InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Welke kluis kopen of huren?

Welke kluis kopen of huren?

Welke kluis kopen of huren? Vroeger was het heel makkelijk om een kluis te huren bij de bank. Tegenwoordig is dit bijna niet meer mogelijk. De meeste kluizen zijn bezet of de kluizen zijn weggehaald door de bank. Gelukkig zijn er een hoop gespecialiseerde bedrijven waar u wel kluizen kunt huren. Handig als u bijvoorbeeld uw goud en juwelen veilig wilt opbergen. Wilt u liever een kluis kopen? Dat is natuurlijk ook nog steeds mogelijk.

Een kluis kopen of huren?

Het voordeel van een kluis kopen is dat u niet vast zit aan maandelijkse bedragen. U betaalt 1x een bedrag voor de kluis en daarna niets meer. Het nadeel is dat de kluis minder goed wordt bewaakt dan bij een gespecialiseerd bedrijf. U betaald bij het huren dan wel maandelijkse kosten maar dan bent u er wel zeker van dat de kluis ook echt veilig staat.

Soorten kluizen die u kunt kopen of huren

  • Wapenkluizen: speciaal gemaakt om uw wapens veilig in op te bergen. De wapenkluizen zijn in verschillende maten te koop en te huur.
  • Vloerkluizen: Deze kluizen worden in de grond gebouwd.
  • Muurkluizen: Deze kluizen worden in de muur gebouwd.
  • Sleutelkluizen: Deze kluizen zijn speciaal gemaakt om uw sleutels in op te bergen.

Belangrijke kluisnormeringen

  • EN 1143-1 is de europezen norm voor het construeren van kluizen.
  • CEN 0: voor het opbergen van contant geld tot 7000 euro.
  • CEN I: voor het opbergen van contant geld tot 9000 euro.
  • CEN II: voor het opbergen van contant geld tot 23000 euro.
  • CEN III: voor het opbergen van contant geld tot 36000 euro.
  • CEN IV: voor het opbergen van contant geld tot 55000 euro.
  • CEN V: voor het opbergen van contant geld tot 82000 euro.

Indien u waardevolle spullen opbergt in uw kluis zoals sieraden, camera’s, postzegels dan hanteert de verzekeraar de CEN norm x 2.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een kluis?

  • Bedenk waar u de kluis wilt plaatsen. De zolder of slaapkamer is bijvoorbeeld een prima plek om een kluis te plaatsen. Een kelder of garage is minder geschikt vanwege het vocht.
  • Maak van te voren een lijstje met de spullen die u in de kluis wilt bewaren. Houdt ook rekening met de grootte van de kluis. Er moet natuurlijk wel genoeg ruimte zijn om de spulletjes in op te bergen.
  • Let erop dat de kluis de volgende labels voert EN-1143-1, EN-14450, ECB-S, VDS, CEN.
  • Zorg dat de kluis verankerd wordt aan uw muur of grond.

Welk type slot moet ik kiezen bij het kopen of huren van een kluis?

U kunt kiezen tussen een kluis met een elektronisch slot of een kluis met een sleutelslot.

Sleutelslot: een kluis met een sleutelslot geeft meer zekerheid omdat er weinig mis mee kan gaan. Het nadeel is dat bij inbraak de sleutel gevonden kan worden. Als de inbreker er met de inhoudt van uw kluis vandoor gaat zonder inbraakschade dan wordt er niets vergoed duur uw verzekeraar.

Elektronisch slot: Bij een elektronisch slot hoeft u zich geen zorgen te maken over de sleutel. Het nadeel is dat elektronica natuurlijk ook stuk kan gaan. Kies altijd voor een kluis met elektronisch slot waar u minimaal 5 jaar garantie op heeft.
© 2011 - 2019 Alice85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
Crisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeCrisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safeGeld onder de matras bewaren of goud opbergen in een kluis is opnieuw populair geworden sinds de economische crisis van…
Een kluis bij de bank hurenEen kluis bij de bank hurenSommige kostbaarheden zijn in een kluis bij de bank veel veiliger dan thuis. Want het aantal inbraken stijgt met de dag…
Hoe veilig is een kluis bij de bank?Hoe veilig is een kluis bij de bank?Een spectaculaire tunnelbankroof bij onze oosterburen in januari 2013, heeft veel Nederlandse bankklanten ongerust gemaa…
Ook kluis niet zonder risicoOok kluis niet zonder risicoDe tijd van onze grootouders die hun geld gewoon onder een matras bewaarden, is voorbij. Vaak heb je tegenwoordig ook th…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay

Reageer op het artikel "Welke kluis kopen of huren?"

Reactie

J. van Schans, 03-07-2012 15:44 #1
Ik ben klant bij de Rabobank en heb net een ET1 kluis gekocht met 75 euro en ik heb een reiskluisje t.w.v. 50 euro ontvangen. Ze hebben mij gebeld voor het maken van een afpsraak, zodat het mij uitkwam dat ze hem kwamen leveren. Keurig. Zeer tevreden.
Via www.privilegeshop.nl/rabobank of bellen met (035) 7600036.
Actie is naar mijn weten dit hele jaar nog geldig. Jasper.

Infoteur: Alice85
Gepubliceerd: 18-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!