InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis of vakantiehuis kopen in Marokko

Huis of vakantiehuis kopen in Marokko

Een huis kopen in Marokko, wat komt daar eigenlijk bij kijken? Waar moet je zoal rekening mee houden en waarom zou je eigenlijk kiezen voor een koopwoning in Marokko?

Over Marokko

Marokko is een prachtig vakantieland vol schitterende bezienswaardigheden. De oude koningssteden zijn een must om te bezoeken en bieden veel cultuur en historie. Het lekkere eten van Marokko is ook wereldwijd bekend.

Waarom een huis kopen?

Marokko begint steeds geliefder te worden als vakantieland. Een tweede huis hier kan dus een goede investering zijn. Ook zijn er mensen die wellicht zijn opgegroeid in Marokko of die daar hun roots hebben. Zij willen misschien een tweede woning in Marokko.

Een huis kopen in Marokko

Heel belangrijk is om je van tevoren goed te informeren als je een woning in Marokko wilt kopen. De gang van zaken is hier namelijk heel anders dan in Nederland. Zorg ook dat je een financieel adviseur of tolk meeneemt tijdens je gesprekken in Marokko. Dit maakt het communiceren sowieso al een heel stuk gemakkelijker. Controleer ook hoe het met extra kosten en voorzieningen zit. En wat als je de vakantiewoning wilt verhuren tijdens de periodes dat je er niet bent? Kan én mag dit? Pas ook op met wie je vertrouwt. In Marokko zijn er veel makelaars en partijen die graag je geld zien, maar die minder goed te vertrouwen zijn. Wees hier alert voor.

Belastingen en andere kosten

Net zoals in Nederland zijn er ook in Marokko kosten die erbij komen wanneer je een huis koopt. Zo kun je maximaal 70% van de taxatiekosten gefinancierd krijgen. Kies je ervoor om grond te kopen waar een woning op gebouwd wordt? Dan kun je meestal maar 50% van de taxatiekosten gefinancierd krijgen. De bouwfinanciëring is dan weer maximaal 70%. Wil je emigreren naar Marokko en zit je meer dan 183 dagen in een jaar in dit land? Dan zul je ook diverse belastingen moeten betalen.
Houd tevens rekening met extra kosten van een notaris en een financieel adviseur.

Rechtmatige eigenaar

Als je een huis in Marokko wilt kopen, zorg dan dat je goed op de hoogte bent van de rechtmatige eigenaar. Check of het huis schuld- en hypotheekvrij is. Dit is in Marokko van groot belang; een huis mag niet doorverkocht worden als dit niet het geval is. Zorg dus dat je hier heel goed op let.

Tekenen van de overeenkomst

Schakel een financieel adviseur in bij het tekenen van het koopcontract. Kies bij voorkeur voor iemand die Marokkaans spreekt en je goed advies kan geven. Hij of zij kan zien of er geen vreemde dingen in de overeenkomst staan en weet waar je zoal op moet letten.

Na de koop

Na de koop dien je je aan te melden bij verschillende nutsbedrijven. Als je wilt emigreren, is het raadzaam ook voor de nodige verzekeringen te zorgen. Denk aan een inboedelverzekering. Misschien heb je een school nodig voor de kinderen en moet je ingeschreven staan bij een huisarts.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen in MarokkoHuis kopen in MarokkoVeel Marokkanen die in Nederland en Duitsland wonen kopen een huis in Marokko. De huizen daar zijn doorgaans goedkoper d…
Vastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenlandVastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenlandAls investeerder in vastgoed kan het bijzonder interessant zijn om je te richten op een vakantiewoning in het buitenland…
Belasting op vakantiehuis en BelastingdienstBelasting op vakantiehuis en BelastingdienstHelaas betaalt u ook in 2017, 2018 en 2019 belasting op uw vakantiehuis of vakantiewoning in box 3 van de inkomstenbelas…
Een vakantiehuis kopen als investeringGeld investeren in een vakantiehuis kan een flink rendement opleveren, maar u moet wel goed weten waar u aan begint. U m…
Geld lenen in MarokkoGeld lenen in MarokkoSteeds meer Marokkaanse Nederlanders sluiten een lening af in Marokko. Dat komt omdat veel van hen een eigen bedrijf beg…
Bronnen en referenties
  • http://www.huis-te-koop-marokko.com/
  • http://www.marokkovastgoed.nl/

Reageer op het artikel "Huis of vakantiehuis kopen in Marokko"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!