InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vochtproblemen, wie draait er op voor de schade?

Vochtproblemen, wie draait er op voor de schade?

Vochtproblemen, wie draait er op voor de schade? Bij wie moet je schade claimen bij vochtproblemen in je woning? Ongeacht of het om een huurwoning of een nieuwbouwwoning gaat, bij vocht in een woning is er al gauw sprake van een juridisch gevecht wie verantwoordelijk is en wie voor het schade-herstel moet opdraaien.

Schade door vochtproblemen in nieuwbouw

Bij schade in nieuwbouw geldt als principe: de aannemer die voor de schade verantwoordelijk is moet betalen. Daarvoor moet zowel de schade-oorzaak als de veroorzaker ervan definitief zijn vastgesteld, en daarover ontstaat in de praktijk vaak een verschil van mening.

Het wordt erg lastig als verschillende bedrijven bij de bouw zijn betrokken. Zij schuiven dan elkaar vaak de schuld in de schoenen. Om recht van klagen te hebben moet de koper daarom allereerst achter de precieze oorzaak van de vocht zien te komen, wat vaak heel moeilijk is. Pas als alle twijfel daarover is weggenomen kan men de schadeveroorzaker met succes aansprakelijk stellen.

Schade verhalen via gerechtelijke procedure

De geleden schade verhalen via een civiele procedure kan nodig zijn als er met de schuldige geen minnelijke schikking te treffen valt. In dat geval benoemt de rechtbank een onafhankelijke expert. De kosten hiervan moet de aanklager vooraf voldoen. Een expert die eenzijdig door de aanklager wordt ingeschakeld, wordt door de rechtbank zelden erkend.

Als de gedaagde het proces verliest, wordt hij niet alleen aansprakelijk gesteld voor de herstel- en proceskosten, maar ook voor de kosten van de expert, die u als aanklager had voorgeschoten.

Schade claimen bij vocht in oudere woningen

De verkoper of makelaar is verplicht om de koper vóór de verkoop van een gebruikt huis in te lichten over vochtschade of andere gebreken. Als ernstige schade of gebreken worden verzwegen, heeft de koper het recht om van de verkoper te eisen dat deze de schade of gebreken verhelpt. Dat geldt met name als de schade als gevolg van vocht dusdanig verborgen was dat die bij de verkoop niet te herkennen was. In extreme gevallen heeft de koper zelfs het recht om de koopovereenkomst te ontbinden

Tips bij kopen van een bestaande woning

Naast de gebruikelijke eigen controles bij aankoop van een bestaande woning zijn er ten aanzien van mogelijke vochtproblemen een tweetal extra aanbevelingen:
  • Laat bij koop van een oud huis een expert controleren op vochtproblemen en laat tevens schatten hoeveel het schade-herstel zal bedragen;
  • In ieder geval moet u een expert inschakelen als u in de kelder of bij de fundering vochtschade of zoutaanslag ontdekt.

Vocht in huurwoningen

Ook bij schade door vocht in huurwoningen moet allereerst de oorzaak worden achterhaald. Schade die terug te voeren is op bouwkundige gebreken - zoals optrekkend vocht uit de grond of binnendringend regenwater komt zonder meer voor rekening van de verhuurder.

ls de schade ondanks schriftelijke aanmaning van de huurder niet binnen een vastgestelde termijn (bijvoorbeeld vier weken) hersteld, dan kan huurverlaging worden bedongen.

Als de verhuurder het gebrek niet oplost, kan de huurder met betrekking tot het noodzakelijke schadeherstel een aanklacht indienen. In zeer ernstige gevallen mag de huurder de huur ook per omgaande opzeggen. Dan moet de verhuurder de kosten voor de verhuizing en/of de ontstane vochtschade aan de meubels vergoeden.

Condensschade door slechte ventilatie

Anders zijn de juridische verhoudingen bij condensschade. Als de schade door de huurder wordt veroorzaakt - bijvoorbeeld door onvoldoende ventilatie - is hij aansprakelijk voor het herstel. Dit geldt vooral als de verhuurder bij het ingaan van de huurperiode de huurder schriftelijk heeft ingelicht over de juiste manier van stoken en ventileren. In sommige gevallen is de verhuurder zelfs verplicht om de huurder in te lichten over stook- en ventilatieregels, bijvoorbeeld als isolatie achteraf wordt aangebracht, en de huurder dan op een andere manier moet stoken of ventileren.

Aansprakelijkheid schade huurwoningen

Bij schade als gevolg van vocht in huurwoningen ontstaan geregeld juridische conflicten: de huurder beweert dat de schade toe te schrijven is aan bouwkundige gebreken of onvoldoende informatie van de kant van de verhuurder. De verhuurder zegt op zijn beurt dat er verkeerd gestookt of geventileerd is.

Processen die uit zulke conflicten voortvloeien zijn vaak langdurig en zeer kostbaar. De uitkomst ervan blijft voor beide partijen vaak in het ongewisse. Daarom is het raadzaam om in zulke gevallen zonder civiele procedure tot een vergelijk te komen. Huuradviescommissies en andere (consumenten)organisaties kunnen hierbij een bemiddelende rol spelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autoschade claimen of schade zelf betalen?In tegenstelling tot de meeste andere verzekeringen heeft het claimen op een autoverzekering gevolgen voor de hoogte van…
Autoschade claimen of niet claimen?Autoschade claimen of niet claimen?Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije ja…
Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Het maakt voor de te betalen premie voor de autoverzekering een groot verschil wie de schuld van het ongeval krijgt toeg…
Schade aan uw auto door een onbekende veroorzaaktSchade aan uw auto kan grote financiële gevolgen hebben. De premie voor de autoverzekering wordt sterk beïnvloed door he…
Schade door vuurwerk  Wie betaalt de schade?Schade door vuurwerk Wie betaalt de schade?Jaarlijks rond de jaarwisseling raken gebouwen, inboedels en motorrijtuigen beschadigd door vuurwerk. Wie zorgt voor de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vochtproblemen, wie draait er op voor de schade?"

Reacties

E. P. Huigens, 10-10-2018 18:22 #9
Ben in 2011 komen wonen in Roosendaal, in een woning van Alleewonen ( nu Alwel ). Hier was de vloer al vervangen door een betonnen vloer, aangezien de oude geheel verrot was door vocht. Wij hebben dubbel glas in huis, maar de gevels zijn niet geisoleerd.
Door schimmel- en vochtproblemen is door de Huurcommissie beslist tot een huurverlaging en woningvereniging moest één en ander laten repareren.
Een door de woningvereniging ingehuurde expert heeft vastgesteld dat de afzuigkap in de keuken die men op een mechanishe ventilatie heeft aangesloten een eigen afvoer moet hebben omdat anders de gevolgen niet zijn te overzien. Deze afzuigkap is op advies van de woningvereniging motor loos aangeschaft wat ook niet zou moeten. Na twee jaar is dit nog steeds niet gebeurd. De problemen zijn door ons aan de woningvereniging per e-mail gemeld.
Het besluit van de huurcommissie is ook door de Kantonrechter in Breda bevestigd in een vonnis nadat de woningvereniging beroep had aangetekend.
Wij hebben ook een aanvraag tot schadevergoeding ingediend voor de gevolgen aan onze inboedel, maar Alwel weigert te betalen.
Zij zegt, dat wij dit op onze eigen inboedelverzekering dienen te verhalen, maar die keert niet uit bij schimmelschade.
Mijn vraag is, wat ik hier verder nog aan kan doen.

Ria, 27-09-2016 13:01 #8
Heb in 2012 een woning gekocht en helemaal laten renoveren. Nu 4 jaar later bleek dat er veel huiszwam onder de kruipruimte zit. De schade 17.000 euro. Nu keert de verzekering niet uit omdat die zeggen dat het komt van optrekkend grondwater. Kan ik hier het waterschap verantwoordelijk voor stellen? Experts hebben gezocht naar een lekkage maar konden niets vinden.

Linda, 22-01-2014 18:17 #7
Heb in 2011 een huis gekocht via een makelaar. de woningbouw verkocht het huis. heb het hele huis gestript en in het hele huis nieuwe ramen en kozijnen dubbel glas laten plaatsen. Nu heb ik in de winter veel vocht op de ramen en het beslag van de klinken is ook nat. boven op de slaapkamers zwarte schimmel plekken boven de ramen. ventileer ieder dag en stook zo 20 gr overdag. s nachts altijd 18 gr. kan ik dit verhalen op verborgen verbreken.? Reactie infoteur, 22-01-2014
Dag Linda, Misschien heeft u hier iets aan: http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/27455-huis-met-verborgen-gebreken.html

Mark, 21-06-2012 19:35 #6
Sinds nov/dec '11 jl. hebben we vochtplekken boven de trap. Dit probleem was er trouwens ook al 3 jaar geleden. Het is dusdanig erger geworden dat ook de trapleuning zich helemaal heeft begeven. Verder zien we boven de douche aan het plafond schimmelplekken die ook vergergd zijn geworden. Ruim 3 maanden geleden kwam er iemand van de bouw en dit zou in maximaal in 2 maanden opgelost worden. Maar niets van waar. Nu is het dusdanig erg dat we (mijn partner en ik) gezondheidsklachten hebben gekregen. Wat zijn nu mijn rechten? Ik zit in de particuliere huur.

Erik, 04-10-2011 12:24 #5
Ben bewoner van een huurwoning. sinds wij de woning in 2005 betrokken is er altijd al sprake geweest van hele lichte vuilplekken op het voegwerk, net boven de kitlaag van de doucheruimte. Naarmate de tijd verstreek, werd het steeds slechter, en ook steeds moeilijkker om schoon te krijgen met bijv viakal, etc. nu werd de kitlaag ook donker van kleur en was niet meer echt schoon te krijgen. heb toen gebeld met de verhuurder, en die hebben bedrijf gestuurd. conclusie… kitlaag laat los, vocht er achter.! kitlaag weggehaald… water spoot omhoog! na kijken in naastgelegen kamer, is onder deze kledingkast die tegen deze wand staat, de laminaat bodem vol vocht en staat bol!, en de muur is zeiknat en vol schimmel. nooit gemerkt maar het is er wel! Wie draait nu uiteindelijk voor het herstel op? morgen komt hetzelfde bedrijf de kitlaag opnieuw aanbrengen. kunnen we na een week weer douchen. hierna wordt vochtmeting gedaan en gekeken of muur eruit moet en hoe het met laminaat gesteld is! wie weet hoe dit allemaal gaat? en wie uiteindelijk verantwoordelijk is. Even als extra info. voor het betrekken van de woning lag de laminaat bodem overal al in huis, en heeft de vorige bewoner ook waterschade gehad, waarbij het water via de ramen ( 50 cm hoger dan de vloer, naar buiten kwam lopen. (wietplantage) Ons is echter nooit iets verteld hierover. Buurman kwam hiermee! Zou het misschien al die tijd al nat geweest zijn in de bodem en de muur? bij betrekken van de woning was hiervan echter geen zichtbare schade! wat nu?

Rudy Wattimena, 30-09-2011 20:00 #4
Wij zijn ten einde raad! In juni is er een bedrijf ingeschakeld door onze woningstichting.
Dit bedrijf heeft de gevel gerenoveerd. Vlak voor de bouwvak hebben ze de sluitstenen verwijderd en zijn met bouwvak gegaan.In de maand juli heeft het zo erg geregend, al het water kwam naar binnen. 5 keer gebeld met de woningstichting, niemand had tijd. Inmiddels zijn alle meubels groen wit van de schimmel. Wat moeten wij nu doen? MVG

Wil, 22-03-2011 19:28 #3
Lekkende koperen waterleiding in betonnen vloer. Water op betonnen vloer, en dus ook in viltlaag laminaat. Laminaat trekt krom. Waarschijnlijk aanlegfout van waterleiding. Heb ik recht op schadevergoeding van huurder en/of aannemer?

Heek, 02-03-2010 12:49 #2
Hallo, ik heb een vocht probleem in mijn huis. Ik ben de huurder en nu zegt de verhuurder dat het leef vocht is. Kan ik met mijn gezin wat bestaat uit 5 personen zo veel vocht hebben dat ik een muur van mijn huis schimmel heb zitten, en dit is dan ook een spouw muur die niet geisoleerd is. Ik zelf denk dat het een hele anderen oorzaak is dan dat hun mij zeggen. Heb nu dan ook zelf de huurcommisie in geschakelt omdat het niet leefbaar is zo huis met van die zwarte muren vol met schimmels en die nat en koud aan voelt. Kunt u mij zeggen of dit echt leefd vocht is? al vast dank m Heek

Maud Heek, 16-12-2009 09:23 #1
Hallo ik heb een hoek woning en woon nu hier 3 jaar, toen ik de sleutel kreeg en het op ging knappen zag ik vocht achter het behang zitten. Heb meteen op gebeld na de wonezuid de verhuurder, maar er werd gezegd haal maar een pot wegen verf en stijk het er maar op en je ziet het nooit meer terug. de maanden er op zag je het gewoon weer door de muur heen komen, allemaal schimmel plekken. Nu zeg wonezuid na een gevecht van 3 jaar dat het gewoon leeft vocht is van mij, maar dit probleem was er al toen ik het huis kreeg. Ik kan mijn meubels weg gooien. Er is nu eindelijk een onafhankelijk kantoor in geschakeld.Maar kunt u mij vertellen of het leefd vocht is of dat het probleem wat al in de woning was voor ik er in kwam, of dat het de buiten muur is die echt niet goed is. Ik heb hier in huis een vocht van 74 % bij een tempratuur van 15 graden en de verwarming aan op 21! Is dat normaal? hoop dat u mij kunt helpen vriendelijk groet maud heek

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 01-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Waterschade
Reacties: 9
Schrijf mee!