordt gekozen aan de randen
  • Wat voor onderhoud wordt aangeraden
  • Wie is verantwoordelijk bij klachten en tot wie dient men zich te wenden, granietleverancier of keukenzaak

Onderhoud

Het onderhoud van een granieten werkblad is eigenlijk heel gemakkelijk. Afnemen met een pH-neutraal wasmiddel en geen scherpe stoffen gebruiken. Regelmatig impregneren met een middel wat de leverancier je verstrekt. Bij Belgisch Hardsteen gebruiken we om te impregneren olie en verder kan het ook gewoon afgenomen worden met water en een neutraal wasmiddel.

Glazen aanrechtblad

Alhoewel enigszins buiten het bestek van dit artikel is het toch van belang om te wijzen op het glazen aanrechtblad. Veel winkels verkopen dit aanrechtblad voor een perfect en chique design. Deze bladen zijn erg slijtvast en kun je kiezen uit verschillende kleuren glas, van blauw tot zwart glas, maar ook mat, satijnen of blinkend glas. Je kunt je voorstellen dat glazen
aanrechtbladen erg praktisch zijn. Je kunt er niet gemakkelijk in krassen en ze zijn gemakkelijk schoon te maken. Het is het meest hygiënische blad wat te koop is.
Gerelateerde artikelen
Een granieten aanrechtblad monterenEen granieten aanrechtblad monterenEen granieten keukenblad kan uw keuken een exclusieve uitstraling geven. Meestal huurt u iemand in om uw keukenblad te i…
Het kiezen van een stenen vloerHet kiezen van een stenen vloerDe afgelopen jaren is de belangstelling voor marmeren vloeren enorm toegenomen, de toegevoegde waarde aan een gebouw is…
Planken, schappen en werkbladen voor de keukenVergeet niet dat de keuken een werkplaats is. Het valt echter niet mee om een keuze te maken uit de verschillende materi…
Graniet, brok natuur als aanrechtbladGraniet, brok natuur als aanrechtbladHet recht van de vrouw is het aanrecht? Graag zelfs. Een keukenblad van natuursteen is tijdloos mooi en geeft een keuken…
Welk type keukenblad moet je kopen?Welk type keukenblad moet je kopen?Eén van de keuzes bij het kopen van een nieuwe keuken is het type keukenblad. Een keukenblad is een onderdeel van de keu…
Bronnen en referenties
  • Diverse sites van graniet leveranciers
  • https://www.keukenervaringen.nl/een-aanrechtblad-van-gehard-glas/

Reageer op het artikel "Aanschaf van granieten aanrechtblad is aankoop voor je leven"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-11-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!