InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > In bed met ongewenste gasten

In bed met ongewenste gasten

Zonder dat wij het weten slapen wij elke nacht met gemiddeld 500 ongewenste wezens in ons bed, bovendien lijkt onze matras ook een heleboel “lijken” te bevatten. Wie zijn deze wezens en waarom willen ze zo graag in ons bed en nog belangrijker, hoe ga je de strijd met ze aan.

De huisstofmijt

De huisstofmijt (Dermatophagoides pteronyssinus) is een haast onzichtbaar klein (ca. 0,3 mm) spinachtig beestje dat van huisstof leeft, met name in matrassen en andere gestoffeerde zaken in huis al kussens, meubilair en tapijten.

De huisstofmijt leeft van schimmels die op hun beurt weer op onze huidschilfers leven. Per dag verliezen wij ontveer 1,5 gram huidschilfers, waarvan een groot deel in bed. Doordat wij ook elke nacht nog een aardige hoeveelheid zweet verliezen creëren wij als mens een ideale omgeving voor deze schimmels en dus voor de huisstofmijt.

Levensduur

Gelukkig voor ons heeft de huismijt geen erg hoge levensverwachting, na een paar maanden kunnen we dan ook al spreken van een bejaarde huismijt. Gemiddeld zul je in een eenpersoonsmatras dan ook niet meer dan een huismijt of 500 kunnen tegenkomen. Dit is overigens wereldwijd ongeveer gelijk aan elkaar dus het verplaatsen van je matras naar een ander continent zal de situatie niet veranderen.

Voortplanting en lijken

De huismijten leggen gedurende hun korte levensduur wel 4 eieren per dag waardoor zij ongeveer 400 nakomelingen in haar leven kan produceren. Probleem is echter dat wij, als de beestjes sterven, wij deze nooit uit het matras verwijderen. Na een jaar of 10 is je eenpersoonsmatras dan ook veranderd in een kerkhof van 100.000 tot een miljoen lijken.

Problemen door de huisstofmijt

Naast het feit dat het een minder prettige gedachte is je bed te delen met ongewenste gasten en lijken kan de huisstofmijt ook daadwerkelijk problemen opleveren indien u voor dit beestje allergisch bent. Dit wil zeggen als u met de huisstofmijt in aanraking komt er een afweerreactie van uw lichaam ontstaat. Dit kan zich op verschillende manieren uiten: bijvoorbeeld als jeuk of vlekjes op de huid, in hooikoortsklachten zoals gezwollen oogleden, tranende ogen, een loopneus, kriebel in de neus en niezen; en in astmatische klachten zoals hoesten of benauwdheid.

Waardoor floreert de huismijt

De laatste eeuwen hebben wij de huismijt onbewust aardig behandeld. Onze huizen zijn veel beter geïsoleerd hetgeen ten koste is gegaan van de ventilatie. Hierdoor wordt het in huis steeds vochtiger en wordt het leven voor de huismijt steeds aantrekkelijker. Door circa 2.5 maal zo veel te ventileren als in het bouwbesluit als minimum is aangegeven zouden we het de huismijt een stuk moeilijker maken. Klepraampjes zouden dus altijd open moeten staan maar ook de bedden zouden regelmatig goed gelucht moeten worden om tot een vermindering te komen.

Strijd tegen de mijten

Mocht u zelf allergisch zijn voor deze beestjes dan zult u naast het ventileren aanvullende maatregelen moeten nemen. Vaak bestaan deze uit verschillende hulpmiddelen die u kunt kopen als beddengoed, luchtontvochtigers en eventueel de aankoop van speciale meubelen. Mocht u gewoon iets hebben tegen het slapen met deze indringers dan kunt u wellicht overwegen een waterbed aan te schaffen. Door de tijk van dit bed regelmatig te laten stomen of op 60 graden in de wasmachine te wassen (kijk eerst of dit bij uw tijk ook mogelijk is !) voorkomt u een levendige beweging in uw matras.
Gerelateerde artikelen
Huisstofmijt in huisHuisstofmijt in huisDe huisstofmijt komt, zoals de naam al doet vermoeden, in stof voor. De huisstofmijt leeft van organisch materiaal. Het…
Huisstofmijt bestrijdenHuisstofmijt bestrijdenDe huisstofmijt is een piepklein beestje dat overal voorkomt: zowel binnen als buiten. Huisstofmijt is verantwoordelijk…
Allergievrij wonen: huisstofmijt, huisdieren en schimmels10% van de Nederlanders heeft last van luchtwegklachten. Veel mensen met luchtwegklachten zijn allergisch. En allergisch…
Longverpleegkundige is expert op gebied astma, COPD en apneuLongverpleegkundige is expert op gebied astma, COPD en apneuJeuk aan neus en ogen, gesnotter, een loopneus of juist verstopte neus, en benauwdheid. Allen bekende klachten voor mens…
Binnen de was drogen is ongezondBinnen de was drogen is ongezondWanneer het buiten koud is, of wanneer je zelf geen tuin hebt, is de snelle en gemakkelijke oplossing de was in huis zel…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisstofmijt Tijdschrift Quest, editie december 2007 http://www.allergieshop.nl/index1.html http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R194003224509588

Reageer op het artikel "In bed met ongewenste gasten"

Reactie

Annette Beumers, 22-01-2013 08:32 #1
Bij huismijt wordt geadviseerd om beddengoed te wassen op 60 graden. Is het ook goed om de matrassen (met huismijt) in de tuin te zetten in de sneeuw gedurende de vorst. Een dagje of een aantal uren? Hebt U daar ervaring mee?
Dank voor Uw antwoord
Annette Beumers

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 27-05-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!