InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Afzuiging badkamer: voor klaar zicht en droge wanden

Afzuiging badkamer: voor klaar zicht en droge wanden

Afzuiging badkamer: voor klaar zicht en droge wanden De badkamer is per definitie een vochtige ruimte. Bij het douchen, wassen en baden ontstaat waterdamp die meestal condenseert op de muren en daar vochtvlekken kan veroorzaken. Maar dat probleem behoort, evenals onaangename geuren in de badkamer, met de juiste afzuiging snel tot het verleden.

Met goede ventilatie muffe lucht de oorlog verklaren

Dagelijks douchen, een langdurig bad in het weekend om te ontspannen: de badkamer is een van de ruimten in huis die het meest benut worden. Maar vochtige muren door condenswater trekken schimmels aan. Dat fenomeen kan de huiseigenaar tegengaan met een uitgekiende badkamerventilatie. Die transporteert met vocht verzadigde lucht naar buiten en zorgt voor spiegels die nagenoeg niet beslaan en droge wanden, en dat alles zonder de kosten voor verwarming of elektriciteit schaamteloos de hoogte in te jagen.

Wanneer is afzuiging op de badkamer de moeite waard?

In gerenoveerde woningen vindt als gevolg van perfect afgesloten ramen en deuren en effectief afschermende isolatie nauwelijks nog verversing van lucht plaats. De in de badkamer ontstane dampen en geuren vermengen zich met enige regelmaat met de in het pand aanwezige lucht. Het binnenklimaat raakt daardoor verstoord en herhaaldelijk condenseert vocht op de muren en nestelen zich geuren in tussenruimten. Bacteriën en schimmels voelen zich in een dergelijk klimaat zeer goed thuis. Het resultaat: er ontstaat een onaangename muffe geur. Hier is de installatie van een badkamerontluchting een zinvolle maatregel, een investering die met enige handigheid en het juiste materiaal zeer snel is uitgevoerd. Het vereist echter wel een precieze bekendheid met de aard van bouwmaterialen van de wanden.

Stroomvoorziening van de afzuiging

De ligging van stroom- en waterleidingen moet exact bekend zijn voordat met de kapwerkzaamheden kan worden begonnen. De stroomvoorziening voor de toekomstige ontluchting moet bij voorkeur door een elektricien worden aangelegd. Het spreekt voor zich dat gebruik van de juiste aardlekschakeling onontbeerlijk is om kortsluiting in het elektrische systeem te voorkomen. In nieuwbouw kan de badkamer vooraf zodanig worden gepland dat een buizenstelsel voor de afzuiging op de juiste plek zorgt voor optimale luchtuitwisseling.

Goed geïnstalleerde ventilatie verhoogt het comfort

Een kanaalventilator is een eenvoudige maar zeer effectieve maatregel tegen waterdamp en geuren in de badkamer. Directe afzuiging door de badventilator geschiedt via een buizensysteem dat de luchtverplaatsing naar buiten bevordert. Dergelijke ventilatiesystemen worden doorgaans in meerdere modellen aangeboden:
  • bij de eenvoudigste oplossing is de luchtstroom maar beperkt tot een beperkt aantal personen per huishouden;
  • meer geavanceerde systemen bieden een hoger debiet bij eenzelfde buisdiameter, hebben grotere rotoren en werken daardoor stiller en sneller. Bij deze zogenaamde axiale ventilatoren bevindt zich de motor evenwel centraal in de buis, wat de luchverplaatsing ongunstig beïnvloedt;
  • radiale ventilatoren moeten op grond van een aanmerkelijk grotere behuizing worden ingebed in de muur, maar realiseren een nóg betere luchtverplaatsing en zijn nauwelijks nog hoorbaar, een niet te verwaarlozen voordeel in comfort.

Om een evenwichtige warmtehuishouding te realiseren en geen kostbare energie door de buitenmuur af te voeren, kan voor de lange termijn aanschaf van een voorgeschakelde warmtewisselaar worden overwogen.

Lees verder

© 2014 - 2017 Grosso_Modo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Condens in huisCondens in huisVochtproblemen in huis worden vaak veroorzaakt door condens. Waar komt waterdamp in de woning meestal vandaan? Hoe zit h…
Waar u op moet letten bij de verbouwing van de badkamerWaar u op moet letten bij de verbouwing van de badkamerAls u uw badkamer wilt verbouwen moet u met veel zaken rekening houden. Een voorbeeld daarvan is wat u gaat doen tijdens…
Luchtkwaliteit in huis meten met behulp van data-loggerLuchtkwaliteit in huis meten met behulp van data-loggerLuchtkwaliteit is een belangrijk onderdeel van je woongenot. Het is daarom fijn als je grip kunt houden op de luchtvocht…
Aanleggen van ventilatie in huisAanleggen van ventilatie in huisAlle huizen hebben ventilatie nodig. Dit komt omdat de lucht regelmatig moet worden ververst. Dit is beter voor de leefk…
Vochtigheid van de luchtLucht in de atmosfeer is eigenlijk niets anders dan een soep van constant bewegende moleculen. Al deze moleculen hebben…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afzuiging badkamer: voor klaar zicht en droge wanden"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 05-05-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!