InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Relaxfauteuils en sta-op-stoelen

Relaxfauteuils en sta-op-stoelen

Relaxfauteuils en sta-op-stoelen Wat men ook doet in het dagelijks leven, iedereen zit toch al snel een paar uur per dag. De stoel of bank waarop je zit is dus best belangrijk. Een comfortabele stoel of bank biedt de spieren de gelegenheid om optimaal te ontspannen. Relaxfauteuils en sta op stoelen zijn zodanig ontwikkeld dat tijdens het zitten het lichaam en de spieren tot rust komen en zich volledig kunnen ontspannen. Voor mensen die niet zo gemakkelijk opstaan uit hun stoel, zijn er ook nog speciale stoelen die je daarbij een handje helpen.

Relaxfauteuils

Relaxfauteuils als designmeubel

Bij de termen relaxfauteuil of sta-op-stoel heeft bijna iedereen gelijk een beeld van, weliswaar comfortabele maar vreselijk ouderwetse en degelijke stoelen. Dit beeld komt grotendeels overeen met de eerste ontwerpen van deze stoelen. Maar die periode ligt al lang achter ons en de markt voor relaxfauteuils en sta-op-stoelen heeft de laatste jaren een grote ontwikkeling ondergaan. Inmiddels zijn de ontwerpen zo eigentijds, dat ze in een moderne huiskamer vol design meubelen niet zullen misstaan. Een relaxstoel van tegenwoordig is niet alleen een weldaad voor je lichaam, maar ook een aanwinst voor de woonkamer. En dat komt goed uit, want in het huidige stressvolle bestaan is een heerlijke relaxte stoel meer dan welkom!

Relaxfauteuil heeft veel extra opties

Omdat de mens veel zit in zijn leven, biedt de relaxstoel veel comfort. De meeste relaxstoelen zijn compleet verstelbaar en ergonomisch verantwoord. Door een comfortabele zit, kan het lichaam zich ontspannen en komen de spieren helemaal tot rust. De ideale fauteuil is er een die nauwkeurig is afgestemd op de lengte en het gewicht van de gebruiker. Er zijn standaard stoelen, maar er kunnen dus ook stoelen op maat gemaakt worden. Alleen dan zal je ook daadwerkelijk uitgerust weer opstaan uit je relaxstoel. Daarom zijn er relaxfauteuils in allerlei soorten en maten.

Opties voor relaxfauteuils

Vaak worden er, naast de maatvoering, voor één en het zelfde model nog meer keuze mogelijkheden aangeboden. Je kunt dan bijvoorbeeld nog kiezen uit extra onderdelen en opties, zoals:
  • Maatvoering (large, medium, mini)
  • Draaibaar of vast
  • Met of zonder voetenbank
  • Vele soorten bekleding (stof of leer)
  • Met of zonder lende steun
  • Verstelbare neksteun
  • Los nekkussen
  • In hoogte aanpasbare voet
  • Aanpasbare zitdiepte & -hoogte
Door de vele modellen die worden aangeboden, en door de ruime keuze in de soort bekleding is het altijd mogelijk om een stoel aan te schaffen die naadloos past bij het interieur van de kamer waar hij in komt te staan.

Sta-op-stoel biedt extra hulp bij het opstaan

Heerlijk zitten is één ding. Maar vervolgens weer gemakkelijk opstaan is een tweede. Lang niet iedereen staat zo snel weer op vanuit zijn stoel. Met de sta op stoel is het mogelijk om met een simpele druk op de "sta op knop" gemakkelijk op te staan uit de stoel. Het komt er op neer dat een sta op stoel praktische hulp biedt bij het opstaan. Deze hulp bestaat uit het volgen van de natuurlijke beweging van het lichaam tijdens het opstaan en het lichaam daarbij te ondersteunen. Uiteraard zijn ook de sta op stoelen comfortabel en ergonomisch. Net als de relaxfauteuils zijn hierbij ook volop mogelijkheden om de stoel aan te passen aan de persoonlijke smaak, je lengte en je gewicht.

Ergonomische stoel

Ook een ergonomische stoel is goed voor jarenlang zitcomfort. Ergonomische stoelen voldoen namelijk ook aan de basis voorwaarden voor een comfortabele zit. Ze worden dan ook van harte aanbevolen door fysio- & ergotherapeuten. De stoelen zijn verkrijgbaar van heel eenvoudige tot zeer luxe modellen. Om het allemaal nog beter op het lichaam aan te laten sluiten, zijn de ergonomische stoelen ook als stoel op maat leverbaar.

Stoelen op maat

De op de markt aangeboden relaxfauteuils en sta-op-stoelen bieden heel veel mogelijkheden om de stoel aan te passen op je eigen lichaam. Maar je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en de stoel echt op maat laten maken. In samenwerking met fysio- & ergotherapeuten is een model ontwikkeld waarin de 7 basis voorwaarden voor een comfortabele zit zijn opgenomen:
  1. Goede neksteun
  2. Ondersteuning wervelkolom
  3. Juiste lende ondersteuning
  4. Juiste zithoek
  5. Armleggerhoogte
  6. Zitdiepte
  7. Zithoogte
Een stoel op maat biedt zeker voor mensen met rugproblemen of een spieraandoening een ideale en comfortabele zitplaats. In de gespecialiseerde winkels is een speciale hoek ingericht, waar het op een eenvoudige manier mogelijk is om je persoonlijke maten te meten en je eigen comfortabele zithoogte en diepte van de zitting uit te zoeken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Relaxfauteuils en sta-op-stoelen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 12-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Ouderenzorg
Schrijf mee!