InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis kopen op Curaçao

Huis kopen op Curaçao

Huis kopen op Curaçao Curaçao is een prachtig eiland in het Caribische gebied. Wie droomt er nou niet van om hier een woning te kopen? Een vakantiehuis of misschien zelfs om te gaan emigreren. Genieten staat op Curaçao in een hoog vaandel en het is dan ook logisch dat mensen er graag een huis willen kopen. Maar waar moet je rekening mee houden als je een huis wilt kopen op Curaçao?

Curaçao

Curaçao is een eiland in het Caribische gebied. Het is een plek waar je heerlijk kunt ontspannen en genieten van de zon, zee, het strand en de geweldige omgeving. Alles wat je nodig hebt om tot rust te komen. Ideaal voor een vakantiewoning of misschien zelfs om te emigreren naar Curaçao. Steeds meer mensen ruilen Nederland in voor een woning op Curaçao.

Waar koop je een huis op Curaçao?

Bedenk goed waar je ergens een huis wilt hebben. Bijvoorbeeld in de omgeving van het strand, juist in de stad of ergens anders. Let goed op de faciliteiten in de buurt. Hoe zit het met winkels? Is er een dokter of ziekenhuis in de buurt en zijn er faciliteiten voor de kinderen? Bezoek het gebied ook waar je wilt wonen en doe dit meerdere keren. Ga er ook zeker heen als er geen hoogseizoen is. Het is er dan namelijk heel anders en ook dit moet aanspreken.

Een huis kopen

Een locatie gevonden? Dan kun je op zoek gaan naar een woning. Er zijn makelaars, maar ook speciale bemiddelingsbureaus. Een bemiddelingsbureau is ideaal voor mensen die nog niet zoveel kennis hebben van het kopen van een woning op Curaçao.

Financieel adviseur

Neem altijd een financieel adviseur mee wanneer je een huis op Curaçao wilt kopen. De regels kunnen namelijk afwijken in vergelijking met Nederland. Een financieel adviseur weet precies waar hij of zij op moet letten. Ook is het raadzaam om iemand mee te nemen die je eventueel kan helpen, zodat je er niet helemaal alleen voor staat.

Het koopproces

Veel makelaars en bemiddelingsbureaus werken samen met geldverstrekkers. Het contract een woning wordt doorgaans pas getekend wanneer de financiering goed geregeld is. Na het tekenen is er geen bedenktijd meer en is de koop officieel. Wil je de woning verhuren wanneer je er zelf niet bent? Dan zul je dit van tevoren moeten bespreken met de makelaar, zodat hier een contract voor getekend kan worden. Doe je dit niet, dan kan het betekenen dat je later flinke boetes krijgt.

Verblijfsvergunning

Wil je permanent op Curaçao wonen? Dan zul je een verblijfsvergunning moeten regelen. Je moet je tevens inschrijven bij het lokale bevolkingsregister. Ook heb je een lokaal bankrekeningnummer nodig. Laat je een inboedel uit Nederland overkomen? Dan moet je hiervoor een inboedelverklaring tekenen. Dit kan ook worden geregeld door een bemiddelingsbureau, zodat je zelf minder zaken hebt om op te letten.

Na de koop

Eenmaal het huis gekocht, dan zul je verzekeringen voor de woning moeten afsluiten. Denk bijvoorbeeld aan een inboedelverzekering. Een bemiddelingsbureau kan je hier eventueel mee helpen. Ook moet je je aanmelden voor de nutsbedrijven en wellicht is het raadzaam je in te schrijven bij een dokter, zodat je in geval van nood tenminste ergens terecht kunt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ww.realestate-curacao.com
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Huis kopen op Curaçao"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 23-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!