InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Pas op voor overlast: Wie zijn de buren in je nieuwe huis

Pas op voor overlast: Wie zijn de buren in je nieuwe huis

Het spookbeeld van menige huisbewoner is overlast van je buren of, nog erger, burenruzie. Met als gevolg elkaar niet meer aankijken en negeren. Wat kun je er aan doen om te voorkomen dat je een woning gaat betrekken waarnaast mensen wonen die je liever niet als buren zou hebben omdat ze burengerucht veroorzaken. Of omdat er een illegale wietplantage naast jouw woning is.

Een vervelende buur is erger dan een verre vijand

Ons leven kan voor een groot deel vergald worden indien we in onmin leven met onze buren. Een verhuizing vanwege de buren komt regelmatig voor. Het is soms het laatste redmiddel bij constante overlast. Een rigoureuze en dure, maar meestal wel afdoende oplossing tegen burengerucht. En wat is trouwens de betekenis van geld is zo’n geval.

Nadenken

Moeten we ons natuurlijk wel eerst even goed afvragen voordat we verhuizen, of wijzelf niet de bron van het conflict waren, want als dat het geval is kan misschien zelf een verhuizing niet een definitieve oplossing zijn. En als we gaan verhuizen vanwege de buren, hoe kunnen we dan vooraf weten dat de buren in die andere woning wel het type mensen zijn waarmee we door één deur naar binnen kunnen?!

Voorkomen beter dan genezen

Als je een nieuwbouwwoning gaat huren of kopen kun je vaak geen garantie krijgen dat je aanstaande buren sociale mensen zijn die rekening met een ander houden. Hoewel je dus geen garantie kunt krijgen op de kwaliteit van je buren, kun je veel risico’s wel degelijk vooraf in kaart brengen.
Wat kun je doen om het risico van een slechte buur bij bestaande bouw zo klein mogelijk te laten zijn:

  • Je ogen en oren de kost geven als het een bestaande woning is. Hoe ziet de tuin en inrichting van de belendende percelen eruit? Veel troep, wees dan voorzichtig.
  • Je kunt natuurlijk rustig met een smoes aanbellen bij je nieuwe buren om poolshoogte te nemen: “goeie morgen, wij komen hier misschien wonen, maar wij vroegen ons af, waar is de dichtstbijzijnde …. “ of iets dergelijks. Met een beetje geluk ontspint zich een gesprek en krijgt u een indruk.
  • Waarom gaan de huidige bewoners eigenlijk weg? Vraag het ze en vraag ze tevens op de man of wat voor type buren er zijn. Laat bijvoorbeeld weten dat u altijd graag vroeg naar bed gaat en allergisch voor burengerucht (geluidsoverlast) bent.
  • Indien u de tijd heeft en niet gelijk hoeft te beslissen, maak dan eens een paar keer een (avond)wandelingetje langs het huis en de buurt. Brandt er altijd 's-nachts om 1 uur nog licht en staat de TV te dreunen?
  • Stinkt het er naar wiet, zijn de ramen beplakt of beslagen, of zijn de gordijnen altijd dicht, brandt er in de nacht licht, wat allemaal op een illegale hennepkwekerij kan duiden. Met kans op lekkage, criminaliteit en andere overlast.

Nieuwbouw

Een stuk lastiger om uw buren in te schatten, als die er nog niet wonen. Bent u de eerste in een rijtje die een woning huurt of koopt, dan is het natuurlijk een sprong in het duister. Maar behoort u bij de laatste nieuwe bewoners informeer dan bij verhuurder of verkoper, naar uw aanstaande buren. Natuurlijk kunnen of willen die soms niet alles zeggen, maar vraag minstens naam en adres. Misschien is het mogelijk contact te zoeken of langs te wandelen. In sommige nieuwe koopwijken ontstaan Internet (hyves, facebook) sites waar de aanstaande bewoners het een en ander op plaatsen.

Makelaar is verplicht koper over buren te informeren

Een fraai herenhuis in Den Haag wisselt voor € 650.000 van eigenaar. Alleen was de makelaar bij de verkoop even vergeten te melden dat er naast dat huis, een minder mooi huis voor moeilijk opvoedbare kinderen stond. De nieuwe bewoners komen daar pas achter als ze het pand betrekken, en zijn natuurlijk niet blij met de overlast. Bovendien voelen ze zich gepakt door de makelaar. Het huis is namelijk geen € 650.000 waard maar volgens een onafhankelijke deskundige 617.000, - als gevolg van de overlast. Aangezien de makelaar geen krimp geeft belandt de zaak voor de rechter. De bewoners eisen het te veel betaalde bedrag terug, alsmede te veel betaalde courtage, rente en overdrachtsbelasting.

De makelaar verweert zich door te vertellen dat de overlast subjectief is en dat er meerdere kopers waren die bereid waren een bedrag van 650.000,- te betalen. Maar de rechter oordeelt dat het pand meer waard zou zijn geweest als het risico op overlast afwezig was, geeft de koper gelijk en kent de schadevergoeding toe.

Definitie van een goede buur

Een goede prettige buur houdt rekening met je. Een beetje geluidsoverlast mag namelijk best van tijd tot tijd, als de veroorzaker van die overlast maar minstens aan z’n buren laat weten, dat hij een nieuwe geluidsinstallatie heeft, maar bereid is onmiddellijk de geluidsknop terug te draaien als het te gek is. En als je als musicus binnenkort een uitvoering hebt begrijpen je buren best dat je tijdelijk wat vaker op dat drumstel moet oefenen, als je ze daarvan vooraf op de hoogte stelt. Respecteren bestaat immers voor een belangrijk deel aan (bijtijds) informeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Geluidsoverlast kan betrekking hebben op harde geluiden, maar ook op lage steeds terugkerende geluiden. Geluidsoverlast…
Geluidsoverlast door buren, wat mag en wat kanEen van de grootste bronnen van geluidsoverlast, na het wegverkeer, zijn buren. Het is natuurlijk heel vervelend als uw…
Wat kan een aankoopmakelaar voor je betekenen?Wat kan een aankoopmakelaar voor je betekenen?Een woning kopen doe je niet zomaar. Het kan daarom verstandig zijn om voor het kopen van een huis voor een makelaar te…
Bijkomende kosten bij het kopen van een huisBijkomende kosten bij het kopen van een huisEen groot nadeel van kopen in plaats van huren, zijn de bijkomende kosten bij het aankopen. Dit zijn bijvoorbeeld de kos…
Contract makelaar ontbindenContract makelaar ontbindenAls je ontevreden bent over de makelaar, is het soms de beste optie om het contract te beëindigen. Hoe kun je een contra…
Bronnen en referenties
  • Plus

Reageer op het artikel "Pas op voor overlast: Wie zijn de buren in je nieuwe huis"

Reactie

Piet, 06-11-2017 13:14 #1
Beste Robbie,

Bedankt voor uw artikel. Wij zitten in een soortgelijke zaak als die in Den Haag. Hoe komt u aan deze informatie en weet u waar ik meer kan vinden? Het lukt namelijk niet om ons huis opnieuw te laten taxeren en daar is het blijkbaar wel gelukt, we vragen ons dan af via welke taxateur en zijn uiteraard ook geïnteresseerd in de zaak zelf.

Alvast bedankt,

Piet Reactie infoteur, 07-11-2017
Beste Piet,

Deze info stond jaren geleden in het maandblad Plus, maar ik weet helaas niet meer welk nummer.
Is het een idee met de vereniging "eigen huis" contact op te nemen?
(eigenhuis.nl)

Succes!

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-07-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Omgang buren
Reacties: 1
Schrijf mee!