InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wat zijn woningcorporaties?

Wat zijn woningcorporaties?

Wat zijn woningcorporaties? Een woningcorporatie is een organisatie die huizen beheert, bouwt en verhuurt. Ze hebben geen winstoogmerk. Ze hebben als doel om betaalbare huurwoningen aan te bieden uit sociale overweging. Er zijn verschillende benamingen voor woningcorporaties, waarmee altijd dezelfde organisaties worden bedoeld. Andere veelvoorkomende namen zijn: woningstichting en woningbouwvereniging.

Taken van een woningcorporatie

Hun voornaamste taken is het verhuren van huizen voor acceptabele bedragen. Ze hebben ook bredere taken, zij moeten bijvoorbeeld ook zorgen voor het onderhoud van de huizen en ze bouwen nieuwe huizen. Ze zorgen voor een betaalbaar huis voor de mensen die niet de mogelijkheid hebben om veel geld maandelijks vrij te maken. De zogenaamde sociale huurwoningen. Daarnaast moeten zij ervoor zorgen dat de buurten leefbaar blijven.

De laatste tientallen jaren hebben ze veel huurwoningen afgestoten door ze te verkopen. Met name voor huurders is het in bepaalde gevallen aantrekkelijk om hun eigen huurwoning te kopen. De korting die ze krijgen kan in de tientallen procenten lopen. Dit geld kunnen de corporaties weer investeren in onderhoud en nieuwbouw.

Toezicht op de woningcorporaties

De woningcorporaties staan onder intern en extern toezicht. Intern toezicht bestaat uit de raad van toezicht die mogelijk is ingesteld, of door de raad van commissarissen. Het extern toezicht wordt uitgevoerd door het CFV (Centraal Fonds Volkshuisvesting). Alle actieve woningcorporaties zijn bij deze externe toezichthouder bekend. Het toezicht is niet voor niets zo streng, want met het handel in onroerend goed gaat het om grote bedragen.

Waar zijn de rechten en de plichten van woningcorporaties vastgelegd?

De rechten en plichten komen voort uit het Burgerlijk Wetboek. Het toezicht op de uitvoering van de taken van de woningcorporaties is geregeld in het Besluit beheer sociale huursector.

Het vermogen van woningcorporaties

Ze hebben geen winstoogmerk, maar in de praktijk hebben ze veel verborgen bezit. Dit wordt met name veroorzaakt door de ontwikkeling van de huizenprijzen. De huurhuizen die al lang in hun bezit zijn, zit inmiddels een flinke overwaarde in. Ze kunnen ook een groot opvraagbaar vermogen bezitten, maar dit geld mag de corporatie niet verlaten. Aan de andere kant hebben ze ook nog reserves die ze moeten aanspreken voor onderhoud van de verhuurde huizen.

Worden woningcorporaties gefinancierd door de overheid?

Nee, in principe niet. Ze moeten hun werkzaamheden kunnen financieren van het verhuren van de huizen. De geldzaken worden wel zeer goed gecontroleerd.

Geschiedenis van woningcorporaties

De eerste woningcorporatie is de in 1852 in Amsterdam opgerichte Vereeniging ten behoeve der Arbeidersklasse te Amsterdam (VAK). Deze is opgericht uit sociale overwegingen. VAK is opgericht om iets te kunnen doen aan de heersende woningnood en de slechte huisvesting van arbeiders en hun gezinnen. Twintig rijke burgers hebben ieder 2.000 gulden in de corporatie ingebracht, en hiermee is de eerste woningcorporatie ontstaan. Op het geïnvesteerde geld zouden ze maximaal drie procent rendement krijgen.

In 1853 waren de eerste huizen gebouwd aan de Amsterdamse Oostenburger-middenstraat. In dertig jaar tijd hebben zij 800 huizen gebouwd in Amsterdam. De huur bedroeg 1/6 deel van het loon van de huurders. Het initiatief werd overgenomen door meerdere steden in Nederland.
Gerelateerde artikelen
Kopen van een woning van een corporatieKopen van een woning van een corporatieVeel woningcorporaties verkopen hun woningen aan de huurders. Dat komt omdat zij de laatste jaren sterk hebben moeten in…
Hypotheek voor starters: Sociale KoopHypotheek voor starters: Sociale KoopVoor starters op de woningmarkt is het moeilijk om een hypotheek af te sluiten. Een van de mogelijkheden om starters te…
Huurwoning kopenHuurwoning kopenEen huurwoning kopen is vaak aantrekkelijker dan een bestaande koopwoning te kopen. Vooral voor starters is dit de ideal…
Bronnen en referenties
  • http://www.spacemakers.nl/info/veelgestelde-vragen/woningcorporaties
  • Wikipedia.nl
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Wat zijn woningcorporaties?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!