InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Een nieuwe bank kopen, waar moet je op letten

Een nieuwe bank kopen, waar moet je op letten

Een nieuwe bank kopen, waar moet je op letten Voor veel mensen zijn meubels een grote uitgave, je koopt niet ieder jaar een nieuwe bank. Dat betekend dan ook dat we jarenlang op dezelfde bank zitten. Het is dan ook belangrijk dat die nieuwe bank de perfect bank is. Waar moet je op letten als je een nieuwe bank aanschaft.

Het uiterlijk van de nieuwe bank

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, je zult dus vooral moeten kopen wat je zelf mooi vind en wat past bij de rest van je inrichting. Toch zijn er wel enige richtlijnen waarmee je beter rekening kunt houden om optimaal te kunnen genieten van je nieuwe bank.

Dessin of effen: Als je een druk ingericht huis hebt kun je beter kiezen voor een rustige bank, bij voorkeur effen. Heb je een rustig ingericht huis dan kun je, als je dat wil, goed kiezen voor een bank met een wat heftiger dessin

De kleur: Alhoewel een bank in de showroom goed bij de rest van de kleuren in je huis lijkt te passen kan dat erg tegenvallen als je thuis komt. Probeer dus zoveel mogelijk van de kleuren uit de huis mee te nemen naar de showroom. Denk hierbij aan een staal van de gordijnen, een kleurkaart van de verf die je gebruikte, een stukje vloerbedekking of een restje behang. Nog makkelijker is het natuurlijk als je een staal van de stof van je nieuwe bank mee naar huis mag nemen maar dat is helaas niet overal mogelijk.

Het materiaal van de bank

Denk van tevoren goed na van welk materiaal jouw ideale bank gemaakt moet zijn. Heb je nog kleine kinderen die met plakkerige en vieze vingers aan de bank kunnen zitten of huisdieren die veel verharen, dan is het misschien prettiger te kiezen voor een bank van leer die gemakkelijk af te nemen is of een stoffen hoes die gemakkelijk gewassen kan worden. Als je voor een stoffen bank kiest zorg er dan voor dat de stof niet te glad is, dan glij je gemakkelijker weg van de bank en zit je minder comfortabel. Een wollen stof voelt doorgaans veel warmer aan maar deze zijn vaak minder gemakkelijk te reinigen dan een katoenen of synthetische bekleding

Het zitcomfort

Voor je gaat kiezen voor een bank is het goed om eerst te bepalen waarvoor je bank zult gaan gebruiken. Ouderen zullen doorgaans liever kiezen voor een actieve zit terwijl gezinnen eerder zullen kiezen voor een loungebank. Gelukkig is het met de grote hoekbanken van tegenwoordig ook goed mogelijk beide eigenschappen te combineren.

De actieve zit: Bij deze bank is het van belang om ervoor te zorgen dat de zitting niet te groot is. De bovenbenen moeten wel door de zitting worden ondersteund maar de knieholte moet vrij blijven. De rugleuning moet de lage rug goed ondersteunen en je moet met je voeten bij de grond kunnen om goed te kunnen zitten. Mocht de bank toch nog te hoog zijn dan kunt u natuurlijk altijd nog kiezen voor een voetenbankje.

De loungebank: Bij deze bank zijn er vaak veel losse kussens zodat je kunt variëren van zitpositie. De diepte van de bank is vaak groter zodat je bovenbenen ook nog ondersteund worden als je onderuitgezakt op de bank zit. Hangen is in principe een slechte houding voor je rug dus als je hangt in de bank moet je er wel voor zorgen dat je lage rug steun krijgt.

Wat moet je zeker niet doen!

Koop geen te lage bank: deze ondersteunen je benen niet en zorgen dus ook niet voor een comfortabele zit, een euvel dat niet te verhelpen is. Bij een te hoge bank kunt u altijd nog kiezen voor een voetenbankje.
Een bank die je rug en schouders onvoldoende ondersteund: Dit zorgt ervoor dat je met een bolle rug gaat zitten waardoor u rugpijn krijgt die je pas voelt als u opstaat.
Een te diepe bank: Doordat u niet tegen de leuning van de bank aan zit zullen je rugspieren constant actief zijn waardoor je moe wordt en gaat hangen. Beide opties zijn niet bevorderlijk voor de rug. Zorg er dus voor dat de zitting diep genoeg is maar dat je knieholten niet tegen de bank aan drukken.

Is een goedkope bank altijd een slechte keuze?

Dit hangt af van het feit hoe vaak je de bank zult gebruiken. In goedkope banken wordt vaak gekozen voor een schuim van een mindere kwaliteit, als de bank intensief gebruik wordt dan zul je dit snel aan de buitenkant gaan zien. Werk je echter de hele dag en wordt de bank niet gebruikt door een heel gezin dan kun je best kiezen voor een goedkopere bank. Voordeel hiervan is voor veel mensen dat de stap naar de aanschaf van de bank dan minder groot is waardoor je sneller een nieuwe bank kunt aanschaffen en je interieur kunt vernieuwen.

Als je echt geen afscheid kunt nemen van je oude bank

Dan heb je natuurlijk altijd de keuze om je bank opnieuw te laten stofferen in een stof van jouw keuze. Als je de bank als langere tijd hebt gebruikt dan is het misschien verstandig de schuimlaag ook te vernieuwen. Net als bij matrassen gaat deze tussen de 10 en 20 jaar mee.
Gerelateerde artikelen
De Bommel Meubelen Breda - Adres en OpeningstijdenDe Bommel Meubelen Breda - Adres en OpeningstijdenDe Bommel Meubelen Breda is een uniek bedrijf die zijn producten zelf produceert en ontwerpt. In Nederland heeft de Bomm…
Een bank uit duizendenEen bank uit duizendenDe zithoeken van nu zijn flexibeler dan ooit. Een bank maak je compleet door een long chair of hocker toe te passen en z…
Welke banken zijn er in Nederland?Welke banken zijn er in Nederland?Wereldwijd opereren er enorm veel banken. Diverse banken werken grensoverschrijdend en dus ook in Nederland en sommige b…
WestlandUtrecht BankIn dit artikel vindt u een overzicht van de geschiedenis van de WestlandUtrecht Bank. Dit bedrijf behoort tot de vijf gr…
Rente op betaalrekeningBij de meeste banken ontvangt de klant geen rente op de betaalrekening. Maar er zijn banken die wel rente vergoeden over…

Reageer op het artikel "Een nieuwe bank kopen, waar moet je op letten"

Reactie

A. Lohuis, 07-05-2012 11:48 #1
Ik heb een leren bank met stevige zit in mijn bezit. Ik merk echter de laatste tijd dat als ik er langer inzit ik een stijve onderrug heb. Op de een of andere manier ondersteunt deze bank dus niet goed mijn rug. Wie kan ik inroepen om te kijken wat ik moet veranderen/aanpassen?

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 29-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 1
Schrijf mee!