InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?

Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?

Wat is het verschil tussen een sauna en een infrarood sauna?

Een gewone sauna verwarmt de lucht in de ruimte, terwijl een infrarood sauna werkt met behulp van infrarood licht. Een gewone sauna moet dan ook eerst op temperatuur komen, voordat je hem kunt gebruiken. Dat duurt ongeveer een uur. Een infrarood sauna is direct klaar voor gebruik. Een gewone sauna bereikt een temperatuur van 90 tot 95 graden, terwijl een infrarood cabine een temperatuur heeft van tussen de 40 en 50 graden. Bij een sauna is de lucht gevuld met hete lucht, terwijl een infrarood cabine als aangenaam warm aanvoelt. Behalve dat beide typen sauna heel verschillend aanvoelen, hebben ze ook hele verschillende effecten op de gezondheid.

Wat is het verschil tussen een sauna en een stoomcabine?

Een gewone sauna wordt ook een stuk warmer dan een stoomcabine. De stoomcabine wordt net als de infrarood sauna niet warmer dan 50 graden. Daarnaast is het meest belangrijke verschil dat de stoomcabine veel vochtiger is dan een sauna. Hierdoor is de warmte over het algemeen beter te verdragen en kun je het relatief langer volhouden in dit type sauna. De voorkeur voor één van beide is heel persoonlijk, want er zijn ook zeker mensen die het aangenamer vinden om in een droge en hete sauna te vertoeven dan in de vochtige en relatief minder warme omgeving van een stoomcabine.

Wat is gezonder: Een sauna, een infrarood sauna of een stoomcabine?

Alle typen sauna's bevorderen de bloedsomloop en stofwisseling en hebben een detox werking door het stimuleren van transpiratie. Een gewone sauna heeft daarnaast door het gebruik van hete lucht een bewezen gunstig effect op longaandoeningen zoals astma en bronchitis. Een infrarood sauna stimuleert het immuunsysteem en blijkt extreem goed te werken bij infecties en gewrichtsklachten. Een stoomcabine werkt heel goed bij verkoudheid, vaak wordt eucalyptus toegevoegd aan de lucht om het heilzame effect op neus en bijholten nog eens te verhogen.

Hoe maak je een keuze tussen een infrarood sauna, een stoomcabine of een gewone sauna?

De keuze voor één van de besproken typen sauna's is en blijft persoonlijk. Mensen verschillen erg in hoe ze warmte en vochtigheidsgraad waarderen. Wat je aangenaam vindt, kan een ander als onprettig ervaren en omgekeerd. Wanneer je last hebt van specifieke klachten en kwalen, kan het zeker raadzaam zijn om te kiezen voor een type sauna dat heilzaam werkt op je gezondheidsprobleem. Oriënteer je goed op de verschillende mogelijkheden en probeer ze eerst allemaal in de praktijk uit, voordat je een keuze maakt voor een gewone sauna, een stoomcabine of een infraroodcabine.

Wat kost een sauna, infrarood sauna of stoomcabine?

De prijzen van deze sauna's ontlopen elkaar heel erg weinig en kunnen variëren tussen de 500 EUR en 3000 EUR. De meeste cabines van echt hout zijn duurder dan die van kunststof maar zien er natuurlijk ook mooier en natuurlijker uit. Verder zit het verschil hem met name in extra features als geuren (aromatherapie), verkoelende lucht of muziek. De meest geavanceerde modellen zijn inmiddels volledige wellness centers waar je verschillende new age klanken kunt combineren met wisselende kruiden- en geuren. De allernieuwste sauna's maken gebruik van kleurentherapie of chromotherapie en voegen ook het element kleur nog eens toe aan de sauna beleving.
Gerelateerde artikelen
De Sauna, meer dan rust!De Sauna, meer dan rust!De sauna: voor veel mensen niet meer dan een dagje ontspanning en rust. Maar het is meer dan dat... Hartstikke gezond!

Reageer op het artikel "Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 08-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!