InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Kluizen voor particulier gebruik

Kluizen voor particulier gebruik

Kluizen voor particulier gebruik Kluizen zijn er in alle maten en prijsklassen en voor de leek zien ze er allemaal heel gedegen uit. Meerdere millimeters dik metaal, een massieve deur met cijferslot of sleutel en een ordentelijk gewicht. Daarin zijn de juwelen of de postzegelverzameling goed opgeborgen! Helaas, de veiligheid van veel zogenaamde "kluizen" voldoet niet aan de meest elementaire eisen en sommige zijn met een stevige schroevendraaier in minder dan één minuut te openen. Waar u op moet letten.

Het aantal vergrendelbouten

De kluis moet in ieder geval over meer dan een borgpen beschikken. Eén enkele vergrendelingsbout moet al het geweld van een breekijzer alleen doorstaan en geeft zich na enkele harde slagen met een hamer al gewonnen. Hij buigt of breekt gelijk helemaal uit de vergrendeling. Ideaal zijn vier bouten waarvan een aan de bovenkant en een aan de onderkant van de kluisdeur. Daardoor wordt voorkomen dat een koevoet gemakkelijk tussen de kluisdeur wordt gezet, zodat die met speels gemak wordt opengebogen.

Wilt u niet te veel geld uitgeven en bevat de kluis uitsluitend voorwerpen waarvan zich de waarde met drie cijfers laat aanduiden, dan moet u in ieder geval een systeem met dubbele vergrendelbouten gebruiken. Eén enkele bout is volstrekt ontoereikend en biedt ongeveer dezelfde bescherming als uw waardevolle spullen in een afgesloten woonkamerkast bewaren. Geen bescherming dus!

De dikte van het plaatstaal

De wanddikte is minder belangrijk dan de leek zal vermoeden want door 2.5 millimeter “dun" plaatstaal stoot u zelfs niet met de dikste schroevendraaier. Daarentegen is 6 millimeter voor een haakse slijper geen enkel obstakel. Aangezien gelegenheidsinbrekers maar zelden met zwaar materieel uitrukken, beschikken ze als hulpmiddelen doorgaans alleen maar over een grote schroevendraaier of een kleine koevoet. Wie met gasflessen en snijbranders door een woonwijk struint, loopt gewoon te veel in de gaten. In beginsel is echter 2 millimeter voor de zijwanden en 5 millimeter voor de deur het absolute minimum. Minder verbuigt al na enkele krachtige hamerslagen.

Cijferslot of klassieke sleutel

De vraag of er sprake moet zijn van een klassiek slot of een cijferslot, is gemakkelijk te beantwoorden. Stoot een inbreker op een kluis met conventioneel slot, dan zal hij aannemen dat de sleutel ergens in de woning is verborgen. Hij zal die dan ook systematisch omwoelen en verwoesten. En bedenk: de klassieke verstopplaatsen zoals in de stortbak van de wc, in de koekjestrommel, onder de potplant, in een cd-doosje of onder het toetsenbord van de PC, de inbreker kent ze ook en hij weet dus vroeg of laat de sleutel te vinden. Hoe uw huis er achteraf uitziet, kunt u zich gemakkelijk voorstellen. Daarom: kies een cijferslot! Gebruik als geheime code echter niet de geboortedatum want dat probeert de booswicht natuurlijk als eerste uit, nadat hij de map met de verzekeringspapieren heeft ontdekt.

De verankering

Aangezien elke inbreker zo kort mogelijk op de plaats van het misdrijf wil blijven, zal hij proberen om de kluis mee te nemen en die dan in alle rust op een veilige plaats openbreken. Een veilige verankering is daarom zeer aan te bevelen. Zoek een plek uit waar de kluis via achterwand en bodemplaat kan worden verankerd met stevig metselwerk. Een massieve maar slecht verankerde kluis is net zo veilig als een geldcassette. Helemaal niet! De dader breekt hem simpelweg uit en neemt hem mee.

Kluis in kast verankeren

Wilt u de kluis in een kast verankeren, dan moet die op zijn minst van massief hout zijn. De schroeven moeten zich aan ten minste twee zijden van de kluis bevinden: de bodem en het achterpaneel. Daarbij is het belangrijk om een plek met de kleinst mogelijke afstand tot de binnenwanden van de kast te kiezen. Minder ruimte betekent minder mogelijkheden om gereedschap te gebruiken en je wilt een potentiële dief het toch zo moeilijk mogelijk maken, nietwaar?

Brandbeveiliging

Een normale kluis biedt weinig of geen bescherming tegen brand. Weliswaar zal de kluis zelf de vlammen relatief ongeschonden doorstaan, maar in de kluis worden gemakkelijk temperaturen van enkele honderden graden bereikt. (Papier verbrandt bij een temperatuur vanaf ongeveer 150 graden). Dus als u boeken, documenten, datadragers of contant geld in de kluis wil bewaren, dan kunt u niet zonder een brandwerende kluis. Een goedkoop alternatief zou hooguit de aankoop van een afzonderlijke brandwerende geldcassette kunnen zijn, die dan in de kluis kan worden opgeborgen.

Hulpmiddelen voor de dader

Veel kluizen worden met aangetroffen gereedschap opengebroken. Daarom is het niet aan te bevelen om in de directe nabijheid van de kluis bijvoorbeeld boormachines, vuisthamers en breekijzers te bewaren. De meeste daders beschikken slechts over eenvoudig gereedschap en zijn u dan ook zeer dankbaar voor de naast de kluis liggende haakse slijper.

Beveiliging van uw woning

Als het goed is, krijgen inbrekers uw kluis helemaal niet in het vizier, omdat ze al bij de voordeur stranden. Hier kan doorgaans al voor weinig geld de veiligheid aanzienlijk worden vergroot. Zo is een in venster in de kiepstand zonder afsluitbare raamkruk wel héél uitnodigend. Er zijn in dat verband goedkope maar zeer doeltreffende oplossingen die ook door de leek snel te installeren zijn!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke kluis kopen of huren?Welke kluis kopen of huren?Vroeger was het heel makkelijk om een kluis te huren bij de bank. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk. De meest…
Elektronische kluis kopen en in huis plaatsen: tipsElektronische kluis kopen en in huis plaatsen: tipsDoor de crisis van 2008 hebben heel wat particulieren hun vertrouwen in de banken verloren. Mede hierdoor is de populari…
Auto starten zonder sleutel: KessyVoor de Volkswagen Golf, Scirocco en Tiguan is er tegenwoordig een systeem waarbij de auto zonder sleutel kan worden ges…
Een kluis bij de bank hurenEen kluis bij de bank hurenSommige kostbaarheden zijn in een kluis bij de bank veel veiliger dan thuis. Want het aantal inbraken stijgt met de dag…
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kluizen voor particulier gebruik"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 08-02-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Contant geld
Schrijf mee!