InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Waterbedden, de luxe van een geweldige nachtrust

Waterbedden, de luxe van een geweldige nachtrust

Waterbedden, de luxe van een geweldige nachtrust Al jarenlang worden waterbedden aangeprezen omdat zij gezond zouden zijn. Maar wat is er nou precies zo goed voor de gezondheid, waar moet u op letten als u een waterbed koopt en met welk onderhoud moet u rekening houden. De antwoorden op deze vragen treft u aan in onderstaand artikel

Waterbed en gezondheid

Een waterbed is niet meer dan een matras gevuld met water. Juist dit water zorgt ervoor dat alle delen van uw lichaam gelijkmatig worden ondersteund. Dus niet alleen de punten van uw lichaam die verder uitsteken, maar ook niet uitstekende delen zoals bijvoorbeeld bij uw taille. Door deze gelijkmatige ondersteuning worden rugklachten voorkomen. Van de mensen die last hadden van rugklachten stelt 93% dat deze na de aanschaf van een waterbed zijn verminderd of zelfs geheel zijn verdwenen.

De gelijkmatige ondersteuning zorgt er tevens voor dat er geen storende drukpunten meer zijn waardoor de bloedsomloop niet gehinderd wordt. Op een conventioneel matras is dit helaas niet het geval waardoor in de loop van de nacht knelpunten ontstaan in de bloedsomloop. Dit zorgt er weer voor dat u in uw slaap gaat liggen draaien waardoor uw slaapcyclus wordt onderbroken. Op een waterbed zult u minder draaien en totaal ontspannen liggen waardoor u meer uitgerust uit bed zult stappen.

Ook de warmte van het waterbed zorgt voor een lichamelijke en psychische ontspanning. De warmte ontspant uw spieren en zorgt voor een betere doorbloeding van uw lichaam. Dit zorgt ervoor dat spieren zich beter herstellen in de loop van de nacht in de morgen minder verstijfd zullen zijn. De gelijkmatige ondersteuning in combinatie met de regelbare warmte zorgen voor een verlichting van de pijn van reumatische aandoeningen.

Groot voordeel van een waterbed is dat de waterzak volledig schoongemaakt kan worden. Hierdoor krijgen ongewenste gasten als de huisstofmijt in uw matras geen kans (meer informatie hierover leest u hier). De tijk die over het kunststof matras gaat kan gereinigd worden door de stomerij en synthetische varianten kunnen gewoon in de wasmachine. Hierdoor kunt u genieten van een echt schoon en hygiënisch bed.

De aanschaf van een waterbed

Er zijn verschillende aanbieders van fabrikanten die allemaal menen het beste waterbed aan te bieden. Toch zijn er ondanks de mooie benamingen die de fabrikanten aan hun producten geven wel enkele hoofdlijnen aan te geven.

Softside vs Hardside

De hardside waterbedden werden vooral vroeger veel gekocht. Bij deze bedden wordt de watermatras in een harde ombouw gelegd. Naast het feit dat de ombouw weinig isolerend is en er dus veel stroom moet worden gebruikt voor de verwarming van het bed heeft dit nog een bijkomend nadeel. De rand van de ombouw van het bed is doorgaans hard terwijl het watermatras inzakt als u gaat zitten. Hierdoor kan het moeilijker worden uit bed te komen.

De softside waterbedden daarentegen bestaan uit een houten bodem waarop een schuimrubberen “rand” wordt gelegd. Deze zachte rand zorgt voor isolatie van het watermatras waardoor er veel minder stroom wordt verbruikt dan bij een hardside waterbed. Bovendien zakt ook deze rand in als u erop gaat zitten waardoor u eenvoudig en comfortabel uit bed kunt komen. Het feit dat u kiest voor een softside waterbed wil overigens niet zeggen dat u niet meer kunt kiezen voor een ombouw. U heeft zelfs meer keuzemogelijkheid omdat u kunt kiezen voor een totale ombouw maar ook alleen een achterwand, het is zelfs vaak mogelijk een waterbed te plaatsen in een bestaand ledikant.

Verschillende mate van stabilisatie

Het is een sprookje dat elk waterbed een golvende massa wordt zodra iemand zich erop beweegt. Watermatrassen worden bevatten aan de binnenkant special lagen die het water stabiliseren. Hoe meer lagen er zijn aangebracht in het waterbed hoe minder het bed zal “golven” als u erop gaat liggen. Het is dus verstandig uitgebreid te testen wat u prettig vind liggen voordat u een watermatras aanschaft, de een geniet juist van de deining terwijl de ander zo min mogelijk beweging wenst.

Een groot matras of twee losse matrassen

Het is bij een tweepersoons waterbed heel goed mogelijk het bed aan te passen aan de wensen van beide beslapers. Door de ombouw te vullen twee verschillende matrassen kunt u de stabilisatie en de temperatuur aanpassen aan uw eigen wensen. Bovendien is het aan te raden gebruik te maken van twee matrassen als tussen u en uw partner een groot gewichtsverschil bestaat. Indien twee personen van een verschillend gewicht op een matras komen te liggen zal het matras voor de lichte persoon aanvoelen als een harde bult omdat de zwaardere persoon veel meer water verplaatst. Voor de zwaardere persoon kan het matras daarentegen weer te slap aanvoelen en in het ergste geval ligt deze op de houten ondergrond. Voordeel van twee watermatrassen ten opzichte van twee conventionele matrassen is wel dat er geen tussenruimte bestaat tussen de twee matrassen. De matrassen worden afgescheiden door een zachte rand welke wordt overtrokken met de tijk. Het bed voelt dus wel aan als een geheel.

De maat van het bed

Als je over de maat van een waterbed praat worden altijd de buitenmaten weergegeven. Houdt er rekening mee dat bij een softside waterbed de rand circa 15 centimeter in beslag neemt. De ruimte waarop u daadwerkelijk slaapt is dus kleiner. Het is dan ook aan te raden te kiezen voor een bed van minimaal 1.80 breed voor twee personen, zeker als er ook nog eens wordt gekozen voor twee losse matrassen.

Kussens en beddegoed

Uiteraard kunt u op uw waterbed uw oude dekbed en dekbedovertrekken blijven gebruiken. Wel zult u nieuwe hoeslakens moeten aanschaffen omdat het waterbed veel hoger is dan de gemiddelde matras. Indien u voorheen sliep met "hoge" kussens kan ook dit wat oncomfortabel liggen op uw waterbed, een laag kussen ligt vaak prettiger.

“Instellen” en Onderhoud

Op het moment dat het waterbed in uw huis is geïnstalleerd wordt het door de leverancier meestal medium gevuld. Omdat het verse water nog erg veel zuurstof bevat zal er in de eerste tijd vrij veel lucht in het waterbed komen. Dit kan eenvoudig worden weggehaald met behulp van de bijgeleverde ontluchtingspomp. Voelt het bed te hard aan dan kunt u dit verhelpen door wat water uit het matras te halen en het vervolgens ontlucht weer te sluiten. Bij een te zacht matras waarbij u de houten onderkant voelt bij bepaalde bewegingen moet u natuurlijk wat water toevoegen. Bij het instellen behoort ook het instellen van de temperatuur, ook hier is het een kwestie van testen wat voor u de meest prettige temperatuur is. Natuurlijk zult u ook met de wisseling van seizoenen de temperatuur moeten aanpassen, dit is echter doorgaans een kwestie van ervaring en na verloop van tijd weet u wanneer het tijd is voor welke temperatuur

Ook na de installatie zult u nog enkele malen per jaar het matras moeten ontluchten. Wanneer dit nodig is merkt u vanzelf als het bed begint te “klotsen”. Daarbij zult u een aantal keren per jaar het watermatras zelf moeten schoonmaken met een speciale vinyl cleaner. Dit zorgt ervoor dat het matras soepel blijft. Tenslotte zult u circa tweemaal per jaar een flesje conditioner aan het water in het watermatras toevoegen. Deze zorgt ervoor dat er geen explosieve algen- of bacteriegroei kan plaatsvinden in het matras.

Kan een waterbed ook op een houten vloer worden geplaatst

Een waterbed is behoorlijk zwaar, 600-900 kilogram is echt geen uitzondering. Elke betonnen vloer kan deze belasting eigenlijk wel aan. Omdat bij een softside waterbed al rekening is gehouden met de verdeling van het gewicht kan deze ook op elke normale houten vloer worden geplaatst.

Leeghalen en vullen van een waterbed

Als een waterbed staat dan staat het ook echt, verschuiven is geen optie. Mocht je om een of andere reden, bijvoorbeeld een verbouwing over verhuizing, het bed toch willen verplaatsen dan is het mogelijk hiervoor een speciale verhuizer in te schakelen. Het is echter ook zeer goed zelf te doen.

Het belangrijkste is dat de stabilisatielagen in het watermatras niet worden verschoven. Dit zou tot beschadigingen kunnen leiden en bij het opnieuw plaatsen van het waterbed tot nare “hobbels”. Het verschuiven van de stabilisatielagen voorkomt u door gebruik te maken van een speciale pomp welke al het water uit het matras pompt waardoor het matras vacuüm trekt. Deze pompen zijn te huur bij waterbeddenwinkels welke alle benodigde hulpstukken bijleveren. Nadat het matras leeg en vacuüm is kunt u deze opvouwen (niet te klein) en transporteren. De rest van het bed is na het leeghalen van het matras makkelijk uit elkaar te halen.

Op het moment dat u het bed weer wilt gaan plaatsen kiest u voor de juiste plek. Schuif nog even heen en weer voordat u het watermatras weer vult. De lege matras vouwt u vervolgens uit waarbij u er goed op moet letten dat de hoeken ook daadwerkelijk in de hoek van het bed liggen. Vervolgens kunt u het matras gaan vullen, neem hiervoor geen ijskoud water want het duurt ongeveer een uur voordat een waterbed enkele graden is opgewarmd. Een koud waterbed is geen pretje om op te slapen. Let er tijdens het vullen goed op dat de hoeken op de juiste plaats in het bed blijven liggen. Het matras zal zich op deze manier zelf strak trekken, mocht het nodig zijn dan kunt u het matras een beetje helpen op het moment dat er een klein laagje water in staat.

Lekkages

Het komt voor dat een waterbed gaat lekken. Dit kan het gevolg zijn van een scherp voorwerp dat op het matras is gekomen. Het water loopt er echter niet in stralen uit maar veroorzaakt kleine natte plekken. Bij vrijwel elk matras wordt een plakset meegeleverd waardoor het lek zelf eenvoudig kan worden hersteld

Al met al is een waterbed een heerlijke luxe. Het geeft veel comfort en is relatief goedkoop ten opzicht van goede conventionele matrassen. Zeker het overwegen waard als u een nieuw bed wilt aanschaffen. Vergelijk echter voordat u tot aanschaf overgaat goed de prijzen van de verschillende leveranciers, hierin zitten zeer grote verschillen. Op internet zijn vaak gelijkwaardige bedden te vinden die een stuk goedkoper zijn dan die in de winkel.
Gerelateerde artikelen
Waterbed: kopen en slapenWaterbed: kopen en slapenEen waterbed staat voor luxe en comfort. Waarom zou je voor een waterbed kiezen en wat zijn de voor en de nadelen van ee…
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Wat kost een waterbed?Wat kost een waterbed?De ene vindt het heerlijk, terwijl een ander er nooit aan zou kunnen wennen. De mensen die gewend zijn aan een waterbed,…
Soorten bedden - Welke soort bed kies je?Als je van plan bent om een ander bed te kopen kun je kiezen uit verschillende modellen. Welk soort bed het meest geschi…
Wat gebeurt er tijdens je slaap?Iedereen slaapt zo'n beetje 30% van zijn leven, of je nou wil of niet. Het is een eerste levensbehoefte. Slapen is een z…
Bronnen en referenties
  • http://www.waterbeddiscount.eu/info-faq.html?&L=1 http://www.tti.be/dutch/fs-nl-heal.html http://waterbed.allebeetjes.nl/ http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=90 http://www.beddenhuisonline.nl/?start=/pr/subpage.php/customercode=weide/currentlanguage=nl/ pagecode=Subpage_subpageinfo2boxspring_en_waterbed/introshown=1/deeplink=1 http://www.tips-over.nl/kopen-waterbed.php http://www.aquadirect.nl

Reageer op het artikel "Waterbedden, de luxe van een geweldige nachtrust"

Reacties

Cindy, 17-10-2015 08:56 #2
Ik ben sedert een 5 tal maanden samen met een man die reeds een waterbed had staan. Echter slaap ik heel slecht en wordt steeds gebroken wakker. Ik heb fybromyalgie en cvs waardoor ik al altijd pijn heb en slecht slaap maar nu heb ik het gevoel als ik alleen in het bed lig dat ik op een plank lig, als mijn vriend in bed komt dan wip ik over en weer dus ook wanneer hij 's nachts draait.
Het klotst ook helemaal. En die rits in het middan is ook wel hard vind ik persoonlijk. Kan dit zijn omdat het bed al 20 jaar oud is?
Of is er iets totaal mis met het water?
Wel is er een groot gewichtsverschil, ik weeg 77kg en mijn vriend 105kg…
Zou een topdekmatras kunnen helpen?
Mvg,
Cindy

Rozema Jb, 21-05-2013 12:02 #1
Na 30 jaar op een waterbed te hebben geslapen hebben we i.v.m. lekkage een nieuw waterbed ca € 2000,- bij Waterbeddiscount Bocholt gekocht, sinds deze tijd hebben wij nog nooit zo slecht geslapen en rugpijn, ik begrijp nu waarom: deze firma maakt de waterbedden zo dun (ca 20 cm) dat je op de harde fiber stabilisatie en bodem ligt vooral bij zwaardere personen, tevens is de thermostaat van de keramische verwarming niet beneden 26 graden instelbaar, het is een regelrechte miskoop.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 26-02-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 2
Schrijf mee!