Geur in je interieur: goed voor je humeur
Geuren spelen een heel belangrijke rol in ons leven en dat gaat meestal onbewust. Mensen die zich bezighouden met geurmarketing weten hoe ze daarop kunnen inspelen. Of het nu gaat om de geur van een frisse zeewind, of de geur van het buitenleven is een kwestie van smaak. De geuren die te koop zijn voor het veraangenamen van ons interieur worden niet gewoon geroken maar beleefd.
Ruiken: heel belangrijk
De reukzin van mensen bevindt zich in het slijmvlies van de neusholte en bestaat uit 30 miljoen speciale cellen (receptoren); daarmee kunnen we ongeveer 10.000 geuren onderscheiden. Het reukvermogen is het meest gevoelige zintuig van de mens. Door dit reukvermogen kunnen geuren geanalyseerd worden en ons bijvoorbeeld waarschuwen voor gevaren zonder dat deze te zien zijn, zoals bedorven voedsel.
Het reukvermogen: primitief orgaan
Wij mensen hebben ook een geheugen voor geuren. Door een bepaalde geur kan opeens een herinnering uit je jeugd worden opgeroepen. Geursignalen die via de reukzenuwen de hersenen binnenkomen gaan niet via de
thalamus, een soort verbindingsschakel in de hersenen die binnenkomende prikkels verwerken, maar regelrecht naar het reukcentrum in de hersenschors; hierdoor staat het reukvermogen direct in contact met dat deel van de hersenen waarin emoties worden gestuurd. Dat komt omdat het reukorgaan evolutionair gezien een heel oud vermogen is: geuren speelden van oudsher een grote rol in het herkennen van gevaar en daarop moest direct gereageerd kunnen worden. Het reukvermogen is ook het enige zintuig dat niet te manipuleren is.
De invloed van geuren
Hierdoor komt het dat geuren ook invloed hebben op onze stemming. De geur wordt waargenomen en meteen is daar de associatie met een prettige of minder prettige gebeurtenis uit het verleden die in ons geheugen is opgeslagen. Mensen herkennen de speciale geur van een pasgeboren baby, de geur van het parfum dat hun moeder altijd droeg. De geur van sigaren doet ze denken aan hun vader; de geur die vrijkomt bij het slijpen van een potlood brengt ze meteen weer terug in de schoolbanken.
De herinnering aan geuren is heel persoonlijk: als je een vervelende tijd op school hebt meegemaakt ervaar je een ander soort emotie door de geur van een geslepen potlood dan iemand die zich een gelukkige schooltijd herinnert. Ook de voorkeur voor bepaalde geuren is persoonlijk en hangt af van iemands eigen feromonen. Een feromoon is een chemische stof die boodschappen overbrengt tussen individuen van eenzelfde soort.
Geurmarketing
In de industrie wordt door bedrijven slim gebruik gemaakt van de werking van geuren op mensen. Het wordt
geurmarketing genoemd en steeds meer toegepast. Mensen die hun huis te koop hebben staan proberen van kijkers kopers te maken door ze te ontvangen met zelfgebakken appeltaart vanuit het idee dat een huis dat lekker ruikt ook beter verkoopt. Dat idee komt oorspronkelijk van projectontwikkelaars die er eerder mee begonnen hun modelwoningen naar boterkoek te laten geuren om zo de verkoop te stimuleren.
Verschillende geuren, verschillende invloeden
De werking op onze gemoedstoestand van bepaalde geuren is afhankelijk van de bestanddelen die in de geuren voorkomen. De geur van citroen geeft de associatie met een frisse omgeving en zet ons aan tot schoonmaken. De geur van fris gewassen wasgoed is aangenaam om te ruiken in de slaap- of badkamer. Zo werken de volgende geurstoffen:
- opwekkend: ceder, lotus, mirre, pepermunt, rode roos
- ontspannend: amber, jasmijn, kamille, lavendel, marjolein, sandelhout, vanille
- activerend: eucalyptus, magnolia, mandarijn, muskus, rozemarijn, munt
Huisparfum: geur voor je interieur
Ons eigen huis voelt voor ons prettiger aan als het er lekker ruikt. Naast de bekende wierookstokjes, geurkaarsen en potpourri zijn er ook spuitbussen en elektrische geurverspreiders te koop. De laatste worden in een stopcontact geplaatst waarna de geur wordt verspreid. Waar voorheen de zogenaamde luchtverfrissers vooral in het toilet werden gebruikt, worden ze tegenwoordig ook verkocht voor de andere ruimten in onze huizen en ook voor gebruik in winkels en kantoren. Daarom is het begrip
huisparfum bedacht om te benadrukken dat het niet meer alleen om de toiletruimte gaat. In ons land wordt zo'n huisparfum gebruikt door 12 procent van de huishoudens. In Engeland is dat 29 procent.
Seaside Breezes
Deze huisparfums worden niet alleen gebruikt om onaangename geuren te maskeren maar ook om een prettige sfeer in huis ter creëren. Luchtverfrisserfabrikant Ambi Pur heeft een onderzoek laten doen en daaruit zou blijken dat mensen vooral een geur willen gebruiken in de woonkamer, gevolgd door de slaapkamer en de badkamer.
Daarom zijn er onder andere van dit merk nu elektrische geurverspreiders te koop met klinkende namen als
Relaxing Country Side en
Seaside Breezes. Volgens deze bekende geurenfabrikant worden deze geuren niet gewoon geroken maar
beleefd. Ook woonmerken hebben tegenwoordig huisparfums in hun collectie, vaak in een eigen geurlijn, zoals VT Wonen. Ook Esprit en Rituals hebben zo'n eigen geurlijn. Voor de ontwikkeling van huisparfums worden vaak geurspecialisten ingezet; het ontwikkelen van geuren is een vak apart.
Alternatieve middelen
Niet iedereen is enthousiast over interieurgeuren, zeker niet als het om goedkope geuren gaat waarin chemische bestanddelen zijn gebruikt. Sommige mensen krijgen er klachten van zoals hoofdpijn, geïrriteerde ogen of last van de luchtwegen. De iets duurdere geuren met natuurlijke bestanddelen zijn gezonder om te gebruiken. Voor wie evengoed niet gecharmeerd is van de producten die in de winkel te koop zijn, zijn er nog de huismiddelen om onaangename geuren te laten verdwijnen:
- nicotinegeurtjes verdwijnen met citronella, eucalyptus en munt
- kookluchtjes verdwijnen door een pannetje met azijn te koken
- toiletluchtjes kunnen worden gemaskeerd door een lucifer af te steken
- stofzuigerluchtjes kunnen worden bestreden door wat (geparfumeerd) waspoeder op te zuigen
Voor een aangename geur in de woonkamer of keuken gaat niets boven de geur van zelfgebakken brood of appeltaart.