InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > De warmtepomp: milieuvriendelijk verwarmen

De warmtepomp: milieuvriendelijk verwarmen

Een warmtepomp is geen nieuw verschijnsel op de markt. Het is in de tweede helft van de vorige eeuw al uitgevonden, ongeveer rond de tijd van de oliecrisis. De warmtepomp vervangt als het ware een conventionele verwarmingsketel op gas of stookolie voor een centrale verwarming. Het hoofddoel is een woning te verwarmen, maar de pomp kan ook voor andere doeleinden aangewend worden zoals sanitair warm water leveren of een zwembad verwarmen.

Hoe een warmtepomp werkt

Een warmtepomp is een verwarmingstoestel dat werkt met een relatief lage temperatuur, ten opzichte van een aardgasketel die gemakkelijk 60°C of meer nodig heeft. Het grootste verschil ligt in de afkomst van de benodigde energie. Gas en mazout worden geleverd en betaald, maar de warmtepomp haalt zijn energie uit de warmte van de omgeving. De zon warmt de aarde op in de vorm van warmtecalorieën die opgeslagen worden in de lucht, in de bodem en in het grondwater. Door middel van een netwerk van buizen wordt die lage warmte doorgegeven via water naar een compressor. Die compressor gaat die lage warmte omzetten naar een bruikbare temperatuur om er dan een verwarmingselement zoals vloerverwarming mee aan te drijven. Geen aardgas of mazout meer nodig. Enkel de compressor heeft nog elektrische stroom nodig.

Verschillende systemen

Er bestaan verschillende configuraties voor een warmtepomp, afhankelijk van in welk milieu er energie wordt onttrokken. De meest bekende systemen zijn de grond/grond en grond/water warmtepomp, de water/water en water/lucht warmtepomp. Ze hebben elk hun eigen voor- en nadelen, voorwaarden en rendementen, en prijskaartje natuurlijk. Zo zijn de duurste systemen ook degene met het beste rendement. Die systemen hebben dan als voorwaarde dat u bijvoorbeeld beschikt over een relatief grote tuin en als kosten graafwerken en dergelijke. Systemen met een lager rendement lagere installatiekosten, zoals de lucht/lucht warmtepomp, zijn ook zeer interessant voor sanitair met warm water.

Investering op lange termijn

Uiteraard klinken termen als gratis energie zeer interessant, maar in de realiteit kijkt u voor het installeren van een warmtepomp aan tegen installatiekosten die nog steeds heel wat hoger ligt dan een conventioneel systeem. Daarnaast is het bijna verplicht om de warmtepomp te combineren met een dure vloerverwarming, omwille van diens rendement aan lage temperatuur. De warmtepomp kan namelijk geen conventionele radiatoren aansturen zonder rendementsverlies. Een derde punt is dan nog dat de woning zeer goed geïsoleerd moet zijn om de stralingswarmte van een vloerverwarming niet verloren te doen gaan. Als er met lage temperatuur gewerkt wordt, moeten er zo weinig mogelijk lekken zijn.

Om te besluiten is het dus een heel mooie, milieuvriendelijke en economische manier van verwarmen, die zeker bij nieuwbouw veel troeven heeft. Ook bij renovaties kan het interessant zijn als er ver genoeg gerenoveerd wordt. Maar de grote vraag is of het op dat moment voor u de moeite waard is om op latere termijn ten volle te kunnen genieten. Maak dus een goede berekening van alle kosten die u maakt en uit zal sparen. Met een goed plan zal een warmtepomp altijd een positief resultaat opbrengen. En denk ook maar eens aan de verkoopwaarde van uw huis met een warmtepomp.
© 2014 - 2019 Adri1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.masser.be/nl

Reageer op het artikel "De warmtepomp: milieuvriendelijk verwarmen"

Infoteur: Adri1
Gepubliceerd: 13-01-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!