InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Informatie over tapijttegels

Informatie over tapijttegels

Informatie over tapijttegels Tapijttegels zijn verkrijgbaar in verschillende soorten, kleuren, materialen, designs en formaten. Door deze grote diversiteit in tapijttegels is het mogelijk om hier leuke effecten mee te creëren. Zo worden kleinere tapijttegels bijvoorbeeld in combinatie met grotere tapijttegels gebruikt. Ook kunnen er met de verschillende kleuren en designs leuke motieven gemaakt worden, zodat een ruimte er uniek komt uit te zien.

Geschiedenis van tapijttegels

Tapijttegels bestaan al meer dan een halve eeuw. In de jaren vijftig van de vorige eeuw werden in Amersfoort door de heer van Heugten na een aantal experimenten de eerste tapijttegels gemaakt. Deze werden de Heugafelt tapijttegels genoemd en hij maakte deze in zijn eigen fabriek. Door de enorme vraag naar deze tapijttegels werden deze verder ontwikkeld, en ook nu nog zijn tapijttegels erg populair en ook is er nog steeds veel vraag naar.

Voordelen van tapijttegels ten opzichte van andere vloerbedekking

Tapijttegels zijn dus verkrijgbaar in veel verschillende kleuren en modellen. Voor iedere inrichting en stijl zijn er dus wel tapijt tegels verkrijgbaar. Dit is al een groot voordeel ten opzichte van veel harde vloerbedekkingen, zoals hout en steen die maar in een beperkt aantal kleuren verkrijgbaar zijn. Een voordeel ten opzichte van kamerbreed tapijt zijn met name de mogelijkheden die je hebt op het gebied van het leggen van motieven en de mogelijkheid om één of enkele tegels te vervangen wanneer er plekken of vlekken in zijn gekomen. Enkele algemene kenmerkende voordelen van tapijttegels zijn:
  • Tapijttegels zijn lekker zacht en warm.
  • Ze zijn eenvoudig te leggen en bijna iedereen kan dit zelf.
  • Tapijttegels zijn geluidsdempend.
  • De warmte isolerende werking van tapijttegels zorgt voor energiebesparing. De warmte wordt namelijk door de tegels vastgehouden.
  • Tapijttegels zijn veilig als ze goed gelegd worden. Dit komt omdat tapijt stroef is, waardoor de kans op uitglijden klein is. Ook is tapijt zacht dus als men erop valt en dus is de kans op letsel klein. Laminaat is daarentegen een vloerbedekking die zeker als het vochtig is nogal glad kan zijn.
Tapijttegels zijn eenvoudig te leggen, maar het moet wel goed gebeuren omdat de tapijttegels anders los gaan zitten of bol gaan staan. Hierdoor kunnen er dan gevaarlijke situaties ontstaan waardoor er ongelukken kunnen gebeuren.

Het leggen van tapijttegels

Het leggen van tapijttegels is in feite eenvoudig, zeker als men de handleiding volgt. Enkele punten waar je extra aandacht aan kunt besteden bij het leggen van tapijttegels zijn
  • Gebruik tegels van hetzelfde serienummer. Zo weet je zeker dat deze hetzelfde zijn en echt bij elkaar passen. Dit serienummer vind je op de dozen waar de tapijttegels in zitten.
  • De beste temperatuur om de tegels te leggen, ligt tussen de 10 en 25 graden Celsius. Het beste is het als de tapijttegels zeker 24 uur voor het leggen in de betreffende ruimte worden gelegd. De verpakking moet dan wel open zijn. De tegels kunnen dan als het ware wennen aan de temperatuur en zich al wat aanpassen. Het leggen zal zo gemakkelijker gaan.
  • Als de vochtigheid te hoog is in de ruimte waar de tegels komen te liggen, dan wordt het moeilijker om ze te leggen. Ze zullen dan moeilijker hechten, waardoor ze na verloop van tijd los kunnen laten en bol kunnen gaan staan.
  • Lees voor een juiste manier van leggen van de tegels altijd de bijgeleverde instructies goed door, zeker als je met motieven gaat werken. Voor het goed leggen van motieven kun je ook eerst zoeken naar aanvullende informatie. Deze vind je bijvoorbeeld in folders in de bouwmarkt of tapijtzaak, maar ook op websites op internet.
Tegels worden overigens meestal los gelegd. Natuurlijk kan men voor extra stevigheid lijm gebruiken, om zo te tegels vast te leggen. Er is hiervoor speciale lijm te krijgen die wanneer de tegels ooit worden verwijderd, niet op de grond maar op de tegels blijft plakken. Zo hoef je de ondergrond niet schoon te maken om andere vloerbedekking te kunnen leggen. Deze speciale lijm kun je in de speciaalzaak kopen.

Onderhoud van tapijttegels

Om de tapijttegels goed te onderhouden, volstaat regelmatig stofzuigen. Daarnaast wordt er aangeraden om de tapijttegels eens per jaar een grondige reiniging te geven. Hier kun je speciaal reinigingsspul voor gebruiken, wat je kunt kopen in de speciaalzaak waar je de tapijttegels gekocht hebt. Gebruik nooit andere middelen dan de middelen die aangeraden worden.

Kopen van tapijttegels

Tapijttegels kun je onder meer in tapijtspeciaalzaken en in bouwmarkten kopen. De prijzen voor tapijttegels worden per tegel of per m² vermeld. Zorg dat je altijd voldoende tapijttegels koopt, zodat je niet tijdens het leggen al zonder komt te zitten. Daarnaast moet je er altijd een aantal in reserve houden, zodat je bij het vervangen van een tegel exact dezelfde kan leggen.
Gerelateerde artikelen
Klussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggenKlussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggenTapijt- en vinyltegels zijn veelal verkrijgbaar in de maat 30 bij 30 centimeter. Vanwege de naden zijn ze niet geschikt…
Vloerbedekking: eigenschappen van tapijtVloerbedekking: eigenschappen van tapijtWanneer je nieuwe vloerbedekking wilt kopen, dan heb je de keuze uit vele soorten. Soms wordt in het spraakgebruik met v…
Welke vloer past het best bij jou?Elke vorm van vloerbedekking heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het is verstandig om jezelf grondig te informeren alvore…
Klussen: vloer herstellen - vloer repareren -vloer renoverenKlussen: vloer herstellen - vloer repareren -vloer renoverenEen vloer wordt veel gebruikt. Logisch dat er dan vlekken, krassen en scheurtjes in komen. Bij verwisselbare vloertegels…
Klussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingKlussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingHet is altijd weer een kunst precies uit te rekenen hoeveel spullen u nodig heeft voor het behangen, verven, tegelen en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Informatie over tapijttegels"

Reacties

Helga Wassink, 14-04-2011 10:58 #4
Een vraag… waarom moet men tapijttegels om en om leggen met de vleug?

Annika_schrijft (infoteur), 17-09-2010 19:25 #3
Hoi, de normale tapijttegels kunnen niet tegen regen, dan moet je tapijttegels kopen die speciaal voor buiten zijn. groetjes

Nini Moens, 17-09-2010 11:18 #2
Kunnen tapijttegels ook BUITEN gebruikt worden? Kunnen zij tegen regen?

Graag uw advies

Tapijt Tegels, 06-05-2010 21:19 #1
Mensen die een kamer of appartement gaan huren en het appartement of kamer goedkoop van een nieuwe vloer willen voorzien kunnen met tapijttegels zelf en heel makkelijk de vloer betegelen. De voordelen van tapijttegels zijn: makkelijk te vervangen, in verschillende patronen/kleuren te leggen, en makkelijk mee te nemen bij verhuizing.

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 01-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 4
Schrijf mee!