Adirondack, oftewel Bear chair, tuinstoel van stand

Alsof je een tweede huid aangemeten krijgt. De bear chair zit als gegoten en neemt daarbij een prominente plaats in de tuin in. Buiten dat hij apart oogt is hij ook functioneel met zijn brede armleuningen. Deze brede armleuningen zijn ideaal om er een drankje of een boek op te plaatsen.

Bedenker

Begin 1900 ontwierp Thomas Lee de Adirondack stoel. Thomas Lee woonde in Westport een plaatsje dichtbij de Adirondack Mountains gelegen. Bij het ontwerp dacht hij aan een stoel die zowel binnen als buiten gebruikt kon worden. Daarbij moest de stoel een heel fijne zit krijgen. Nadat familie en kennissen de op het eerste oog niet erg comfortabel ogende stoel getest hadden vroeg de vriend van Thomas Lee, Harry Bunnell, in 1904 patent op het ontwerp aan. Thomas Lee was erin geslaagd om een zeer fijne stoel te ontwerpen welke aan het strand, bij het zwembad of gewoon op het grasveld gebruikt kon worden. Waar men de stoel ook neerzet de comfortabele zit zal altijd tot uiting komen.

Houtsoorten

Vervaardigd uit allerlei soorten hout en wit geschilderd, zo zal men deze gemakkelijke en functionele stoel vaak zien. Tegenwoordig ziet men de stoel ook in andere kleuren dan wit. De exemplaren vervaardigd uit cederhout zijn zeer goed tegen allerlei weersomstandigheden bestand. Daarbij zijn de cederhouten modellen ook extra licht van gewicht.

Kunststof

Tegenwoordig zijn er ook Adirondack stoelen te koop welke uit kunststof vervaardigd zijn. Ook deze zien er stijlvol en natuurlijk uit. Deze stoelen zijn vaak uit gerecycled kunststof (polymeer) vervaardigd en zijn uitermate goed bestand tegen vocht, chloor en zout water. Aan stevigheid ontbreekt het deze kunststof Adirondack stoelen ook niet.

Kenmerkend

De Adirondack stoel wordt gekenmerkt door zijn brede, platte armleuningen. Ook staat de Adirondack stoel bekend om zijn zeer grote comfort, tevens is de constructie zeer solide.

Soorten

Loveseats, schommelstoelen, men komt de Adirondack stoelen tegenwoordig in allerlei vormen tegen. De waaiervormige achterkant en de brede platte armleuningen verraden altijd de Adirondack stijl.

Bear chair

De naam Bear chair is niets anders dan een merknaam. De Bear chair wordt als bouwpakket geleverd door deze gelijknamige firma.

Onderhoud

Adirondack tuinstoelen vervaardigd uit ceder verkleuren zoals elk hout dat doet. Het cederhout kleurt prachtig grijs. Indien men niet wil dat het cederhout verkleurt dan kan het met een speciale vloeistof behandeld worden. Algengroei moet voorkomen worden aangezien de algen de levensduur van de tuinstoel verkorten.
© 2011 - 2020 Mios, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Adirondack_Mountains

Reageer op het artikel "Adirondack, oftewel Bear chair, tuinstoel van stand"

Reactie

Bart, 19-06-2013 09:12 #1
Mbt Bearchair word door de importeur steeds beweerd dat het om de 'originele' od 'de echte' gaat. Maar hoe zit dit nu? Er is helemaal geen sprake van 'de originele' Bearchair want het is zelf een kopie ;-) en heb daar een aanwijsbare link voor. Mss nuttig om dit aan te vullen in het artikel.

Infoteur: Mios
Laatste update: Maart 2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!