InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Ervaringen met zuiver water uit een filterkan

Ervaringen met zuiver water uit een filterkan

Ervaringen met zuiver water uit een filterkan Waarom eigen water zuiveren? Is het omdat een filterkan zorgt voor schoner en beter smakend water? Een voller aroma en betere smaak voor thee en koffie geeft? En huishoudelijke apparatuur tegen verkalking beschermt? Over de voordelen van filtering van kraanwater, de werking van de waterfilterkan en het resultaat van gezuiverd water. Onderzoek naar het nut van waterfilterkannen en naar geneesmiddelen in het drinkwater. Merken, aanbiedingen en eigen ervaring.

De voordelen van de filterkan

Volgens fabrikanten van filterkannen zorgt een speciale filtering van de waterfilter voor:
  • Zacht water en een optimale smaak;
  • Reductie van kalk en speciale verontreinigingen;
  • Verwijdering van ongewenste smaak- en geurstoffen;
  • Een aangepast mineraalgehalte.

Een efficiënte waterfilter verlaagt naast het kalkgehalte, het gehalte aan chloor, zware metalen (, zoals lood en koper) en sommige pesticiden. Een waterfilterkan zorgt ervoor dat deze stoffen grotendeels uit het drinkwater worden verwijderd. Hierdoor ontstaat zacht drinkwater.

Water dat gefilterd is met behulp van goed functionerende filterkannen zorgt er ook voor dat er geen kalk- of olielaagje op thee of koffie ontstaat, waardoor er geen bruine randen in kopjes komen. Wanneer het water minder kalk bevat, kunnen ook de aroma’s van thee en koffie, maar ook gekookt voedsel, zich beter ontwikkelen. Daarnaast is sprake van minder verkalking, waardoor de levensduur van huishoudelijke apparaten (, zoals de waterkoker, het koffiezetapparaat en een Senseo-apparaat) met gebruik van gefilterd water langer is. Een extra voordeel is dat de apparaten ook minder energie verbruiken.

Hoe werkt een waterfilterkan?

In de kan is een filterpatroon aangebracht. Hier bovenop wordt het niet gezuiverd water (kraanwater) gegoten. Dit zakt door de filter en onderin de kan wordt het gezuiverde water opgevangen. Het filterproces bestaat uit 4 stappen:
  • Grove filter houdt partikels en sedimenten tegen. Een intensieve voorfiltratie, waarbij het water door een fijne zeef stroomt en de eerste deeltjes tegenhoudt;
  • Ionenselectief filtermedium reduceert kalk, lood en koper. Een ionenwisselaar (‘een soort magneet’) bindt kalk en zware metalen aan zich, waardoor deze stoffen voor een groot deel uit het water gehaald worden;
  • Organische adsorber reduceert smaak- en geurstoffen en speciale schadelijke stoffen. Met 'actieve kool' (‘een soort spons’) - dat gemaakt wordt van kokosnootschillen, die op een hele hoge temperatuur verbrand worden - wordt chloor, bepaalde pesticiden (, zoals durion) en andere organische verontreinigingen gefilterd. De actieve kool is behandeld met zilver om bacterievorming in de filterpatroon en in het gefilterde water te voorkomen;
  • Fijne filter houdt zeer kleine partikels tegen en beschermt gevoelige huishoudelijke apparatuur. Een speciale zeef houdt de kleine deeltjes tegen.

Na circa 150 keer vullen, meestal is dit zo eens in de vier weken afhankelijk van de filterkan, moet de filterpatroon worden vervangen. Indien de filterpatroon regelmatig wordt vervangen, kunnen de voordelen van de waterfilterkan worden ervaren.

Resultaat van gezuiverd water

Volgens fabrikanten van filterkannen wordt met de waterfilter:
  • 75% van het kalk,
  • 95% van de zware metalen,
  • 85% van het chloor,
  • 70% van de pesticiden en
  • sommige geneesmiddelen gefilterd.

Hard water bevat veel kalk, met als gevolg vieze randen op kopjes en minder geur en smaak. Zacht water daarentegen kan zware metalen laten oplossen, die in het kraanwater kunnen komen en is zuurder (‘agressiever’, denk aan 'zure regen’ als gevolg van bijvoorbeeld uitlaatgassen van auto’s en verbranding van brandstoffen). Chloor wordt vaak aan het kraanwater toegevoegd, wat de smaak en geur nadelig beïnvloedt. Met de waterfilter worden al deze verontreinigingen aangepakt en verbetert de geur en smaak van het water. Het resultaat van dit filterproces is zuiver en helder water.

De filterkannen en -patronen worden regelmatig door eigen laboratoria en door externe instanties getest.

Onderzoek waterfilterkannen

In Nederland is geen recent onderzoek gedaan naar het nut van waterfilterkannen. In Frankrijk daarentegen heeft het consumentenmagazine “Que choisir?” een test uitgevoerd (20 april 2010), waaruit bleek dat de kannen inderdaad het gehalte aan chloor, kalk en zware metalen reduceren, zoals fabrikanten beweren. Ook zou de smaak van het water veranderen of verbeteren.

Onderzoek geneesmiddelen in drinkwater

In 2007 is het rapport “Geneesmiddelen in drinkwater en drinkwaterbronnen” van het RIVM verschenen. Volgens het rapport komen geneesmiddelen in zeer lage concentraties voor in drinkwater en drinkwaterbronnen. Dit blijkt uit een inventarisatie door het RIVM in opdracht van het ministerie van VROM. Ondanks de lage concentraties blijkt dat ze vaker voorkomen in het drinkwater dan in 2003. Om verspreiding van deze middelen naar water te verminderen heeft de overheid een aantal beleidsmaatregelen genomen, zoals het beperken van geneesmiddelgebruik, het inzamelen en vernietigen van ongebruikte medicijnen en het ontwikkelen van geneesmiddelen, die beter worden opgenomen in het lichaam en gemakkelijker worden afgebroken in het milieu. De vraag is of de maatregelen geholpen hebben om het watermilieu en het drinkwater te beschermen tegen verontreiniging van medicijnen.

Toevoeging van chloor is altijd een belangrijk middel geweest om het drinkwater te zuiveren. Toch heeft cholering – zoals de afgelopen jaren is gebleken uit onderzoek – echter bijproducten, die ondanks de lage concentraties die in het drinkwater zitten, tot ernstige gevolgen kunnen leiden. Concentraties van medicijnen in ons drinkwater, waarvan nu de effecten op de volksgezondheid nog te verwaarlozen zouden zijn, zouden misschien even gevaarlijk kunnen zijn.

Een waterfilterkan is dus zeker het proberen waard. Natuurlijk zijn er ook andere manieren om zelf water te zuiveren, zoals een ingebouwde filter onder de gootsteen met een aparte kraan.

Merken filterkannen

Een bekend merk voor filterkannen is de Brita, maar op internet is de Philips waterfilterkan ook een mogelijkheid en de Aldi verkoopt af en toe Rubin filterkannen en Rubin filterpatronen. Bij het Kruitvat is zo nu en dan de Brita Marella filterkan met bijbehorende filterpatronen te koop.

Ervaringen met de filterkan

Zelf hebben wij de Rubin filterkan, die uitstekend werkt. “Het water uit de filterkan is lekkerder.” Als je aan gefilterd water gewend bent, dan smaakt kraanwater minder lekker.

Lees verder

© 2010 - 2019 Deinfodeler, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Milieuvriendelijk gebruik van grijs water of hemelwaterMilieuvriendelijk gebruik van grijs water of hemelwaterDe term grijs water slaat uiteraard niet op de kleur van water want water is in de regel kleurloos. Met grijs water word…
Wat kost een liter water?Wat kost een liter water?U hoeft de kraan maar open te draaien en er komt onbeperkt water uit. U moet betalen per liter water dat u verbruikt. Na…
Beleggen in waterBeleggen in waterEr is een toenemende interesse onder beleggers om te beleggen in water. Bedrijven die zich bezig houden met water zijn v…
Afvalwaterzuivering in de industrieAfvalwaterzuivering in de industrieOnze samenleving produceert veel afvalwater. Vooraleer dit te lozen in waterlopen of in de zee, dient het gezuiverd te w…
Aluinsteen om water mee te zuiverenAluinsteen om water mee te zuiverenWater is voor een groot deel van de wereld schaars en duur om aan te komen. Het kan voorkomen dat er weleens regen valt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ronymichaud, Pixabay
  • www.aquis.ch/en
  • www.brita.net/nl
  • www.quechoisir.org
  • www.rivm.nl
  • www.medischdossier.org

Reageer op het artikel "Ervaringen met zuiver water uit een filterkan"

Reacties

Eveline, 14-11-2013 12:46 #2
Wij hebben al enige tijd een waterfilter (Rubin?) bij de Aldi gekocht. Deze kan wordt veelvuldig, naar tevredenheid, gebruikt. Helaas heeft sinds kort de elektronische memo het begeven. Na e.e.a. gedemonteerd, om een batterij of iets anders te vinden, bleek er niets te vinden. Heeft iemand een oplossing om de teller weer op gang te brengen?

Met vriendelijke groet,
Eveline.

Saskia, 10-11-2010 14:48 #1
Vraagje: waar halen of bestellen jullie nieuwe filters? Reactie infoteur, 10-11-2010
Beste Saskia,

Zelf hebben wij een Rubin waterfilter van de Aldi. Toen deze verkocht werd hebben we gelijk een heleboel filters gekocht. Later waren de filters afgeprijsd en gelijk weer ingeslagen.

Met vriendelijke groet

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 25-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Back to Basic
Reacties: 2
Schrijf mee!