InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kleine aandachtspunten voor een snellere verkoop van uw huis

Kleine aandachtspunten voor een snellere verkoop van uw huis

Als het gaat om het verkopen van een huis, met of zonder vastgoedmakelaar, dan kan u zelf altijd rekening houden met enkele kleine aandachtspunten. Indien u zorg draagt voor deze eenvoudige ingrepen zullen kandidaat-kopers een beter gevoel hebben tijdens het bezichtigen van uw woning en de waarde van uw huis zal zelfs enigszins toenemen.

Deuren, muren en meubilair

Verzorg uw binnen- en buitendeuren. Zorg ervoor dat ze goed sluiten en dat ze ook goed vergrendelen. Sommige deuren hebben mogelijk ook een likje verf nodig, net zoals de muren. Voor de verkoop kan u het beste uw muren en deuren verven in een neutrale kleur. Kandidaat-kopers zullen van smaak verschillen, een neutrale kleur is hierin een oplossing.

Ga door elke kamer en vervang kapotte lampen, vervang ook verouderde lichtarmaturen. Verwijder of vervang indien mogelijk ook verouderd meubilair. Zorg er zeker voor dat de kamers niet te vol staan met verschillende spullen. Denk er ook aan radio en televisie uit te zetten, dit kan storend werken tijdens de bezichtiging.

Opruimen en poetsen

Poets uw huis grondig van de zolder tot de kelder. Ga door elke kamer van het huis, er mag geen stof te zien zijn en zorg op zín minst voor een opgeruimde indruk. Een kamer met te veel rommel en spulletjes zal trouwens altijd kleiner overkomen dan een opgeruimde kamer. Vergeet ook de garage en een eventueel tuinhuis niet.

Keuken, badkamer en sanitair verdienen extra aandacht, zorg zeker hier voor een frisse geur. In de slaapkamers moeten de bedden strak opgemaakt zijn. Toiletbrillen moeten naar beneden, vreemd genoeg wordt dit nog altijd over het hoofd gezien.

Ramen wassen en gordijnen openen is ook zeer belangrijk, er moet veel daglicht kunnen binnenvallen. Wanneer kamers te donker zijn, zou de indruk kunnen ontstaan dat u iets te verbergen heeft. Vervang of herstel kapotte vliegenramen en zorg dat de ramen en eventuele rolluiken goed functioneren.

Buitenomgeving verzorgen

Vergeet ook de buitenomgeving niet. Met een hogedrukspuit kan u snel opritten, terrassen en buitengevels aanpakken. Verzorg uw tuin. Maai het gras en verwijder onkruid tussen bloemen en planten. Bomen, struiken en hagen moeten best zo goed mogelijk gesnoeid zijn.

Zorg voor een goed zichtbaar huisnummer en Ďte koopí-bord. Vermijd zo dat kandidaat-kopers niet nodeloos in de buurt rondjes moeten draaien om er zeker van te zijn dat ze het juiste pand gaan betreden. Dit kan immers reeds in het begin van de bezichtiging zorgen voor onnodige frustratie. Zorg er ook voor dat er voldoende parkeerplaats is, ook dit kan leiden tot nervositeit nog voordat de bezichtiging is begonnen. Zeker als u werkt met een vastgoedmakelaar kunnen er al eens te veel autoís voor de deur staan, door de drukte in de woning wordt dit simpele gegeven wel eens over het hoofd gezien.

Tijdstip

Het is best de bezichtiging niet te vroeg of te laat te laten gebeuren, er moet immers voldoende daglicht zijn. Hou, indien mogelijk, om dezelfde reden rekening met slechte weersomstandigheden, plan uw bezichtiging op zín minst op een relatief mooie dag. Maak in de winterperiode alle paden en toegangen sneeuw- en ijsvrij. Vermijd ook drukke momenten, vermijd bijvoorbeeld het spitsuur wanneer het pand gelegen is langs een drukke hoofdweg.

Tot zover de aandachtspunten. U zult merken dat dit kleine ingrepen zijn, die weinig of geen inspanning vragen, maar die toch een grote impact kunnen hebben op de snelheid waarmee uw woning verkocht zal worden. Veel succes met de verkoop!
© 2016 - 2019 Vlaming, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis verkocht onder voorbehoud, alvast een ander huis kopen?Huis verkocht onder voorbehoud, alvast een ander huis kopen?Uw huis verkopen met een voorbehoud geeft nog niet voldoende zekerheid om een ander huis te kopen. De verkoop is namelij…
Gevolgen gedwongen verkoop van een huisIndien huizenbezitters de maandelijkse hypotheeklasten niet meer kunnen dragen, moeten er maatregelen getroffen worden.…
Huis verkocht onder voorwaarde van verkoop woningEen huis verkopen aan een koper die eerst nog zijn eigen huis moet verkopen, is niet de oplossing. Dit soort situaties o…
Executieverkoop woning voorkomenHoe voorkom je executieverkoop? Er zijn mogelijkheden om een executieverkoop te voorkomen. Een prijsgarantie is één van…
Onder voorbehoud verkopen van een huisOnder voorbehoud verkopen van een huisEen huis wordt vaak verkocht onder een voorbehoud van bepaalde vereisten. Voorbehouden hebben vaak te maken met de finan…

Reageer op het artikel "Kleine aandachtspunten voor een snellere verkoop van uw huis"

Infoteur: Vlaming
Gepubliceerd: 29-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!