InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Spaarlampen vervangen gloeilampen

Spaarlampen vervangen gloeilampen

Spaarlampen vervangen gloeilampen De vertrouwde gloeilampen verdwijnen vanaf september 2009 geleidelijk uit de schappen. Moderne spaarlampen moeten in heel Europa vijf procent energie besparen. Maar over de spaarlamp bestaan veel misverstanden.

Gloeilampen in vier fases afgeschaft

Die traditionele gloeilamp verdwijnt geleidelijk uit de schappen. De EU heeft tot een afbouw in vier stappen besloten:
  • Vanaf 1 september 2010 zijn alle heldere gloeilampen van 75 watt of meer niet meer te koop;
  • En voor de populaire heldere gloeilamp van 60 watt, geldt de deadline vanaf 1 september 2011;
  • Een jaar later voor de soortgenoten met meer dan 40 watt;
  • Uiteindelijk zullen er vanaf 1 september 2012 geen gloeilampen meer verkrijgbaar zijn van meer dan 10 watt.

Verbod spaarlampen en halogeenlampen van slechte kwaliteit

Overigens is niet alleen het einde voor de gloeilamp aanstaande, maar ook voor slechte halogeen- en spaarlampen. Vanaf het jaar 2016 zullen alleen nog hoogwaardige en efficiënte modellen van de halogeen-en energiebesparende lampen in de schappen te vinden zijn. Spaarlampen bijvoorbeeld, moeten ten minste 6000 uur kunnen branden, binnen een bepaalde tijd oplichten, én een bepaalde helderheid kunnen bereiken. Voor spaarlampen van "lage kwaliteit" betekenen deze eisen dus eveneens de doodsteek.

Een leven zonder gloeilamp, kan dat wel?

De Europese Commissie besliste dus in 2009 om de gloeilamp in 4 etappes af te schaffen omdat die energie vreet en dus niet goed is voor ons milieu. Gloeilampen zetten immers een aanzienlijk deel van de energie om in warmte in plaats van licht.

Anno 2011 constateren bouwmarkten dat de consument sneller dan aangenomen went aan een leven zonder gloeilamp. Terwijl 2 jaar daarvoor de schappen nog rijkelijk gevuld waren met gloeilampen en slechts sporadisch een spaarlamp of led-lamp viel te bespeuren, zijn de rollen in 2011 omgekeerd.

Beperkingen gloeilamp

Als tekortkoming van de traditionele gloeilamp geldt dat die slechts vijf procent van de energie in licht omzet en de overige 95 procent in warmte. Spaarlampen zetten de stroom vijf maal zoveel in licht om zeggen de fabrikanten. Dankzij de veel langere levensduur zouden verbruikers per spaarlamp 80 tot 100 euro besparen.

Ter vergelijking: een gloeilamp is na ongeveer 1000 branduren uur rijp voor de vuilnisemmer. Volgens specificaties van de fabrikant branden spaarlampen gemiddeld 8000 tot 15000 uur. Testen door verbruiksorganisaties werden al na 19000 uren afgebroken, hoewel sommige testlampen nog steeds functioneerden.

Wat spreekt dan tegen spaarlampen? Misschien hun omvang? Een aantal vooroordelen passeren hier de revue .

Spaarlampen zijn hoekig en lomp en er is weinig keus

Spaarlampen zijn tegenwoordig vaak kleiner dan gloeilampen. De ‘dikkerds’ uit de beginperiode zijn er nauwelijks nog. Sommige modellen zijn niet groter dan een pingpongbal.
Spaarlampen zijn verkrijgbaar in veel vormen, niet alleen als een gloeilamp, maar ook in een reflectoruitvoering, kogelvorm en kaarsmodel. Ook voor de meeste fittingen is er een passende spaarlamp. Men vindt deze selectie niet in elke doehetzelfzaak maar ongetwijfeld wel bij de vakhandelaar. In veel armaturen kan men omwille van de veiligheid alleen gloeilampen van 40 of 60 watt gebruiken. Wie dat te donker vindt, bereikt met een spaarlamp toch het gewenste effect zonder overbelasting en bespaart nog bovendien.

Spaarlampen geven koud licht

Is niet altijd het geval. Wie het licht van een spaarlamp als blauw en koud ervaart, zou de informatie op de sokkel van de lamp eens moeten bekijken. Daar staat meestal aangegeven welke kleurtemperatuur de lamp bezit. De kleurtemperatuur wordt uitgedrukt in Kelvin (K). Gebruikelijke waarden zijn: warm met 2700 tot 2900 K, cool 3300 tot 5000 K en “daglicht wit” met meer dan 5000 K. Woonkamers lenen zich het meest voor warm licht, kantoren en werkplaatsen verlangen vaak “daglicht wit”.

Spaarlampen met de lichtkleur “warmwit” komen qua uitstraling in de buurt van een gloeilamp. Maar de werkelijke kleur van het licht varieert van fabrikant tot fabrikant. Daarnaast kennen gloeilampen en halogeenlampen een uniform lichtspectrum, dat ook een groter aandeel rood licht bevat en daarom als gemoedelijker ervaren wordt.

Spaarlampen kan je niet dimmen

Fout. De standaard spaarlamp kan men inderdaad niet dimmen, dus van helderheid veranderen. Maar specifiekere modellen hebben daar geen enkele moeite mee. Die laten zich met een normale lichtschakelaar in verschillende helderheidsniveaus, twee tot vier, afhankelijk van de fabrikant - aanpassen. Andere series laten zich met een gewone dimmer traploos verstellen van vijf tot 100 procent van hun helderheid.

Spaarlampen gaan niet zolang mee als aangegeven

Klopt soms. Niet elke lamp bereikt de 15000 branduren, die momenteel als maximum voor de meest duurzame modellen door fabrikanten wordt aangegeven. Want deze waarden zijn gemiddelde waarden. De ene lamp kan bijvoorbeeld na 12000 uur al de geest geven, terwijl een andere meer dan 18000 uren brandt. Voor veel kleinere en goedkopere lampen vermeldt de fabrikant op de verpakking ook slechts 6000 of 10000 branduren. Goedkope producten uit de doe-het-zelf winkel of de bouwmarkt doen het vaak maar 3000 of 4000 uur maar zijn nóg goedkoper in aanschaf. Vanaf 1 september 2009 moet een aantal compacte lampen ten minste 6000 uur branden.

Spaarlampen bereiken niet meteen de volle lichtsterkte

Klopt. Bij goede lampen, duurt het minder dan tien seconden voordat de volledige helderheid bereikt is. Andere modellen hebben daar tot twee minuten voor nodig.

Spaarlampen produceren meer schadelijke stoffen

Klopt, maar zodra de twee Europese richtlijnen daarover in de nationale voorschriften zijn verwerkt, mogen ook spaarlampen maar relatief kleine hoeveelheden zware metalen en brandvertragers bevatten. Maar zelfs dán kan zich in een spaarlamp tot vijf milligram kwik bevinden, meestal zijn het er drie.

Om die reden mogen spaarlampen niet in de vuilnisbak, maar moeten die bij het chemisch afval gedeponeerd worden. Gebeurt dat consequent, dan valt de balans volgens onderzoeksinstituten toch in het voordeel van de spaarlamp uit. Want ook bij de opwekking van stroom komt kwikzilver vrij. En omdat een gloeilamp vier keer meer elektriciteit verbruikt, komt daarbij ook meer kwik vrij.

Spaarlampen zijn net zo helder als gloeilampen

Klopt niet helemaal. Een spaarlamp met elf of twaalf watt wordt door de fabrikant met een 60-watt gloeilamp vergeleken. Ten aanzien van de helderheid, gemeten in lumen, zijn er echter opmerkelijke verschillen. Een gloeilamp komt tot 700 lumen, een halogeenlamp (twaalf volt, 50 watt) heeft ongeveer 900 tot 1200 lumen. Spaarlampen van elf watt gloeien met ongeveer 570 lumen, bij 15 watt zijn dat ongeveer 800 lumen. Goedkope modellen leveren bij elf watt soms maar tot 430 lumen. De waardes worden meestal op de verpakking aangegeven. Wie dezelfde helderheid verlangt, vervangt een 60-watt gloeilamp dus beter door een spaarlamp van 15 watt. Maar dan daalt het stroomverbruik uiteraard ook maar tot een vierde.
Gerelateerde artikelen
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Als je in huis minder energie wil verbruiken, dan zijn spaarlampen een van de aangewezen middelen. Spaarlampen gaan lang…
De spaarlamp: bespaar op je energieverbruikDe spaarlamp: bespaar op je energieverbruikVeel mensen staan negatief tegenover de spaarlamp, het zou ongezellig licht geven en duur in de aanschaf zijn. De spaarl…
Soorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingSoorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingIedereen heeft nood aan licht, eender waar, eender wanneer. Als het natuurlijke daglicht weggenomen wordt is er nood aan…
Alles over spaarlampenAlles over spaarlampenDe spaarlamp is een vrij recente ontwikkeling. Feitelijk zijn spaarlampen een mini-uitvoering van de TL-buis. Een spaarl…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spaarlampen vervangen gloeilampen"

Reacties

B. Boszhard, 14-10-2013 12:58 #20
Ik wil graag een lijst met watt van oude lampen en nu van de nieuwe. ik zou niet weten als ik een lamp van 40 volt heb hoe ik dat moet berekenen naar de lamp van nu.

Steven Vrancken, 13-12-2011 09:31 #19
Ik geloof er niets van dat spaarlampen milieu vriendelijker zijn. Heb je al eens gekeken wat er allemaal inzit? Chips, electronica… met welke energie moet dat allemaal gemaakt worden? Een gewone ouderwetse gloeillamp is eenvoudig, en kost véééél minder energie in productie-aanmaak. Bovendien zitten er allemaal giftige stoffen in moderne spaarlampen, die gestaag vrijkomen.

Akkoord, er dient een betere oplossing te komen voor energie gebruik, maar niet op deze manier. Bedrijven kunnen gloeilampen maken die nooit kapot gaan - ze maken de gloeilampen op die manier dat ze na X-aantal keer vanzelf kapot gaan, zodat de consument er een nieuwe moet kopen - verander dat en je hebt je milieuvriendelijke lamp.

Het is puur bedrog, een leugen dat deze moderne spaarlampen milieuvriendelijker zouden zijn. http://www.youtube.com/watch?v=7E7Vuwnp7To&feature=player_embedded

Ruud S. H. Visser, 08-07-2011 21:52 #18
Een vraag: Op armaturen staan vaak aanduidingen over het max wattage van de lampen die erin gebruikt mogen worden. Deze wattages gelden, denk ik, van oudsher voor normale gloeilampen Aangezien spaarlampen minder warmte produceren zullen de aangegeven grenswaarden niet voor de spaarlampen gelden. Zijn er waarden aan te geven over de verhouding van de warmteproductie van spaarlampen t.o.v. gloeilampen?

Dniez, 21-12-2009 16:57 #17
Http://www.youtube.com/watch?v=GlqhGrilMOo
http://www.youtube.com/watch?v=94DBfNnOgi8
De recycling is nog twijfelachtig. En op het toilet toch maar een oude lamp!

Henk, 12-12-2009 21:32 #16
Wat een absurd idee dat gloeilampen afschaffen iets verbeteren aan het milieu. ze maken maar zo'n klein deel uit van alle energieverbruikers: de grootste is de verwarming van je huis, dat kost iets van 60x meer dan de energie die gloeilampen verbruiken, en dan nog de auto etc. daar komt nog bij: de energie die gloeilampen omzetten in warmte is niet weggegooid! wanneer branden lampen meestal? in de winter! de gloeilampen warmte wordt gewoon toegevoegd aan de ruimte waar je in woont, dus hoeft de kachel ietsiepietsie minder te branden. dus niks verloren energie (alleen iets duurder per Kjoule) gloeilampen verbod is symboolpolitiek, minister Cramer zou er beter aan doen alle nederlanders er op te wijzen minder vlees te eten als ze denkt dat Co2 uitstoot verantwoordelijk is voor klimaatopwarming (wat nog maar zeer de vraag is, zie fimpje met professor de Jager: http://www.klimatosoof.nl/node/899 )

Nicolle, 22-11-2009 12:44 #15
Ik heb even en vraagje, misschien dat iemand het antwoord weet.
ik werk met slechtziende mensen en hebben dus veel licht nodig. nu staat er op alle lampen dat er maar voor 60 watt een lamp in mag. hier bedoellen ze dus de gloeilampen mee.
zou je hier nu een 20 watt spaarlamp in kunnen doen die dus overeen komt met een 100 watt gloeilamp.
ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk uit heb gelegd :)
Groetjes Nicolle

Guus, 09-11-2009 22:32 #14
Afgelopen weekeinde hebben wij alle spaarlampen weer vervangen door gloeilampen. Het licht van een gloeilamp blijkt toch vele malen mooier te zijn dan het licht van een spaarlamp. De spaarlampen die wij hebben bleken na verloop van tijd ook nog eens minder licht te gaan geven (een nieuw exemplaar uit dezelfde produktieserie bleek veel meer licht te geven dan exemplaren die 1-2 jaar oud zijn).

Tanja, 10-09-2009 11:16 #13
Mijn grote vraag is hoe ik dat moet gaan oplossen met de lampen in mijn terrarium.
Daar zit een lamp in van 40 en 60 watt. Wat komt daar voor in de plek?
Een spaarlamp geeft geen warmte en een led lamp ook niet. Moet ik mijn dieren dan opruimen?

A. Korthuis, 04-09-2009 22:02 #12
Spaar lampen zijn niet geschikt voor toiletten, ze kunnen slecht tegen aan en uit verbranden hierdoor sneller

Sanne, 04-09-2009 17:45 #11
Ik baal heel erg ervan dat de klant niet meer mag kiezen wat voor verlichting hij wil in zijn huis, ik denk dat er heel veel mensen zijn zoals ik, die gewoon een mooie fijne lamp in hun anthieke kroonluchter willen draaien i.p.v die lelijke spaarlampen, ik geloof dat thuis ontspannen moet zijn met sfeer verlichting.ik hoop dat ze daarom als ze nog geen goede oplossing hebben voor een alternatief de kaarslampjes t/m 25Wt gewoon op de markt houden, dat zou voor mij en vele andere gezellige vrouwen veel hamster stress schelen, ik hoop dat we met ze alle weer een beetje gezelliger worden en met dingen bezig zijn die belangrijker zijn, WANT DIE ZIJN ER GENOEG!

Lissy, 03-09-2009 17:08 #10
Ik heb dezelfde ervaring als Anke - ik kan niet goed tegen tl en led verlichting. Het voelt heel vervelend. Maar nu wordt me dit dus door de strot geduwd.
Terwijl ik altijd voorstander ben geweest van spaarlampen op strategische plekken, moet ik er nu niet aan denken. Ik ben al druk aan het hamsteren…

Gonny, 28-08-2009 00:09 #9
Ten onrechte wordt ( ook in bovenstaand artikel ) beweerd dat gloeilampen meer electriciteit verbruiken dan spaarlampen. Procentueel gezien zetten ze alleen minder van de gebruikte electriciteit om in licht. Dat wil ook nog niet meteen zeggen dat het deel van de electriciteit dat niet in licht wordt omgezet verloren gaat. Die wordt omgezet in warmte. En zolang een gloeilamp maar binnenshuis gebruikt wordt draagt die warmte gewoon bij aan de temperatuur in huis. Energie gaat nooit verloren. Elke kilojoule die een lamp aan warmte uitstoot is er een die je verwarming niet hoeft te leveren. Maar in plaats van diegenen die de hele tuin vol lampen plaatsen ( omdat anders de tuinkabouter achterin niet te zien is ) door middel van een campagne wijzer te maken, houdt de overheid de burger liever dom en verbiedt ze de verkoop van gloeilampen. En waarom die willekeur? De gemiddelde kaars heeft nog een veel ongunstigere verhouding aan licht/warmte opbrengst. Kaarsen van Parafine ( uit olie dus ) worden niet verboden. Bijkomend effect is dat er nu mensen zijn ( zoals ik ) die eerst een spaarlamp voor een aantal doeleinden zo gek nog niet vonden, nu een hekel aan die dingen krijgen omdat de overheid ze je koste wat kost door de strot probeert te duwen.

Han, 25-08-2009 06:45 #8
Van den gekke dat wel bij winkels de deuren wagenwijd open staan en dat hiervoor een geheel stroom verslindend gebeuren aan het werk is om of te koelen of te verwarmen… Maar de burger moet wel concessie gaan doen aangaande z'n gezellige lampje! Dan ook nog niet te spreken van overdag, bij volop licht, de autolampen aan… hoe bedoelt u milieu verpestend? Mijn advies; HAMSTEREN! En dan nog even een opmerking; er zijn helemaal geen leuke kleine sfeerlampjes nieuwe stijl, overal waar ik heb gezocht, allemaal lompe en veel te grote snertlampen!Je hele interieur wordt verpest door deze ommezwaai doordat je oude armaturen niet meer bruikbaar zijn! Kortom waardeloze beslissing om je niet de vrijheid te geven om zelf te kiezen.

Hans van der Spiegel, 23-08-2009 20:52 #7
Mijn grootste bezwaar tegen spaarlampen betreft de kleur van het licht. Licht is gedefinieerd als een bepaalde lichtverdeling in het zichtbare sperctrum, ruwweg met een golflengte tussen 400 en 700 nm, overeenkomend met zonlicht en wat goed bereikt wordt met een gloeilamp. Een spaarlamp is een gasontladingslamp die slechts enkele banden in dit spectrum uitstraalt. Door een fluorescerende laag op de binnenkant van de bol wordt het spectrum enigszins verdeeld, maar het vloeiende spectrum van een gloeilamp wordt nooit bereikt. Het gevolg is dat kleuren er altijd anders uit zullen zien dan bij daglicht of bij gloeilamplicht.

Paco, 23-08-2009 02:16 #6
Wat een flauwekul over die spaarlampen, het hele bericht klopt niet. Ik had ooit een gloeilamp in m'n slaapkamer en tegenwoordig een spaarlamp. Die gloeilamp brandde 8 jaar. Ik ging over op de spaarlamp want ik dacht slim te zijn, en nu moet ik de lamp ieder half jaar vervangen omdat ie steeds kapot gaat. Moet ik nu in het donker mij verkleden? Ik ga weer gloeilampen kopen. Tevens geeft de spaarlamp veel minder licht, terwijl de verpakking zegt dat de lamp even veel licht geeft als een gloeilamp van een bepaald aantal watts. Mijn huiskamer en mijn keuken is nu zo schemerig, ik zie niet wat ik doe zo. Als er inderdaad een verbod op de gewone gloeilamp komt, dan ga ik de gewone gloeilamp zo enorm hamsteren dat ik de rest van m'n leven gewoon normaal fijn licht heb in m'n huis. Is de gloeilamp nu waarover de Europese overheid zo veel geld over de balk gooit? Vreselijk.

Anke, 20-08-2009 11:50 #5
Ik ben 57 jaar en verdraag geen licht van spaarlampen, TL-lampen en led-lampen. Waarom? Dat weet ik niet precies, maar zulk licht VOELT vervelend aan m'n ogen. Heb gelezen dat dit komt door het SOORT LICHT ervan. Sommige mensen, zoals ik, kunnen dat verschil wel registreren met hun ogen en anderen niet. Die 'anderen' snappen nooit waar ik het over heb! Het zou te maken hebben met lichtfrequentie en met onregelmatige lichtopbrengst, etc. Ik heb altijd het gevoel, vooral bij spaarlampen, dat het licht 'knippert' en dus onrustig en zelfs 'koud' is. BLIJKBAAR HEB IK OGEN DIE DAT KUNNEN REGISTREREN. Ik ben nou eenmaal erg gevoelig voor licht en voor LICHTSFEER. Ben dan ook in de fotografie werkzaam. Steeds meer mensen komen er achter dat zij dat ook problemen hebben met spaarlampenlicht en begrijpen wat ik bedoel. Ik heb al mijn leven lang last gehad van migraineaanvallen, maar de laatste jaren zijn die klachten extreem toegenomen. Waarom? Als ik in een ruimte kom die verlicht wordt met spaarlampen dan ervaar ik die ruimte als onaangenaam, 'ongezellig', sfeerloos en zelfs irriterend. Daarentegen heb ik dat gevoel niet wanneer de lampen uit zijn, dus overdag! Eerst begreep ik nooit waarom ik dat gevoel kreeg, maar het verband met het type verlichting is inmiddels wel duidelijk geworden en aantoonbaar. OM DEZE REDENEN WEIGER IK OM OVER TE STAPPEN OP SPAARLAMPEN OF ANDERE VERLICHTING DIE GLOEILAMPEN MOET VERVANGEN! Daar komt nog bij dat we met z'n allen door de SPAARLAMPMAFFIA voor de gek worden gehouden: spaarlampen zijn absoluut niet zo milieuvriendelijk als de producenten ons doen voorkomen, ze zijn veel te duur in gebruik en we worden over enkele jaren opgezadeld met een nieuw milieuprobleem: de berg gevaarlijk spaarlampenafval. Ik zal dus moeten hamsteren: ga voldoende gloeilampen inslaan voor de rest van mijn leven. Ga er misschien wel een handeltje in beginnen, want ik weet zeker dat steeds meer mensen deze problemen zullen krijgen. Kijk maar naar Duitsland, waar nu al gehamsterd wordt omdat per 1 september geen gloeilampen meer verkocht mogen worden. Daar hamsteren zelfs musea: zij willen hun kunstobjecten niet door ander licht dan door gloeilampen of daglicht belicht zien. WAAROM? Omdat spaarlampen en ander gloeilampen-vervangende verlichting negatieve, vertekenende effecten hebben op kleur en sfeer. Er is gewoon nog geen goede vervanging voor gloeilampen uitgevonden! Philips bakt er niets van! EU, wordt wakker!

G. 't Hooft, 10-08-2009 22:57 #4
Ik heb dus een probleem met dat gedoe met die spaarlampem. Schoonmoeder is praktisch blind en kan alleen wat zien met verscheidene krachtige lampen om haar heen van minstens 100 Watt. Om te beginnen kun je al bijna nergens spaarlampen krijgen die meer licht geven dan een 60 Watt gloeilamp, en ten tweede is het praatje van de verkopers dat die lampen evenveel licht geven gewoon niet waar. Schoonmoeder ziet geen fluit met de krachtigste spaarlampen die we kunnen vinden in de schappen. Als je die 100 Watt lampen uit de schappen gooit mag je toch minstens verwachten dat er spaarlampen zijn met dezelfde intensiteit, en geen grotere afmetingen. Kleiner dan gewone gloeilanpen? Nee, hoor, wij kunnen alleen maar grotere joekels vinden die lang niet altijd in de bestaande lampen passen. En dan heb ik het nog niet over het probleem dat die lampen zo duur zijn.

Gerard, 31-07-2009 19:37 #3
Ik heb tot nu toe slechte ervaringen met spaarlampen, meestal koop ik spaarlampen die in de aktie zijn, ik durf eigenlijk niet zoveel geld uit te geven voor een produkt dat niet zo lang meegaat als beweerd wordt is mijn ervaring. Er zaten zelfs spaarlampen bij die het niet deden bij het eerste gebruik, een gloeilamp deed het wel maar de spaarlamp deed het niet in de zelfde fitting. Ook de levensduur is bijna net zo lang (bij mij) als een gloeilamp, of moet ik dan maar geen aktie spaarlampen kopen. Advies aan de overheid is dus ook; controleer voor dat men overgaat tot afschaffing van de gloeilamp er geen ondeugelijke spaarlampen op de markt verschijnen. Reactie infoteur, 01-08-2009
Inmiddels 6 maanden verder, moet ook ik constateren dat de door mij aangeschafte spaarlampen niet altijd aan de verwachtingen beantwoordden. De klachten komen min of meer overeen met uw ervaringen.

Ik hoop en vertrouw erop dat ónze ervaringen niet representatief zijn voor álle spaarlampen.

Dank voor uw nuttige aanvulling.

Mieke, 08-04-2009 15:50 #2
En dan vraag ik me af hoe het zal gaan met de mensen die de gloeilampen, met name de warmtelampen, nodig hebben voor het warm houden van dieren, van de kweek via gloeilampen enz. Hopelijk zullen ze toch wel uitzonderingen gaan maken in het niet meer produceren van deze zogenaamde warmtelampen en blijven deze wel in het schap liggen.
Anders zijn liefhebbers die hun dieren op deze manier verwarmd hebben zitten wel gedupeerd.

Serkozy (infoteur), 17-03-2009 22:36 #1
Onderstaand bericht las ik op Zaplog.nl en vond ik dermate interessant dat ik het hier (mét bronvermelding) als completering van mijn artikel wil opnemen.

Britse artsen waarschuwen voor de gezondheidsgevaren die spaarlampen met zich meebrengen. De lamp bevat kleine hoeveelheden kwik en geeft UV-straling af. De artsen zouden graag een verbod zien op de verkoop van spaarlampen. Aangezien de Europese Unie rond 2012 juist alle gloeilampen wil verbieden, is het niet waarschijnlijk dat er ook een verbod op spaarlampen komt.

De artsen voeren verschillende redenen aan om de spaarlamp te verbieden. Zo hebben studies uitgewezen dat de UV-straling die deze lampen uitstralen het risico op huidkanker vergroot. Dat een extra glazen omhulsel het grootste deel van de straling kan tegenhouden, is maar bij weinigen bekend.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 20
Schrijf mee!