InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Een olijvenplantage beginnen

Een olijvenplantage beginnen

Een olijvenplantage beginnen Bijna iedereen heeft op vakantie wel eens een olijvenplantage gezien. Misschien zelfs wel eens een rondleiding gehad of stiekem een droom om zelf een olijvenplantage te beginnen. Een olijvenplantage is niet te vergelijken met opstarten van een camping of B&B in het buitenland. Er komt veel meer bij kijken. De belangrijkste vragen: Kun je een olijvenplantage runnen zonder dat je een agrarische achtergrond hebt gehad? Alles begint met kennis en goede voorbereiding. Waar moet je op letten? Waar vind je de informatie? Op papier, maar ook op het internet kun je nauwelijks (praktische) informatie vinden en om gelijk in het diepe te stappen is voor velen een te hoge drempel.
  • Het begrip:Spaanse traditionele olijvenplantage
  • Hoeveel bomen heeft een olijvenplantage
  • Kiezen voor een olijvenplantage

Het begrip:Spaanse traditionele olijvenplantage

Een Spaanse olijvenplantage

Een Spaanse olijvenplantage wordt een Finca de oliva genoemd. De letterlijke betekenis: een boerderij met een olijvenboomgaard. Een finca ligt landelijk. De plantage is landbouwgrond.
De kadastrale grootte van een finca wordt aangeduid in hectares of journal. Een hectare is drie journal. Een kleine finca de oliva is één of twee hectares met een klein Spaans opslag/werkhuisje erop. Een almacen. Er wordt gesproken over grotere finca´s bij 7 hectare´s of meer. Deze grotere stukken landbouwgebied zijn vaak overgeërfd en verdeeld onder de kinderen, waardoor ze nu bestaan uit meerdere kleinere stukken grond. Bij een verkoop krijgen de kinderen en de buren het eerste recht van aankoop voordat de finca publiekelijk verkocht mag worden. De verkoopprijs is mede afhankelijk of de plantage nog in productie is en goed onderhouden.

Traditionele olijvenplantage

Een traditionele olijvenplantage is gebouwd op terrassen en is van oudsher aangelegd door de bevolkingsgroep de Moren. De muren van de terrassen zijn gebouwd van op elkaar gestapelde stenen. Deze muren werden met de hand gebouwd en worden nu nog steeds met de hand hersteld. De richting van de muren geven de afbakening van een stuk grond aan.
In het middellandse zeegebied bestaan er honderden verschillende typen olijfbomen. (Olea Europea) Elk landbouwgebied beschikt over eigen typen olijfbomen. Op een traditionele olijvenplantage staan vaak nog enkele andere fruitbomen tussen de olijfbomen. De Johannesbroodbomen, werden als erf afscheiding geplant. Amandelbomen en vijgen voor voedsel. Al deze fruitbomen kunnen net als de olijfbomen goed tegen de zon en droogte.

Hoeveel bomen heeft een olijvenplantage

Aantal olijfbomen per Finca

Op een hectare, 10.000m2, staan gemiddeld 80 olijfbomen. Het aantal olijfbomen is sterk afhankelijk van het soort land. Zo kunnen er op vlak terrein meer bomen staan dan op de traditionele plantages. De traditionele olijvenplantages worden gewoonlijk niet geïrrigeerd. De wortels kunnen 10 meter diep liggen en moeten erg veel moeite doen om de vruchten van sappen te voorzien. De vruchten blijven klein maar de olijfolie is zeer puur en kwalitatief erg goed. De meeste plantages op vlak terrein worden wel geïrrigeerd. De olijven worden groter omdat ze meer water vasthouden. Een ander verschil van aantal olijfbomen per hectare is dat In een traditionele boomgaard de bomen onderling verder van elkaar afstaan. De terrassen zijn smaller en de bomen zijn vaak groter en ouder.

Opbrengst olijvenplantage

Afhankelijk van de economie en oogst geeft een olijvenplantage een zeer beperkt inkomen. De opbrengst van een oogst is sterk wisselend en geeft geen garanties van jaarlijkse terugkerende verdiensten. Een olijfboom heeft net als andere fruitbomen een wisseljaar. Dat wil zeggen het ene jaar oogst en het andere niet. Informatie bij de boeren zelf worden meestal angstvallig vermeden of sterk overdreven.
Om toch een indruk te geven nemen we als voorbeeld: 7 hectare olijvenplantage met 500 olijfbomen. De kwart is geregistreerd land met Europese subsidie. Jaren geleden registreerden de boeren niet het hele land omdat een gedeelte voor eigen gebruik was en hieraan geen kosten waren verbonden. De oogstopbrengst in een goed jaar is 10.000 kilo en de hoeveelheid olie is 1600 kiloliter. (een aanduiding die in Spanje wordt gebruikt) Stel een olieprijs voor tussen 1,00 (hoge zuurgraad) tot 2,60 euro (extra virgine lage zuurgraad) per kiloliter.
Deze rekensom geeft een gemiddelde opbrengst van 3200,00 in een jaar. (subsidie is afhankelijk van de rechten van registratie. In het voorbeeld 1300,-) Het jaarinkomen is 4500,00. Hier gaat de afschrijving van machines, brandstof, bemesting en alle andere benodigdheden nog vanaf.
(cijfers uit eigen bron)

Kiezen voor een olijvenplantage

Traditioneel of vlak land

Traditioneel land geeft over het algemeen zuivere en kwalitatief betere olijfolie. De besmetting van ziekten tussen de olijfbomen is minder omdat de onderlinge afstand groter is. De terrassen zijn niet altijd begaanbaar voor een tractor of auto dus fysiek zwaarder werk.
Vlak terrein is gemakkelijker te onderhouden en te oogsten. Een voordeel van vlak terrein is dat het geïrrigeerd kan worden waardoor de opbrengst in kilo olijven groter kan zijn. De hoeveelheid olijfolie is gelijk of minder. Er staan meer olijfbomen op een hectare. De besmetting is groter en de olie is kwalitatief iets minder.
© 2014 - 2019 Valldenrubi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dwars door Cuba: Guantanamo, een stukje Afrika in CubaGuantánamo is één van die provincies van Cuba waar de bezoeker kan kennismaken met een enorm weelderige en gevarieerde n…
Biologische Wijn in Ronda (Zuid-Spanje)Op het domein van Frederico Schatz worden druiven met respect behandeld. Deze wijnboer produceert biodynamische wijn en…
De Hoogvlakte van Ronda en de Sierra de Las Nieves (Spanje)De "Meseta de Ronda" en de "Sierra de Las Nieves", De Hoogvlakte van Ronda en het Gebergte van de Sneeuw zijn twee gebie…
recensieBoekrecensie: Op Weg Naar Mañana - Miranda InnesIn Op weg naar Mañana vertelt Miranda Innes over de lange weg tussen haar oude leven in London en een nieuw leven in And…
Prehistorie in de Serranía de Ronda (Zuid Spanje)Het centrum "La Algaba" is een privé initiatief van een aantal mensen die willen aantonen dat de natuur respect verdient…

Reageer op het artikel "Een olijvenplantage beginnen"

Infoteur: Valldenrubi
Gepubliceerd: 26-07-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!