InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Wonen in Groningen

Wonen in Groningen

Wonen in Groningen Met bedragen onder de €100.000 hoeft u niet meer op zoek te gaan naar een huis met drie slaapkamers en een tuin. Tenzij u in de provincie Groningen kunt en wilt gaan wonen. In plaatsen als Vlagtwedde, Bellingwolde en Meeden kunt u nog goedkoop een woning kopen.

Huizenprijzen

De huizenprijzen in Nederland blijven maar stijgen. Een vijfentwintig jaar geleden gekocht huis is nu ruim het dubbele waard, uitgaande van goed onderhoud gedurende deze periode. Dit is goed nieuws voor de bezitters van het huis, maar slecht nieuws voor starters op de woningmarkt. Het is tegenwoordig vrijwel onmogelijk om als starter een woning aan te schaffen. Ze mogen in de huidige regeling maximaal 4,5x het jaarinkomen lenen als hypotheekbedrag. Met een inkomen van €30.000, wat voor een starter erg hoog is, kunnen ze slechts €135.000 aan hypotheek krijgen. Een deel van dit bedrag gaat op aan de bijkomende kosten. Ze houden ongeveer €120.000 euro over om een geschikt huis voor te vinden. Dit zal moeilijk worden in grote delen van Nederland. Een eventuele tweede inkomen zou de mogelijkheden iets verruimen.

Groningen

In provincie Groningen kunt u voor een bedrag van een ton een rijtjeshuis kopen met tuin en drie, vier tot vijf slaapkamers. In de stad Groningen zijn de huizenprijzen de laatste tien jaar sterk gestegen, maar op het platteland kunt u nog goedkoop kopen. De goedkopere locaties zitten vooral in Zuidoost Groningen. Plaatsen als Vlagtwedde, Bellingwolde en Scheemda staan bekend als de plaatsen met de goedkoopste huizen van Nederland. U kunt hier op zoek gaan naar vrijstaande huizen voor €150.000 met hectares grond erbij.

Werken in provincie Groningen

De werkgelegenheid in grote delen van deze provincie is laag. Vooral in de regio Zuidoost Groningen zijn er niet genoeg banen. Dit is ook een grote veroorzaker van de matige ontwikkeling in de koopprijzen in dit gebied. Voor werk moeten veel Groningers grote afstanden overbruggen naar bijvoorbeeld stad Groningen.

Zuidoost Groningen

In deze regio kunt u dus goedkoop wonen, maar niet werken. Deze regio ligt tegen de grens van Duitsland aan, maar over de grens zult u een vergelijkbare situatie aantreffen qua werkgelegenheid en welvaart. De overheid drukt op bepaalde wijken de stempel “achterstandswijk”. Hierbij vergeten ze zich te bekommeren over een gehele regio waar de welvaart vergelijkbaar is met de achterstandswijken in de Randstad.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wonen in Groningen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-08-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!