InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Interieur mooier door stylist

Interieur mooier door stylist

Interieurstylisten zijn goedkoper dan binnenhuisarchitecten. Deze stylisten komen op verschillende manieren aan hun inkomen. Zorg dat je vooraf weet hoe de stylist te werk gaat. In woonbladen en op tv zie je vaak schitterende interieurs die zijn ingericht door een binnenhuisarchitect. Je kunt zo’n professional inhuren, maar dat kost je al snel een commissiepercentage van 10 – 15% van je inrichting. Een eerste inrichtingsplan, na een gesprek van ca 1,5 uur, kost al snel € 400 en een totaalplan tussen de € 850 en € 1.495.

Goedkoper

Goedkoper is het als je gebruik maakt van een interieurstylist. Om geen moeilijkheden achteraf te krijgen is het raadzaam vooraf een gesprek te hebben over de kosten. Interieurstylisten krijgen namelijk op verschillende manieren hun inkomsten.

In dienst van woonwinkel

Er zijn interieurstylisten die in dienst zijn van de betere woonwinkels. Dan heb je te maken met iemand die zowel verkoper/verkoopster is als stylist. De adviezen van deze professionals kosten je meestal niets extra’s. Realiseer je wel dat je dan niet te maken hebt met een onafhankelijk stylist. De stylist van de woonwinkel zal je vooral meubels en materialen adviseren die in zijn/haar winkel te koop zijn.

Afspraken met woonwinkel

Je kunt ook een interieurstylist inhuren die een samenwerking heeft met enkele woonwinkels en daar financiële afspraken mee heeft gemaakt. Deze stylist neemt haar/zijn klanten vooral mee naar deze zaken en krijgt na afloop een percentage van het bedrag van de koop. Daarnaast wordt een rekening gestuurd naar de consument. Ook deze stylisten werken dus niet geheel onafhankelijk.

Onafhankelijk stylist

Neem je een onafhankelijke stylist dan zul je geheel de uren van die persoon moeten betalen. Uurtarieven variëren enorm, maar meestal liggen die tussen de €45 en €85 euro per uur. Dus dan kun je toch in de buurt komen van een bedrag dat een binnenhuisarchitect zou hebben gerekend.

Afspraken vooraf

Voor welke stylist je ook kiest, bespreek vooraf hoe hij/zij te werk gaat en probeer gezamenlijk in te schatten hoeveel tijd iemand nodig heeft en hoeveel het advies zal gaan kosten. Je kunt het voor de stylist gemakkelijk maken (dus zijn minder uren nodig) als je vooraf bij jezelf te rade gaat wat je mooi vindt. Daarvoor kun je gebruikmaken van de woonbladen. Knip steeds plaatjes eruit die jou erg aanspreken. Dit geeft je een goede basis voor een gesprek en de stylist weet hierdoor direct wat je mooi vindt.

Beroepsvereniging

Vanaf 2009 bestaat er een beroepsvereniging voor stylisten, genaamd Crisp. Dat staat voor Centraal Register voor Interieurstyling Professionals. Via deze beroepsvereniging kunnen consumenten professionele hulp van een interieurstylist inroepen. Het keurmerkregister geeft informatie over welke stylisten hun proeven van bekwaamheid hebben afgelegd.
© 2012 - 2018 Ria-peerdeman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Interieur mooier door stylist"

Infoteur: Ria-peerdeman
Gepubliceerd: 07-11-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!