InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Woonboot, watervilla of woonark kopen: Tips voor de aankoop

Woonboot, watervilla of woonark kopen: Tips voor de aankoop

Woonboot, watervilla of woonark kopen: Tips voor de aankoop Een huis van steen op eigen grond is iets anders dan een watervilla. Een woonboot of woonark kopen is dan ook iets anders dan het kopen van een eigen huis. Of toch niet helemaal? Hoewel wonen op water in sommige opzichten niet verschilt van wonen op vaste grond, is het kopen van een woonboot of watervilla toch meer te vergelijken met het kopen van een boot dan met het kopen van een huis. Wat moet je weten voordat je een woonboot wilt gaan kopen en waar moet je op letten bij de aanschaf zelf?

Wat is het verschil tussen een woonboot, woonark of watervilla?

De ene woonboot is de andere niet. Het begint dus met het verschil tussen de de mogelijke varianten.
Een woonboot of woonschip is van ijzer en kan al dan niet varen. In principe heeft een woonboot een vaste aanlegplaats maar is het qua constructie een echte boot, die zich ook kan voortbewegen. Een woonboot zonder vaste ligplaats is niet zoveel waard, want dan is het niet meer dan een boot zonder rechten om die als woning te mogen gebruiken.

Een woonark of watervilla lijken meer op echte huizen. Ze zijn gemaakt van steen en beton en zijn niet geconstrueerd om te kunnen varen. Ze worden gebouwd om op één plaats te blijven. Wanneer je een woonboot of woonark koopt kies je voor een huis op een vaste verblijfplaats en het recht om daar te wonen.

Hoe maak je een keuze tussen een woonboot en een watervilla of waterark?

Wanneer je de mogelijkheid wilt hebben om te kunnen varen met een woonboot, moet je kiezen voor een woonboot of woonschip dat ook echt kan varen en ook in een zodanige staat is om dat veilig te kunnen. Dit geldt namelijk lang niet voor alle woonboten op de markt en per definitie niet voor een watervilla.

Wanneer je graag op het water wilt wonen en wilt genieten van het uitzicht dat dat met zich meebrengt, kun je kiezen voor een waterark of watervilla. Sommige watervilla's hebben zelfs een eigen stukje grond aan wal, dat je als tuin mag bebouwen. Niet elke watervilla of waterark heeft eigen grond in eigendom of bruikleen maar het behoort hier wel tot de mogelijkheden.

Waar moet je op letten bij het kopen van een woonboot of woonschip?

Bij een woonboot is het extreem belangrijk dat die wordt gekeurd en technisch in orde wordt bevonden. Je wilt namelijk geen huis dat zich in slechte staat van onderhoud bevindt, sterk geroest is of erger nog "lek" is. Bij het kopen van een woonboot is het belangrijk dat je deze laat keuren volgens de strenge keuring van boten om zeker te weten dat de woonboot geen verborgen gebreken heeft.

Ook moet er sprake zijn van een legale en vaste ligplaats, zodat je ook echt het recht hebt om permanent de woonboot als woning te gebruiken. Let er dan ook heel goed op dat een woonboot niet slechts een ligplaats heeft voor een paar jaar of dat er sprake is van een ligplaats met een puur recreatieve bestemming. Je mag niet wonen in een woonboot, die ligt op een plaats die enkel voor recreatieve doeleinden mag worden gebruikt.

Houd er rekening mee dat een hypotheek en de verzekeringen voor een woonboot specifieker zijn en dus vaak ook duurder dan bij gewone stenen huizen het geval is. Er is zelfs sprake van een specifieke woonboothypotheek. Oriënteer je op de mogelijkheden voor financiering via een hypotheek bij verschillende aanbieders voordat je tot aankoop overgaat. Ook is er veel onderhoud nodig bij een woonboot, calculeer die kosten in wanneer je je financiering gaat regelen.

Waar moet je op letten bij het kopen van een woonark of watervilla?

Bij een woonark of watervilla is er over het algemeen sprake van een stenen constructie zoals ook bij andere woonhuizen het geval is. Vaak worden ze in nieuwbouw aangeboden en is er altijd sprake van een vaste plaats, waarop de woning in kwestie zich bevindt. Lees bij overname van een bestaande woonark echter altijd de kleine lettertjes om zeker te weten dat je het recht hebt om daar ook over een paar jaar nog te mogen wonen.

Ook bij een woonark of watervilla kan het zijn dat er qua onderhoud aanvullende vereisten worden gesteld door de verzekering. Ook kunnen reparatie en duurzaamheid moeilijker of anders liggen dan bij een stenen huis. Een deel van het huis en de fundering of aanhechting ervan bevinden zich nu eenmaal onder water en dat brengt specifieke risico's en een andere vorm van onderhoud met zich mee.

Let ook hier op de consequenties van wonen op water voor hypotheek, verzekeringen en kosten voor onderhoud van de woning. Hoewel een watervilla of waterark sterk lijkt op een gewoon huis, is er toch een speciale hypotheek voor nodig, die een waterarkhypotheek of watervillahypotheek wordt genoemd. De hypothecaire rente ligt ook voor deze woningen over het algemeen iets hoger dan voor "gewone koophuizen".
Gerelateerde artikelen
Lening woonboot, woonark of stacaravanLening woonboot, woonark of stacaravanOok bij een lening afsluiten voor uw woonboot, stacaravan, woonark, watervilla of woonvilla is de rente in 2018 soms fis…
Woonboot: voordelen, nadelen & kosten woonbootWoonboot: voordelen, nadelen & kosten woonbootHet wonen op een woonboot of watervilla is hip en wordt vaak geromantiseerd. Wat zijn de voordelen en nadelen van een wo…
Wonen in een kerk, camper, molen, woonboot of kasteelWonen in een kerk, camper, molen, woonboot of kasteelWonen in een bijzondere woning: een kerk, een kasteel, een molen, op een woonboot of woonark, een camper of een woonwage…
Huis kopen op een huizenveilingHuis kopen op een huizenveilingEen huis dat gedwongen verkocht gaat worden, zal minder opleveren dan bij een reguliere verkoop het geval is. Een huis k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Woonboot, watervilla of woonark kopen: Tips voor de aankoop"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 20-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!