InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wasgoed proper en netjes wassen, drogen en strijken

Wasgoed proper en netjes wassen, drogen en strijken

Wasgoed proper en netjes wassen, drogen en strijken Ooit duurde het wassen en drogen van kleding een eeuwigheid, vooraleer je kleding gedroogd, gestreken en opgeborgen was kon je opnieuw beginnen. Tegenwoordig hoeft dit niet meer zolang je alles goed gepland hebt en er enkele minuten per dag tijd aan besteed. Leer ook op een efficiënte manier je kleren te wassen, drogen en strijken, het zal je verbazen hoeveel mensen dit nog steeds verkeerd manier blijven doen.

Voor je de was gaat doen

Controle van de kleding

Voor je je kleren gaat gooien in de wasmachine zal je toch eerst even moeten checken of er nog iets in de zakken zit. Losse stukken kunnen namelijk gemakkelijk je machine blokkeren, een mobieltje gaat dadelijk naar de vaantjes en briefgeld kan volledig vernield worden. Vraag dat iedereen in je huishouden zijn zakken leegmaakt voor het in de wasmand te gooien en check nog eens dubbel voor het geval dat.

De was sorteren

De was zal ook eerst gesorteerd moeten worden voor je het de wasmachine instuurt. Donkere, gekleurde en witte was moeten apart gewassen worden. Let ook op de wassymbolen in de kleren (meestal in de binnenkant), hierop staan de graden en als het wel in de wasmachine mag of niet. Sorteer deze daarom nog eens per graden dat het gewassen mag worden en op handwas voor die wat niet in het wasmachine mogen.

Poeder, vloeibaar wasmiddel of tabletten?

Eens je was gesorteerd is en in het wasmachine steekt is het tijd om het wasmiddel in de wasmachine te doen. Er bestaan tegenwoordig verschillende soorten wasmiddelen om je was schoon te krijgen. Lees daarom allereerst op het wasmiddel zelf waarvoor het dient en hoeveel je ervan nodig hebt om je wasmachine te vullen. Let wel op met wasverzachters, deze zijn namelijk geen wasmiddel maar dienen om je stoffen een lekkerder geurtje te geven en achteraf beter strijkbaar te krijgen.

Betekenis wassymbolen

Niet wassen
Strijken op middelmatige temperatuur
Alleen handwasbaar
Strijken op hoge temperatuur
Wassen met de aangegeven graden: 30, 40, 50, 60 of 95 graden
Mag niet in de droger
Een streepje eronder betekent op een lager toerental centrifugeren
Lage temperatuur drogen (maximum 60 graden)
Niet bleken, driehoek zonder kruis mag wel gebleekt worden
Kan op hogere temperatuur gedroogd worden
Mag niet chemisch worden gereinigd, zonder kruis wel
Hangend drogen
Niet strijken
Nat ophangen
Strijken op lage temperatuur
Liggend laten drogen

Vlekken verwijderen

  • Bloed: Laat stoffen met bloedvlekken weken in een bad met een oplossing van water en zout, was ze daarna op een normale manier.
  • Inktvlekken: Een manier om inktvlekken uit te krijgen is pure alcohol erop te wrijven. Ook zijn er inktvlekverwijderaars te vinden bij verschillende drogisten.
  • Koffie: wat vloeibaar wasmiddel puur op de vlek deppen. Een aantal minuten in warm water laten weken.
  • Rode wijn: Gebruik zout en warm water op de vlek, spoel deze af en strooi erna wat borax op waarna je deze afgiet met heet water. Laat deze even intrekken en was deze hierna op normale manier in de wasmachine. Gebruik dit wel niet op wol en zijde.
  • Witte wijn: Water, azijn en afwasmiddel zijn behulpzaam bij het verwijderen van witte wijn vlekken.
  • Vetvlekken: Door het gebruik van afwasmiddel en warm water krijg je vetvlekken weg
  • Zweetvlekken: Om zweetvlekken uit katoenen stoffen te krijgen gebruik je witte azijn in warm water. Als het om synthetische stoffen gaan gebruik je eerst ammoniak vooraf.

Strijktips

  • Stop een opgerolde handdoek in de mouw van een jasje of vest zodat rond de mouw kan strijken zonder kreukels over te houden.
  • Strijk in je slaapkamer, zo kan je je bed gebruiken om je kleren te sorteren en ben je dichter bij de kast om het dadelijk in op te hangen.
  • Als je strijken lang en vervelend vind kan je altijd voor de televisie strijken of de radio opzetten, zo werkt het strijken al wat fijner.
  • Om je strijkijzer niet verstopt te doen raken door kalkaanslag gebruik je best gedistilleerd water of regenwater.
  • Wanneer je een extra dik stuk moet strijken, strijk het dan langs de binnen en buitenkant.
  • Strijk nooit over tekeningen, letters of andere afbeeldingen die op een kledingstukken staat, deze kunnen namelijk gaan smelten. Leg over deze tekeningen een doekje en strijk er dan zo over.
  • Let ook altijd op de etiketten met wassymbolen van de kleding. Sorteer de kleding in drie hopen van lage, middelmatige en hoge temperaturen.
© 2012 - 2017 Krisdeprest, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vlekken verwijderen uit kleding met ouderwetse middelenVlekken verwijderen uit kleding met ouderwetse middelenVlekken uit je kleding verwijderen. Hoe doe je dat? Onze oma’s wisten vroeger precies hoe het allemaal moest. Voor alles…
Was-, strijk- en droogsymbolenVraagt u zich soms ook wel eens af wat de symbolen op uw kledingetiket betekenen? Dan kan deze lijst een handige hulp zi…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…
Help, mijn schone was ruikt niet lekker!Help, mijn schone was ruikt niet lekker!Wat is er aan de hand als je schone was niet lekker fris ruikend uit de wasmachine komt? Is je wasmiddel niet goed, ben…

Reageer op het artikel "Wasgoed proper en netjes wassen, drogen en strijken"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 01-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!