InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Huis meer waard maken met een kleine investering

Huis meer waard maken met een kleine investering

Huis meer waard maken met een kleine investering Een verouderde keuken of badkamer vervangen is wat betreft de waardevermeerdering geen verstandige investering. Er zijn goedkope manieren om de waarde van het huis sterker te laten stijgen dan de investering in het huis. Bij het verbouwen van de eigen woning let u in eerste instantie op uw eigen wensen en behoeften. U probeert het huis zo comfortabel mogelijk te maken. Verbouwen om een waardevermeerdering te realiseren kan ook een reden zijn. Dit kunt u doen voordat u het huis in de verkoop zet. Dergelijke verbouwingen moeten niet teveel geld kosten en de waardevermeerdering moet wel grote zijn dan de investering. Het plaatsen van een nieuwe keuken of badkamer levert u gemiddeld een hogere verkoopwaarde op van 50% van de investering. U moet het dus zoeken in andere investeringen. In dit artikel treft u een aantal tips aan om tegen relatief lage kosten de waarde van uw eigen huis te laten stijgen.

Verhogen van wooninhoud en woonoppervlakte

De beste investeringen zorgen voor meer kubieke en vierkante meters. Een stuk bij uw huis laten aanbouwen levert u een hogere waarde op, maar de investering is ook groot. U kunt slimmer investering door bijvoorbeeld de vlizotrap te vervangen door een vaste trap. Hierdoor kan de zolderetage als volwaardige leefruimte worden meegerekend. Het is een investering die u ruim terugverdient door de hogere verkoopwaarde. Extra woonruimte kunt u ook creëren door op zolder dakkapellen te plaatsen om meer loopruimte te krijgen. Een donkere zolder voorzien van dakramen kan een zolderkamer een volwaardige slaapkamer maken.

Meer slaapkamers realiseren

Huizen waarin slechts één of twee slaapkamers in zitten zullen moeilijker te verkopen zijn in vergelijking met huizen met drie of vier slaapkamers. U kunt de waarde van een huis aanzienlijk verhogen door van één grote slaapkamer twee kleinere slaapkamers te maken. Hierdoor zal het huis veel meer mensen aanspreken, en de verkoopkansen zullen dus stijgen. Vooral bij kleinere appartementen is het verstandig om extra slaapkamers te realiseren. Over het algemeen in dit een ingreep die u duizenden euro’s gaat kosten, maar u gaat het zeker terugzien in de verkoopwaarde. Door meer slaapkamers zal niet alleen de verkoopwaarde stijgen, uw huis zal ook veel beter in de markt liggen.

Onderhoud en afwerking zijn cruciaal

Een slecht onderhouden huis is bij een bezichtiging een grote afknapper. Geld investeren in het onderhouden van uw huis verdient zichzelf terug. Het huis van buiten laten schilderen kost u veel geld, maar zorgt weer voor een betere uitstraling van het huis. Nog belangrijker is dat het voorkomt dat het houtwerk gaat rotten. Ook kleine irritaties moeten voorkomen worden. Geen loszittende plinten, lampen die niet werken en gescheurd behang aan de muren. Zorg voor een goede afwerking van het huis en u zult het huis eenvoudiger verkopen tegen een betere prijs.

Energiemaatregelen worden steeds belangrijker

Het energieverbruik in huis wordt steeds belangrijker. Het plaatsen van dubbel glas kan het verschil maken tussen verkopen en niet verkopen van uw huis. Er wordt steeds beter gelet op de energiezuinigheid van het huis. Bij verkoop zullen potentiële kopers ook zeer geïnteresseerd zijn in de hoogte van het maandelijkse voorschot. Dit zegt namelijk iets over het jaarlijkse verbruik en wat ze aan energielasten kunnen verwachten. Hierdoor is het plaatsen van een energiezuinige cv ook een zeer verstandige investering.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vereniging Eigen Huis magazine - jaargang 40 - januari 2014

Reageer op het artikel "Huis meer waard maken met een kleine investering"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-01-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!