Hennepkwekerij illegaal in jouw huis of bij de buren

Hennepkwekerij illegaal in jouw huis of bij de buren De teelt van hennep (Latijnse naam: cannabis) gaat gepaard met verloedering, energiediefstal, wateroverlast, brand, kortsluiting, illegale bewoning, belastingontduiking en uitkeringsfraude. Bovendien zijn de illegale hennepplantages in een woning vaak levensgevaarlijk. Van buiten zie je niet dat in huis een clandestiene hennepkwekerij is. Ook de bewoners zien er uit als doorsnee buren en niet als wiettelers. Wat kun je doen als je vermoedt dat er een hennepkwekerij in je buurt is, in het belang van de veiligheid.

Hennepteelt is criminaliteit

Hennep kweken is een veelvoorkomende vorm van criminaliteit. Waarschijnlijk springt Nederland er ongunstiger uit dan de buren. Ons land heeft ruim 30 duizend clandestiene hennepkwekerijen. De politie heeft in 2015 gemiddeld elke dag zestien hennepplantages opgerold, in totaal bijna 6000 stuks. De meeste kwekerijen bevinden zich in woonhuizen en kantoorpanden, vooral in de grote steden en in het oosten van ons land. In 2014 meldde het Platform Energiediefstal dat het gemiddeld jaarverbruik van een kwekerij zo'n 35.000 kilowattuur is, en er totaal 1 miljard kWh aan elektriciteit wordt gestolen.

Hennepkwekerijen kunnen overal in het huis voorkomen. Niet alleen op zolders, maar ook in kelders, schuren, bijkeukens, garages, tuinhuisjes, achtertuinen.

Risico’s als je een woning verhuurt

Het telen van hennep in normale woningen houdt enorme risico’s in op gebied van brand, lekkage, kortsluiting enz. Het zijn niet langer alleen maar huurwoningen waar de hennep in wordt gekweekt. Ook in koopwoningen wordt steeds vaker geteeld, volgens het Bestuurlijk Interventieteam Eindhoven. De verschuiving van huur- naar koopwoning komt door het strengere beleid van de woningcorporaties. Daarbij komt dat ook veel koopwoningen te huur worden aangeboden. In principe kan de verhuurder de huurder aansprakelijk stellen voor de herstelkosten in de woning, maar in de praktijk is de huurder dan allang vertrokken zonder naam en adres achter te laten, en blijkt dat de eerder getoonde legitimatie vals was.

Veel hennepkwekers tappen illegaal stroom af. Als de aansluiting op naam van de huiseigenaar staat, kun je daarmee in een groot financieel probleem komen omdat het elektriciteitsbedrijf dan de kosten op de onschuldige huiseigenaar gaat verhalen. Bedragen van meer dan 10.000 Euro zijn geen uitzondering. Ook bij schade aan de woning kun je als eigenaar in de problemen komen omdat verzekeraars meestal niet uitkeren in geval van illegale praktijken. Denk daarbij ook aan wateroverlast, brandgevaar vanwege geknoei met de elektriciteit, aanwezigheid van explosieven.

Voorkom hennepkwekerij in je woning

Je wilt als verhuurder van jouw eigen woning natuurlijk te allen tijde voorkomen dat er criminele praktijken in jouw woning gaan plaats vinden. Dat kun je natuurlijk nooit 100% uitsluiten, maar je kunt wel de volgende maatregelen nemen:
  • Neem in de huurovereenkomst op, dat je het pand regelmatig van binnen wilt inspecteren.
  • Laat je ook niet afschepen met een kopie van een legitimatiebewijs, maar vraag het originele bewijs.
  • Vraag naar een recente loonstrook met een bankafschrift waarop je ziet dat dit salaris wordt gestort. Zorg ervoor dat de huur vanaf dit banknummer wordt gestort op jouw rekening.
  • Ook kan het verstandig zijn de elektriciteitsaansluiting op naam van de huurder te zetten.
  • Meld de politie via 0900-8844, of via "Meld Misdaad Anoniem" 0800-7000, indien je vermoedt dat er desondanks toch (ergens) illegaal wordt gekweekt.

Waaraan is een illegale hennepkwekerij te herkennen

  • bewoners zijn weinig en onregelmatig thuis,
  • stankoverlast vanwege vreemde lucht,
  • afgeplakte ramen, dichte gordijnen, beslagen ramen,
  • licht in een kamer is altijd aan,
  • sjouwactiviteiten op vreemde tijdstippen,
  • vaak langdurig of constant zoemend geluid,
  • Bij sneeuw is het dak sneeuwvrij,
  • vaak stroomstoringen, meestal op een zelfde tijd,
  • extra ontluchtingspijpen in het dak,
  • (bij een stroomstoring hoor je soms gelijk een noodaggregaat aanslaan),
  • ramen gaan nooit open of staan altijd in de zelfde stand.

Let op als je woning koopt

Als je een woning koopt moet je aan een veelheid van dingen denken. Let er dan ook op wie je buren worden. Loop niet alleen overdag onopvallend een rondje, maar ook in de avond, en vraag aan de verkoper wat voor type mensen jouw toekomstige nieuwe buren zijn. Misschien kun je ze op facebook vinden voor een eerste indruk, of gewoon aanbellen en (als er open wordt gedaan) een praatje maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hennep in het huis dat je verhuurt: wat te doen?Je hebt een huis wat je wilt verhuren. Er komt een net stel met kind en nietsvermoedend verhuur jij je huis middels een…
Je kamer onderverhurenAls je je kamer tijdelijk niet meer nodig hebt, kun je de kamer onderverhuren. Dat kan voordelig zijn, omdat je als aanb…
Let op overlast: Wie zijn de buren in je nieuwe huis!?Het spookbeeld van menige huisbewoner is overlast van je buren of, nog erger, burenruzie. Met als gevolg elkaar niet mee…
Guerrilla gardening - Illegaal tuinierenGuerrilla gardening - Illegaal tuinierenEen troosteloos plekje in de stad? Alles wat je nodig hebt, is zaad, een schepje en een hoop enthousiasme. Trek stiekem…

Woonboot, watervilla of woonark kopen: Tips voor de aankoopWoonboot, watervilla of woonark kopen: Tips voor de aankoopEen huis van steen op eigen grond is iets anders dan een watervilla. Een woonboot of woonark kopen is dan ook iets ander…
Makelaarsland: de beste makelaar?Makelaarsland: de beste makelaar?Makelaarsland is een makelaar die in 2005 een nieuw concept introduceerde op het gebied van particuliere woningverkoop.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gomopix, Pixabay
  • Eigen Huis, NH-dagblad 30-11-2014
  • Kennemerland op zondag, 24-4-2016

Reageer op het artikel "Hennepkwekerij illegaal in jouw huis of bij de buren"

Reactie

Piet Vermeer, 10-12-2012 12:03 #1
Geachte heer/mevrouw,

Ik verhuur een huis en vermoedt dat er een hennepkwekerij in zit. Dus ik naar de politie gebeld (5 december 2012) en wat denk je wat ik krijg als reactie.

U moet de wijkagent hebben en die is vrij tot 11 december. Ik vraag kunt U er dan niet eens langsrijden of zo. Nee dat gaat niet U moet de wijkagnet ervoor hebben. Moet ik dan wachten tot de 11de? Ja. Ze doen gewoon NIKS.

piet vermeer Reactie infoteur, 10-12-2012
Geachte heer Vermeer, ik begrijp uw reactie, maar bij de politie is het natuurlijk ook een kwestie van zo efficiënt mogelijk werken. Gelukkig is het morgen al de 11e.
Hopelijk komt het snel goed.

Infoteur: Robbie
Laatste update: Juni 2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Omgang buren
Reacties: 1
Schrijf mee!