InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Louis de Poortere vloerkleden: collecties en verkooplocaties

Louis de Poortere vloerkleden: collecties en verkooplocaties

Louis de Poortere vloerkleden: collecties en verkooplocaties Louis de Poortere is een grote naam in de wereld van de vloerkleden. Diverse Nederlanders hebben er één liggen in woonkamer, slaapkamer of eethoek. De diverse collecties worden gekenmerkt door een aantal terugkerende patronen zoals bloemmotieven, tribale elementen en vintage patchwork. Veel van de vloerkleden zijn erg kleurrijk maar er zijn ook kleden in rustige pastelkleuren. Louis de Poortere heeft een eigen Factory Store nabij de Belgisch-Franse grens maar de fabrikant heeft ook veel resellers in Nederland.

Louis de Poortere collecties, maten en verkrijgbaarheid

Over Louis de Poortere

Diverse huishoudens in Nederland hebben thuis een Louis de Poortere op de vloer liggen. Louis de Poortere is een Belgische ontwerper van hoofdzakelijk vloerkleden en tapijten. Men maakt er zeer herkenbare, vaak kleurrijke dessins en heeft het 'vintage patchwork' echt op de kaart gezet. De vloerkleden van Louis de Poortere zijn altijd laagpolig en verkrijgbaar in diverse (standaard)maten. Vaak terugkerende elementen in de kleden zijn bloemmotieven, geometrische tribale elementen en antieke ontwerpen. In de meeste collecties komt één van deze elementen naar voren en soms worden deze gecombineerd. Anno 2019 bestaat de catalogus uit een zestal onderscheidende collecties, te weten de volgenden:
  • Vintage Collection
  • BoBohemian Collection
  • Cameo Collection
  • Fading World Collection
  • Silver Lining Collection
  • Mad Men Collection
  • Mosaiq Collection

Collecties

Louis de Poortere vervaardigt zijn vloerkleden in collecties. Een beschrijving van de collecties tot 2019:
  • De Vintage Collection bestaat uit kleden die zijn opgemaakt uit vier bij vier rechthoekige patches die naadloos in elkaar overlopen. Deze kleden zijn bij uitstek geschikt voor een zithoek. De collectie bestaat uit zestien verschillende kleden in kleurcombinaties als Pale Purple, Orange Purple, Turqoise, Sea Blue en Black & White.
  • De BoBohemian Collection heeft een beetje bourgeois en een beetje Boheems: een soort cocktail dus, en daar zijn een aantal van de kleden dan ook naar vernoemd. Tribale kilims worden hier gecombineerd met gedetailleerde bloemmotieven. De collectie bevat zes kleden met grote patches en vijf grote enkelvoudige patronen. Enkele namen uit de collectie zijn: Vodkarambar, Black Russian, Roskilde Red, Bourges Brown en Woodstock White.
  • De Cameo Collection bevat zowel patchworkmotieven als 18e-eeuwse Savonniere designs en Perzische motieven. Wat de kleden uit de collectie met elkaar gemeen hebben is dat ze allen zijn uitgevoerd in zachte kleuren. Enkele namen van de kleden van 85% chenille en 15% wol zijn Pinch of Cinnamon, Gustavian Blue, Bolshoi Pink, Pompadour en Grey Flannel.
  • De Fading World Collection draait niet om patchwork maar om één groot handgeweven patroon met in het midden een medaillon in klassieke stijl. Enkele namen uit de 14-delige collectie van negentien zijn Aleppo Pepper, Jade Oyster, Dark Pumpkin, Forastero en Creole Spice.
  • De Silver Lining Collection bestaat uit vijf kleden met een donker ruitmotief en vijf met een bloemmotief. Eerstgenoemden hebben een Qashghaidesign en laatstgenoemden hebben een meer arabesque uitstraling. Namen uit de tiendelige collecties zijn onder andere: Pale Ruby, Trinitario Brown, Obsidian Sky, Bistre Blanket en Marsala.
  • De Mad Men Collection bevat een dertiental op de jaren 50 en 60 geïnspireerde vloerkleden. Het bevat een zestal kleden met blokjesmotief en een zevental met Jakobsladder-motief. Alle namen zijn geïnspireerd op het New York van halverwege de 20ste eeuw zoals Broadway Glitter, Blue Avenue, Hudson Grey, Rockefeller Blue en Greenback.
  • De Mosaiq Collection tot slot is met vijf kleden de kleinste collectie. Het gaat om moderne geometrische patronen met smalle stroken in één kleurthema. Vloerkleden uit deze collectie hebben de namen Grey Shade, Red Orange, Beige Shade, Red Max en Blue Jeans.

Maten vloerkleden

De vloerkleden van Louis de Poortere worden gemaakt in een aantal standaardmaten. Het gaat om de volgende maten (let erop dat niet alle collecties alle maten bevatten):
  • 60 x 90
  • 70 x 140
  • 140 x 200
  • 170 x 240
  • 200 x 200
  • 200 x 300
  • 250 x 350
  • 300 x 400

Waar zijn de Louis de Poortere vloerkleden verkrijgbaar?

Louis de Poortere heeft een eigen Factory Store met showroom in het Belgische Aalbeke (gemeente Kortrijk), dicht tegen de Franse grens. Voor veel Nederlanders is dit misschien wat ver. Louis de Poortere-vloerkleden zijn echter ook te koop bij een aantal Nederlandse woonwinkels. Daarnaast worden ze ook online verkocht door bijvoorbeeld Bol.com (via partner Interieur05), Fonq en vtwonen. De vloerkleden zijn onder andere verkrijgbaar bij de volgende Nederlandse verkooplocaties (in 2016):
  • Smid Interieur (Groningen)
  • Haag Woninginrichting (Leeuwarden)
  • Woonwarenhuid Jan Pleijsier (Genemuiden)
  • Tapijtland (Meppel)
  • Peters Wonen & Slapen (Amsterdam)
  • Sickmann Woninginrichting (Amsterdam)
  • Scheltinga Wonen (Amsterdam)
  • Vloerkledenwinkel.nl (Hilversum)
  • Artifax ('s-Gravenland)
  • De Bruin Woninginrichting (Zeist)
  • Studio Faan (Eemnes)
  • 21design (Badhoevendorp)
  • WINDT Interieur (Lisse)
  • Hans Adrichem Stijl Vol Wonen (Beverwijk)
  • Karpetwereld (Cruquius)
  • Den Heijer Woningstoffering (Zoetermeer)
  • Maison Woningstoffering (Zoetermeer)
  • Gemen-Valkenburg Tapijten (Den Haag)
  • Ton Magdelijns Interieur Design (Den Haag)
  • Reedijk Woondesign Quilt-Bee (Dordrecht)
  • Lombardijen Interieur (Rotterdam)
  • Wennekers Tapijt en Gordijnen (Nijmegen)
  • TMC Woonwinkels (Goes, Kruiningen en Bergen op Zoom)
  • Hazelbag Woningstoffering (Hellevoetsluis)
Gerelateerde artikelen
Lemax kerstdorpen, halloweendorpen en meerIedereen wil wel iets origineels in huis hebben rond kerstmis. Bouw daarom je eigen kerstdorp, dit is uniek en kan je he…
Paard en paardensport: het merk EskadronEskadron is een vooraanstaand merk in de paardensport. Jaarlijks brengt Eskadron een zeer gegeerde collectie zadeldekjes…
Vloerkleed of Oosters tapijt zorgt voor een extra accentVloerkleed of Oosters tapijt zorgt voor een extra accentHet kiezen van de juiste vloer is tegenwoordig al een hele klus. Met het juiste vloerkleed of Oosters tapijt maakt u ver…
Wanneer begint de uitverkoop van sportartikelen?Wanneer begint de uitverkoop van sportartikelen?Een groot deel van Nederland sport minstens één keer per week. Om goed voor de dag te komen zal je de juiste sportartike…
Ralph Lauren polo, kleding en accessoiresRalph Lauren polo, kleding en accessoiresRalph Lauren is een merk dat sinds 1967 bestaat en is uitgegroeid tot een groot kledingmerk in onder andere de Polo. Het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: https://twitter.com/louisdepoortere
  • http://www.louisdepoortere.be/
  • http://www.vloerkledenwinkel.nl/vloerkleden/louis-de-poortere/1/_MT-8/

Reageer op het artikel "Louis de Poortere vloerkleden: collecties en verkooplocaties"

Reactie

Albert Hulskers, 11-08-2016 20:02 #1
Mooie collectie van Louis de Poorter.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 16-05-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 1
Schrijf mee!