InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Geurtjes: geuren in huis bevorderen het welzijn

Geurtjes: geuren in huis bevorderen het welzijn

Geurtjes: geuren in huis bevorderen het welzijn Een geur in huis bevordert voor veel mensen hun gevoel van welbehagen. Er zijn echter heel veel synthetische stoffen op de markt die juist helemaal niet goed zijn voor de mens. Sommige geuren voor in huis irriteren de slijmvliezen, mensen krijgen er hoofdpijn van of worden er zelfs misselijk van. Pure geuren uit zuiver etherische oliën hebben dat effect niet. Ze zijn duurder dan de synthetische varianten, maar veel beter voor de gezondheid en de psyche.

Geuren, feromonen en gevoelens

Geuren roepen direct gevoelens op. Dit komt omdat de menselijke neus direct in contact staat met het gedeelte van de hersenen waarin emoties worden gestuurd. Bovendien hebben geuren invloed op de stemming van de mens. Lavendel is rustgevend, eucalyptus geeft een verfrissend gevoel en citroengeur roept om schrobben en poetsen.
De voorkeur voor een bepaalde geur is heel persoonlijk. Het hangt af van iemands eigen feromonen welke geur iemand wel lekker vindt en welke niet. Feromonen zijn chemische geurstoffen in het menselijk lichaam die boodschappen overbrengt tussen mensen, maar die we zelf niet bewust ruiken.

Geuren die koopgedrag opwekken

Ook bedrijven zijn er al lang achter dat geuren veel invloed hebben op ondermeer het koopgedrag van mensen. Makelaars raden mensen die hun huis willen verkopen eerst een appeltaart of cake te bakken, zodat het huis naar gezelligheid ruikt. In winkels worden geuren verspreid die de kooplust opwekken. En in de horeca wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van geuren. Dit is echter vaker omdat de geur van verschaald bier en zweet gemaskeerd moet worden. Voorheen deed de sigarettenlucht dat, maar sinds het rookverbod is dat niet meer aan de orde.

Wierrook, potpourri, etherische oliën

Ook de eigen woning voelt beter aan als er lekkere luchtjes hangen. Mensen gebruiken daarvoor al jaren diverse producten zoals wierrook, potpourri, geurkaarsen en etherische oliën. Tegenwoordig zijn daar ook elektrische geurverspreiders aan toegevoegd. Zij zijn er niet alleen om vieze geurtjes te verdrijven, maar ook om mensen een prettiger gevoel te geven. Volgens onderzoek gebruiken mensen het liefst geuren in de woonkamer, gevolgd door de slaapkamer en de badkamer. De meest populaire geur is de geur van frisgewassen wasgoed.

Hoe zoek je een geur uit voor je huis?

Net als met parfum is het handig om bij een geur voor in huis eerst goed te ruiken wat die geur met iemand doet. Pas dan wordt duidelijk of iemand die geur aangenaam vindt of niet.

Veel geuren voor in huis zijn veel te synthetisch

Steeds meer mensen gebruiken interieurgeuren, maar veel daarvan zijn synthetisch van samenstelling. Dat geldt overigens voor zowel wierrook, als etherische oliën als geurkaarsen en potpourri. Juist de zuivere varianten zorgen voor een goed gevoel en geven geen klachten als irritatie en hoofdpijn.

Merken huisparfums, geurkaarsen en huis eau de toilette

Heel veel woonmerken hebben inmiddels ook allerlei parfums, eau de toilettes en geurkaarsen ontwikkeld voor de woning. Daaronder vallen:
  • Designers Guild (bekend van behang en stoffen voor de woning)
  • Artek (meubelmerk)
  • VT Wonen
  • Esprit
  • Rituals
  • Pieter Porters (Belgische meesterdecorateur)

Welke geuren doen wat met de mens?

Alle geuren hebben zo hun eigen specifieke werking. Ze kunnen activerend zijn, ontspannend of opwekkend. Hieronder een opsomming van de diverse geuren.

Activerende geuren

  • Eucalyptus
  • Magnolia
  • Mandarijn
  • Musk
  • Rozemarijn
  • Munt

Ontspannende geuren

  • Amber
  • Jasmijn
  • Kamille
  • Lavendel
  • Marjolein
  • Sandalhout
  • Vanille
  • Hop
  • Melisse

Opwekkende geuren

  • Ceder
  • Lotus
  • Mirre
  • Pepermunt
  • Rode Roos

Luchtjes verdrijven met huishoudelijke middelen

Sommige mensen willen helemaal geen middelen uit potjes om de geur in hun woning te bepalen. Maar vieze luchtjes vinden ze ook niets. Huishoudelijke middelen helpen in dat geval ook.
  1. Zo zijn kookgeuren snel verdwenen door in een pannetje wat azijn te koken.
  2. Azijn haalt overigens ook zweetgeur snel weg in kleding. Doe in dat gevoel een flinke scheut water bij in het wasverzachterbakje en giet de wasverzachter daarbij.
  3. Vieze geuren op het toilet zijn weg te krijgen door een lucifer af te steken. De zwavellucht van de lucifer verdoezelt de poeplucht.
  4. Om de lucht van muffigheid uit een stofzuiger te krijgen kan heel simpel wat wasmiddel worden opgezogen. Als het apparaat dan weer aangaat, komt die geur naar buiten in plaats van die van afval.
  5. Wordt er gerookt in een woning? De geurtjes verdwijnen door citronella, eucalyptus en munt te gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat geuren met je doen!Wat geuren met je doen!Geuren zijn niet weg te denken uit ons leven. Het is bijna niet voor te stellen hoe mensen, die niet of nauwelijks ruike…
Communicatie, een goede reuk en geurCommunicatie, een goede reuk en geurGoed communiceren is belangrijk en onmisbaar. Ook een goede reuk, reukzin en geur zijn belangrijk in de omgang met ander…
Geur in de plantOnder invloed van de zon en warmte (fotosynthese) maken planten niet alleen voedingsstoffen maar ook geurstoffen aan, di…
Hoe kunnen geuren het gevoel beïnvloeden?Hoe kunnen geuren het gevoel beïnvloeden?Geuren hebben een grote invloed op ons gevoel en gedrag. Ze roepen herinneringen en emoties op, ze zijn van invloed op o…
De werking van geuren op lichaam en geestDe werking van etherische oliën is indrukwekkend en veelzijdig. Ze kunnen stimuleren, ontstressen, zorgen voor een goed…

Reageer op het artikel "Geurtjes: geuren in huis bevorderen het welzijn"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!