InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Luchtkwaliteit in huis meten met behulp van data-logger

Luchtkwaliteit in huis meten met behulp van data-logger

Luchtkwaliteit in huis meten met behulp van data-logger Luchtkwaliteit is een belangrijk onderdeel van je woongenot. Het is daarom fijn als je grip kunt houden op de luchtvochtigheid en het niveau van kooldioxide (CO2) in huis en weet wanneer je bijvoorbeeld meer moet ventileren. Tegenwoordig is er geavanceerde meetapparatuur op de markt die je kan helpen bij het monitoren van deze gegevens. Gebruik je hiervoor een goede data-logger dan krijg je een signaal wanneer de concentratie kooldioxide te hoog is of het ingestelde minimum of maximum aan luchtvochtigheid overschrijdt.

Data-logger en luchtkwaliteit in huis

Luchtkwaliteit is erg belangrijk

Het is erg belangrijk dat de lucht binnenshuis van goede kwaliteit is. Is dat niet het geval dan kan dit leiden tot een reeks aan gezondheidsklachten en uiteindelijk zelfs aantasting van de structuur van het huis door schimmel en roest. De belangrijkste indicatoren waar je rekening mee wilt houden zijn de waardes luchtvochtigheid en kooldioxide (CO2). Daarnaast is uiteraard de temperatuur ook een belangrijk gegeven voor het woongenot.

Luchtvochtigheid

Luchtvochtigheid geeft zoals de naam al zegt aan hoeveel vocht er in de lucht zit. De natuurkunde leert dat als de temperatuur daalt, de lucht minder waterdamp kan vasthouden waardoor de luchtvochtigheid dus daalt. Bij een hogere temperatuur kan de lucht juist meer waterdamp vasthouden, waarmee de luchtvochtigheid binnenshuis kan stijgen. In sommige industrieën zijn deze waardes van essentieel belang: denk bijvoorbeeld aan de landbouw, tuinbouw en drukkerijen die met papier werken. Binnenshuis kan de luchtvochtigheid ook een grote invloed hebben op het woongenot. Een hoge luchtvochtigheid kan onaangenaam zijn doordat je je eerder zweterig voelt en het kan bij sommige mensen bovendien snel op de longen slaan. Bij een vochtig klimaat neemt bovendien de kans op vorming van schimmels toe. Dit probleem ontstaat dan vooral in de winter in ongebruikte ruimtes zoals zolders, garages en kruipruimtes.

De luchtvochtigheid kan gemeten worden aan de hand van de parameters lucht, waterdamp, temperatuur en luchtdruk. Het zal je wellicht verbazen maar een gezin dat in een huis leeft kan per dag al zorgen voor zo'n tien liter water in de lucht en dus de nodige klamte en vocht in de muren en plafonds. Dit zorgt voor de noodzaak tot ventilatie, maar ventileer je te veel dan wordt de luchtvochtigheid juist weer te laag. Wil je de ideale balans bereiken dan zul je dus goed op de hoogte moeten zijn van hoeveel de luchtvochtigheid in huis nu precies bedraagt. Een luchtkwaliteitsmeter kan je hierbij helpen.

Kooldioxide (CO2)

Wanneer je ademt dan komt er kooldioxide (ook wel CO2 genoemd) vrij in de lucht. Dit is een natuurlijk proces en normaliter geen probleem. Hoge concentraties kooldioxide in de lucht kunnen echter giftig zijn. Een dergelijke situatie kan ontstaan bij onvoldoende ventilatie en bijvoorbeeld het niet gebruiken van de afzuiging tijdens het koken. Het is daarom van essentieel belang om het kooldioxidegehalte in de lucht goed te monitoren. Is de concentratie CO2 in huis te hoog dan kan dit leiden tot klachten als hoofdpijn, luchtweginfecties, droge ogen, oorontstekingen en een geprikkelde keel. Kinderen die opgroeien in een huis dat een te hoog kooldioxide gehalte hebben lopen bovendien een veel groter risico op het ontwikkelen van astma en allergieën en kunnen zich over het algemeen op school minder goed concentreren.

Koolmonoxide

Anders dan kooldioxide is koolmonoxide wel heel snel heel gevaarlijk. Kan komt vrij wanneer gas of hout onvoldoende verbrand wordt. Het is niet te ruiken of zien en daarom des te gevaarlijker. Wanneer je een gastoestel in huis hebt zoals een kachel, cv, combiketel of geiser en deze heeft een defect dan kan koolmonoxide in de lucht vrijkomen. Ook slechte ventilatie of het niet onderhouden van de schoorsteen kan dit effect hebben. Gebruik je een gastoestel of open haard dan kun je eigenlijk niet zonder een koolmonoxide-melder die een signaal afgeeft bij een te hoge concentratie koolmonoxide in huis. Deze zijn al verkrijgbaar vanaf zo'n 20 euro. Je kunt ook kiezen voor een apparaatje dat zowel als koolmonoxide-detector als rookmelder functioneert.

De luchtkwaliteit monitoren met een luchtkwaliteitsmeter

De luchtvochtigheid en kooldioxide-concentratie laten zich niet zomaar schatten. Wil je echt een goede en nauwkeurige indicatie van deze gegevens dan heb je daarbij een luchtkwaliteitsmeter nodig. Deze zijn verkrijgbaar van vrij simpel tot geavanceerd. De Extech Desktop CO2-bewaking heeft bijvoorbeeld een onderhoudsvrije CO2-sensor en geeft door middel van gezichtspictogrammen een indicatie van de luchtkwaliteit. Worden de ingestelde minimum- of maximumwaarden voor CO2 overschreden dan klinkt bovendien een alarm. Daarnaast meet de Extech Desktop ook de luchttemperatuur en luchtvochtigheid en heeft het een geheugenfunctie waarmee je de gegevens over een langere periode kunt opslaan en analyseren.

De Trotec BZ30 CO2-luchtkwaliteit-datalogger kan je ook te hulp schieten bij het voorkomen van schimmel, roest en bacteriegroei als gevolg van een te hoge luchtvochtigheid. Het heeft daarnaast een NDIR-sensor voor het meten van CO2.
Gerelateerde artikelen
Verbeter je gezondheid met luchtzuiverende planten in huisVerbeter je gezondheid met luchtzuiverende planten in huisVerhoog je gezondheid, haal planten in huis! In de lucht die we met zijn allen inademen zitten veel ongezonde stoffen. W…
Huis goed ventileren: hulpmiddelenHuis goed ventileren: hulpmiddelenJe huis goed ventileren is beter voor de gezondheid. In een huis met een goede ventilatie voel je je energieker, wakkerd…
Ventileren tegen hooikoortsWist u dat ventileren kan helpen tegen de klachten die gepaard gaan met hooikoorts en andere allergieën? Het hooikoortss…
CO2 meten voor een gezond leefklimaatWist u dat een te hoog CO2 gehalte in de lucht schadelijk kan zijn voor uw gezondheid? Met een CO2 meter houdt u het CO2…
Een luchtontvochtiger kopenWanneer je in huis last hebt van een te hoge luchtvochtigheid dan kan naast voldoende ventileren, een luchtontvochtiger…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GHR, Pixabay
  • http://www.co2-meter.com/?gclid=CJH1xfi8xKkCFYdG3god0jcGGA
  • https://www.eigenhuis.nl/onderhoud-en-verbouwen/veilig-gezond/gezond-wonen/

Reageer op het artikel "Luchtkwaliteit in huis meten met behulp van data-logger"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!