InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe verspil ik minder water?

Hoe verspil ik minder water?

Tegenwoordig begint de prijs van water al serieus de lucht in te gaan. En we vinden het maar normaal dat het uit onze kraantjes blijft stromen. Maar zonder dat we het weten hebben we al ettelijke liters water verspilt. We hebben op dat moment niets door tot dat we onze waterfactuur krijgen. Dus gaan we opzoek naar oplossingen om ons waterverbruik zo laag mogelijk te houden. We weten wel hoe we minder water verspillen maar sommige dingen zien we toch over het hoofd. Hieronder leg ik je uit hoe jij je waterverbruik zo laag mogelijk kunt houden.

We beginnen bij de kleine dingen

Begin met je anders te wassen

Neem liever een douche dan een bad. In de douche verbruik je gemiddeld 40 liter voor een wasbeurt. Bij een bad is dat meer dan het dubbel. Daar verbruik je 100 tot 120 liter voor een wasbeurt. Zorg er ook voor dat je de kraan dicht draait terwijl jij je staat in te zepen of tandpasta op je tandenborstel doet. En als jij je tanden spoelt doe het in een glas in plaats van dat jij je mond vult onder de kraan.

Vul je vaatwasser of wasmachine tot hij helemaal vol zit

Een vaatwasser of een wasmachine verbruiken veel water. Dus waarom zou je ze niet vullen tot dat ze helemaal vol zitten in plaats van een paar keer niet helemaal te vullen en ze dan meer laten draaien en meer water verspillen. Gebruik ook korte wasprogramma's bij minder vuile kleren.

Voorkom lekken of lekkende kranen

Zorg ervoor dat je de kraan altijd goed dichtdraait na gebruik. Want een lekkende kraan verspilt 4 liter water per uur. Als je een kraan vergeet dicht te draaien kost je dat 16 liter water per uur. Zorg ook altijd voor dat je geen lekkende leidingen hebt of toiletten die slecht doorspoelen want daarbij kunnen de liters verspilt water zeer hoog oplopen.

Natuurlijk kan je nog dingen installeren die ervoor zorgen dat jij je waterverbruik helemaal kan minimaliseren. De installaties kunnen in het begin wel wat kosten maar op termijn haal je het er dubbel en dik uit.

5 installaties die je waterverbruik minimaliseren

Een waterbesparende doorspoeling voor je toilet

Zorg ervoor dat je een recente toilet hebt waar je dit kan laten installeren. Je bespaart er zo'n 3 liter per spoeling mee.

Een waterbesparende kraan

Bij een waterbesparende kraan kan je tot 6 liter water per minuut besparen tegenover een standaardkraan. Een andere toepassingen is de beluchtingskraan. Deze kraan vermengt lucht tussen het water en geeft je de indruk dat er even veel water door de kraan stroomt.

Regenwaterrecuperatie

Een regenwaterrecuperatie installatie neemt het regenwater op en zuivert het en gebruikt het water om toiletten door te spoelen. Het verschilt bij elke regenwaterrecuperatie installatie. Met deze installatie kun je heel wat water besparen zeker met een klimaat zoals hier in Nederland.

Regentonnen

Regentonnen de oudste en de makkelijkste. In een regenton wordt al het water van de dakgoten van je huis, tuinhuis, ... verzameld. Dit water kan je dan in je tuin gebruiken om je planten te onderhouden. Dit zorgt er al voor da jij je kraan niet hoeft open te draaien om je planten water te geven.

Hopelijk heb je er iets van opgestoken en kan jij je waterverbruik fors terugdraaien en kan je het bespaarde geld in iets anders steken dan het verspilde water dat jij door je kraan liet lopen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Ilanschrijvers, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips om water te besparenTips om water te besparenWater gebruiken we elke dag en we kunnen dan ook niet zonder. Ons watergebruik kan waarschijnlijk wel wat minder. Dageli…
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Geld besparen op elektriciteit: energiezuinigGeld besparen op elektriciteit: energiezuinigEen gemiddeld huishouden verbruikt zon 3000 kWh per jaar aan elektriciteit, dat neerkomt op ongeveer 650 euro. Besparen…
Tips om thuis water te besparen en het belang ervanTips om thuis water te besparen en het belang ervanWater is het belangrijkste in ons leven. We gebruiken het om te drinken, te douchen, kleding te wassen, en nog veel meer…
Gas besparen: Tips en tricksDaar ligt de rekening van dit jaar weer op de deurmat. Zijn de prijzen nou gestegen of zijn wij meer gas gaan verbruiken…
Bronnen en referenties
  • www.facq.be
  • www.leefmilieubrussel.be

Reageer op het artikel "Hoe verspil ik minder water?"

Infoteur: Ilanschrijvers
Laatste update: 01-12-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!