InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Voorkom dubbele woonlasten bij aankoop huis

Voorkom dubbele woonlasten bij aankoop huis

Voorkom dubbele woonlasten bij aankoop huis Dubbele woonlasten in 2019? Neen, want dat is nergens voor nodig. Een tweede huis kopen voordat het eigen huis verkocht is, betekent ook het risico nemen op dubbele woonlasten en hypotheeklasten. Zeker als het niet vlot op de woningmarkt. Het nieuwe huis is beschikbaar, maar het oude huis staat ook nog te koop. Maak deze dubbele woonlasten betaalbaar. Denk aan het overbruggingskrediet als tijdelijke overbrugging. De rente van het overbruggingskrediet is fiscaal aftrekbaar. Kies anders een hypotheek met een woonlastenbeschermer, woonlastenverzekering of betalingsbeschermer. Let dus op de kosten van het kopen van een huis.

Vastgoed: dubbele woonlasten aankoop huis

Iedereen die een koopwaardig nieuw huis heeft gezien zonder dat zijn bestaande huis is verkocht, kent de gruwel van de dubbele lasten. Zeker als de koopmarkt wat op slot zit, lijkt zitten blijven waar u zit de goedkoopste oplossing. Maar dat kan betekenen dat u moet wachten totdat u een ons weegt en daar is ook nog niemand gelukkig van geworden. Om wat olie in de raderen te krijgen en het risico van dubbele lasten te beperken is de overbruggingsgarantie bedacht. Verwar dit niet met een overbruggingskrediet, maar ook een overbruggingskrediet kan u goed helpen om dubbele woonlasten te kunnen dragen.

Een overbruggingsgarantie is een soort van verzekering waar koper en verkoper aan meebetalen. Het is een tweesnijdend zwaard waarmee zowel de koper als verkoper hun voordeel doen:
  • De koper dekt zich financieel in, waardoor hij meer verkooptijd voor de oude woning heeft
  • De verkoper kan gemakkelijker en vaak tegen betere voorwaarden zijn huis verkopen.

Hoeveel dubbele woonlasten heeft u?

Woonlasten zijn veel meer dan alleen het betalen van de hypotheekrente. Het huis moet worden verzekerd, de gemeente heeft de WOZ-belasting. Daarom even de belangrijkste woonlasten op een rij voor de eigenaar van een woning:
  • De hypotheekrente en aflossing van de hypotheek.
  • Wellicht de premie voor een overlijdensrisicoverzekering
  • Verzekeringen als de opstalverzekering en inboedelverzekering.
  • Als het geen eigen grond is de canon van de erfpacht.
  • Groot en klein onderhoud (kosten van verbouwing).
  • WOZ belasting en andere gemeentelijke belastingen.

Let er op dat de kosten van een verbouwing of verbetering niet altijd volledig kunnen worden meegefinancierd.

De overbruggingsgarantie als woonlastenbeschermer en woonlastenverzekering

De overbruggingsgarantie als hypotheekbescherming werkt als volgt. Koper en verkoper betalen ieder 175 euro respectievelijk ongeveer 400 euro, ex btw. Daarvoor kopen ze een garantietermijn van een bepaalde duur, maximaal twee jaar. De koper krijgt op jaarbasis 2,5% van de verkoopsom als compensatie uitgekeerd over de tijd die hij moet overbruggen. De woonlastenverzekering neemt bij arbeidsongeschiktheid de woonlasten over en u kunt kiezen voor een uitbreiding waarbij u ook gedekt bent in geval van werkloosheid.

Rekensom van de dubbele lasten

Een rekensom dan maar. Stel de verkoopprijs bedraagt 300.000 euro. Dan bedraagt de gereserveerde garantie op jaarbasis 2,5 procent van 300.000 euro, ofwel 7.500 euro. Stel bovendien dat de verkoop van het bestaande huis, inclusief het laten passeren van de akte bij de notaris, zes maanden bedraagt. In dat geval krijgt de kopende partij met dubbele lasten de helft ofwel 3.750 euro als compensatie uitbetaald.

Kopen met overbruggingsgarantie

Wanneer een huis wordt gekocht met overbruggingsgarantie, noemen we dat kopen met kkov. We kenden al de afkorting kk als kosten koper en daar is kkov nu bijgekomen. Een andere nieuwe toevoeging is vonov wat staat voor vrij op naam overbruggingsgarantie.

CBOV

Het Centraal Bureau Overbruggingsgarantie, CBOV, te Baarn organiseert en beheert alle processen rond de Overbruggingsgarantie. Daar worden de huizen met overbruggingsgarantie geregistreerd alsook de deelnemende makelaars en notarissen. Bovendien heeft het CBOV voor eventuele geschillen een onafhankelijke geschillencommissie ingesteld.

Wat is overbruggingskrediet?

Het overbruggingskrediet geeft extra financiële ruimte voor mensen met dubbele woonlasten. Het overbruggingskrediet is een extra krediet dat speciaal is bedoeld om een tweede huis te financieren, zolang de oude woning nog niet verkocht is. Hiermee financiert u de aankoop van de nieuwe woning totdat de eerste eigen woning is verkocht. Afhankelijk van de hoogte van het overbruggingskrediet ligt de rente op een overbruggingskrediet meestal hoger dan de hypotheekrente op een gewone hypotheek. De rente van het overbruggingskrediet is fiscaal aftrekbaar en dat maakt het nog beter draagbaar. Let er wel op dat de looptijd van een overbruggingskrediet meestal drie jaar is. Als u meer tijd wil voor de verkoop van de oude woning zult u aanvullende afspraken met de bank moeten maken.

Slot geen dubbele hypotheeklasten in 2019

De dubbele lasten bij de aankoop van een woning kunnen flink oplopen. Vraag een overbruggingsgarantie als hypotheekbescherming, woonlastenverzekering en een overbruggingskrediet. Beperk extra lasten en risico’s. Om hieraan tegemoet te komen wordt naar mijn mening met een overbruggingsgarantie een ieder een goede dienst bewezen. De koper is weer verkoper en zo verder. De hele huizenmarkt kan van dit initiatief profiteren. U ook. De voorwaarden zijn beter en de kosten zijn teruggebracht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kopen en huren - de Nederlandse Vastgoed MaatschappijKopen en huren - de Nederlandse Vastgoed MaatschappijDe Nederlandse Vastgoed Maatschappij garandeert u in 2019 een snelle verkoop van uw huis. Voor de particulier maar ook b…
Oude woning nog niet verkocht: overbruggingskredietOude woning nog niet verkocht: overbruggingskredietAls je je oude woning nog niet verkocht hebt dan komt een overbruggingskrediet goed van pas. Bij een onverkocht huis zit…
Nieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantieNieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantieHet kan je zomaar overkomen: je koopt een nieuwbouwhuis en de aannemer gaat failliet. De woning is nog niet afgebouwd. D…
Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?Het overbruggingskrediet of de overbruggingslening is een kredietvorm die het mogelijk maakt om een periode financieel t…
WoonlastenbeschermingWoonlastenbeschermingEen hypotheek zorgt voor vaste maandlasten die zijn afgestemd op je inkomen. Maar wat als (een deel van) dit inkomen nu…

Reageer op het artikel "Voorkom dubbele woonlasten bij aankoop huis"

Reactie

A. J. Sluis, 25-02-2012 15:13 #1
Stel ik ben de verkopende partij i.v.m. overbruggingsgarantie. Wat zijn de e.v.t. risico, s die ik loop als na twee jaar de woning van koper nog niet verkocht is? Ben ik mijn geld kwijt, en hoe staat het bij een e.v.t. bankroet, of bij overlijden.?
Gaarne zou ik hier informatie over willen ontvangen. Reactie infoteur, 25-02-2012
Beste A. J. Sluis,
Als de woning nog niet is verkocht, treedt de overbruggingsgarantie in werking. Dit houdt in dat:
* De notaris het garantiebedrag inhoudt en dit in depot stopt;
* De verkoper maandelijks 1/12e van een jaardeel of 1/24e deel van het totaal garantiebedrag krijgt uitgekeerd zolang de woning nog niet is verkocht.

Meestal bedraagt de garantie 2,5% respectievelijk 5% van de koopsom. U hebt een vordering op de partij (verzekeraar) die de garantie heeft afgegeven.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-12-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Vruchtgebruik 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!