InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wanneer heb ik recht op een bijstanduitkering?

Wanneer heb ik recht op een bijstanduitkering?

Wanneer heb ik recht op een bijstanduitkering? Iedere Nederlander heeft recht op het bestaansminimum. De meeste werknemers hebben recht op een ww-uitkering voor een bepaalde periode, daarna vallen ze terug naar een uitkering die gebaseerd is op het minimumloon. Eigenlijk komt het er op neer dat u recht hebt op een bijstandsuitkering, indien u niet voldoende verdient. De maatstaf is niet hoeveel u zelf per maand nodig hebt om van rond te komen, maar dit zijn vaste bedragen afhankelijk van de gezinssamenstelling. Een alleenstaande zal een lagere uitkering krijgen dan een gezin met of zonder kinderen. Het recht op een bijstandsuitkering is ook afhankelijk van uw vermogen en de overwaarde in uw huis.

Voorwaarden voor een bijstandsuitkering

Hoewel iedere Nederlander recht heeft op een uitkering op het bijstandsniveau, gelden er wel voorwaarden waar u aan moet voldoen.

Leeftijdseis

Om aanspraak te kunnen maken op een bijstandsuitkering, moet de aanvragen minimaal 18 jaar zijn. Voor jongere mensen zijn er andere voorzieningen.

Onvoldoende inkomen

De aanvrager moet onvoldoende inkomen hebben om zelf in het levensonderhoud te kunnen voorzien. Het is mogelijk dat mensen met hun baan onvoldoende verdienen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij gezinnen waarbij er een gezinsinkomen binnenkomt die lager is dan een fulltime minimumloon. Vanuit de bijstand kan in dat geval een aanvulling volgen.

Woonachtig in Nederland

De aanvrager moet in Nederland wonen en hier zijn ingeschreven. Asielzoekers zonder een verblijfsvergunning kunnen dus geen aanspraak maken op een bijstandsuitkering.

Geen andere uitkering

In het geval er recht bestaat op een andere uitkering, kan er geen bijstandsuitkering worden aangevraagd. Eventueel is het mogelijk dat er een aanvulling volgt om toch op het bestaansminimum te zitten. Op het moment dat een werknemer zijn baan verliest bestaat er onder voorwaarden recht op een ww-uitkering. Een ondernemer die zijn inkomen verliest heeft geen vangnet in de vorm van een ww-uitkering. Hij zal gelijk terug moeten vallen op een bijstandsuitkering.

Gedetineerden hebben geen rechten

Zolang iemand in de gevangenis zit, bestaat er geen recht op een bijstandsuitkering. Ze hebben ook geen uitkering nodig, want ze hebben geen vaste lasten en ze kunnen werken om geld te verdienen voor extra’s.

Eigen vermogen of overwaarde

Om te voorkomen dat bijstandsgeld terecht komt bij iemand die het eigenlijk niet nodig heeft, mag de aanvrager niet beschikken over een vermogen boven een bepaald bedrag. Het gaat hierbij niet alleen om spaargeld, maar bijvoorbeeld ook beleggingen en een auto. Een nieuwere auto kan nog een hoge waarde vertegenwoordigen.

Een auto met een waarde van bijvoorbeeld €20.000 zal meetellen voor het bepalen van het vermogen. Een oudere auto vertegenwoordigd geen hoge waarde meer, en is vaak zelfs belangrijk om te behouden in verband met de kans op een baan. Een dergelijke auto kan de uitkeringsgerechtigde behouden.

Voor gehuwden geldt een maximaal vermogen van €11.110 (2011). Voor alleenstaanden geldt de helft van dit bedrag. Bij een groter vermogen, zal het vermogen eerst ingeteerd moeten worden. De overwaarde in het huis wordt gedeeltelijk buiten beschouwing gelaten, maar als de overwaarde meer bedraagt dan €46.900 (2011) kan de gemeente u een uitkering toekennen op basis van een lening. De gemeente wordt als het ware eigenaar van een stukje overwaarde.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen in de bijstandHuis verkopen in de bijstandMensen denken vaak dat ze hun huis moeten verkopen zodra ze in de bijstand komen. De kans hierop is echter klein.
Spaargeld en bijstandsuitkeringOp het moment dat u in de bijstand terecht komt, mag u niet beschikken over veel eigen geld. Indien u dat wel hebt moet…
In de WW! Moet ik mijn huis nu verkopen?In de WW! Moet ik mijn huis nu verkopen?Onder voorwaarden hebt u recht op een WW-uitkering bij het verliezen van uw baan. In eerste instantie heeft een eigen hu…
Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Wat houdt Wet Werk en Bijstand (WWB) in?Alle Nederlanders hebben recht op een basisuitkering. De mensen die geen recht hebben op salaris, winst uit onderneming…
Wanneer heb ik recht op een bijstandsuitkering?Wanneer heb ik recht op een bijstandsuitkering?De bijstandsuitkering is een vangnet voor Nederlanders die geen andere manier van inkomsten hebben of die te weinig verd…

Reageer op het artikel "Wanneer heb ik recht op een bijstanduitkering?"

Reactie

M., 21-05-2012 15:00 #1
Een auto zou niet meegeteld moeten worden omdat je met een auto meer kans hebt op het vinden van werk. Als je uitgaat van bijvoorbeeld een maximale reistijd van een half uur dan kun je in die tijd met de auto op veel meer plekken komen dan met fiets of OV. Bovendien zijn veel plekken helemaal niet bereikbaar met het OV.

Als iemand zijn auto mag houden zal hij sneller werk vinden en sneller weer uit de bijstand zijn. Dat zal netto goedkoper zijn.

Nu wordt een auto alleen niet meegeteld als deze niet meer waard is dan 2.000 Euro. Daar heb je alleen een oud krot voor (wat dus ook veel slurpt). Je zou op z'n minst tot de waarde van een middenklasser (30.000) niet mee moeten tellen.

De hele vermogenstoets is oneerlijk. Mensen die hun geld over de balk smijten (allemaal leuke apparatuur kopen, DVD's, elke week naar de kroeg, 3x op vakantie) die krijgen wel bijstand. Als je netjes spaart voor de toekomst dan wordt dat geld van je gestolen als je je baan kwijt raakt en geen nieuw werk kunt vinden.
Asociaal leven wordt beloont en netjes leven gestraft.

Dus als je in de WW zit en in de bijstand dreigt te komen kun je het beste je geld uit gaan geven aan dingen die niet meetellen (nieuwe TV, PC, meubels enz.) of je geld contant opnemen en verstoppen. Op bankrekening van een vriend of familielid zetten kan ook.

Auto op naam van iemand anders zetten zou ook kunnen. Nadat je weer werk hebt terugzetten op je eigen naam.

Ik kende iemand die had al haar spaargeld bij haar ouders gestald zodat ze geen gemeentelijke belastingen en waterschapsbelastingen hoefde te betalen.

Je stimuleert sparen helemaal niet. Immers als je in de bijstand zit en spaart dan krijg je geen uitkering meer. Dus je zou wel dom zijn om dan te gaan sparen. Dan kun je beter alles uit gaan geven (of verstoppen). Als dan je wasmachine stuk gaat dan krijg je ook nog eens gratis een nieuwe uit de bijzondere bijstand.
Terwijl anderen daar voor moeten sparen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 12-04-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!