InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wasmachine en wc op regenwater

Wasmachine en wc op regenwater

Iedereen zoekt altijd kleine tips om te besparen op onze waterfacturen, wassen met regenwater is een grote besparing op het waterfactuur. Het werkt, het is goedkoper en je ziet het verschil echt niet met kleding die gewassen wordt met leidingwater. Ook een of meerdere wc's kunnen aangesloten worden op regenwater, hierdoor zal je waterfactuur sterk dalen.

Regenwater zuiveren

Om proper water in je wasmachine of wc te krijgen moet je regenwater eerst 2 filters passeren, een groffe vuilfilter en een actieve koolstoffilter, hierdoor wordt het water gezuiverd van alle vuildeeltjes. De actieve koolstoffilter gaat het water zuiveren van geurtjes en klein onzichtbaar vuil, een bacterie wordt er zonder moeite uitgefilterd.

Wassen met regenwater

Iedereen stelt zich de vraag wel of wassen met regenwater wel hetzelfde effect en properheid geeft als wassen met leidingwater. Als je een deftige installatie plaatst tussen je regenwaterput en je wasmachine is dit geen enkel probleem, niemand gaat het verschil merken. Het onderhoud van je regenwaterput en je aanzuiginstallatie mag je ook niet uit het oog verliezen, dit geeft alleen maar een beter eindresultaat en je gaat je filters minder snel moeten vervangen.

Je wasmachine gaat nog steeds evenveel water verbruiken, maar water dat gratis uit de hemel komt gevallen is toch nog steeds gratis, in tegenstelling tot leidingwater. Hierdoor doe je al een stevige besparing maar ook op wasdetergenten ga je besparen. Als je met regenwater gaat wassen moet je veel minder detergenten gebruiken om hetzelfde effect te verkrijgen in vergelijking met wassen met leidingwater. Wasproducten zijn zeker niet de goedkoopste producten die je in huis nodig hebt dus ook dit scheelt weer een stukje in de portomonee.

Wc op regenwater

Water in een wc dient enkel maar om door te spoelen, het kost geld en je krijgt er niets voor terug. Regenwater is hier de ideale oplossing voor, dit is immers gratis en het regent toch genoeg om niet zonder te vallen. De meeste doorspoelsystemen zijn voorzien van een spaarknop waardoor er minder water verbruikt wordt voor een kleine boodschap dan voor een grote. Dit is al een besparingstoepassing op gratis regenwater zodat je niet zonder komt te zitten. Mocht je toch merken dat je bijna zonder regenwater in je tank zit, laat dan een deel leidingwater in je put lopen zodat je pomp geen lucht begint te zuigen. Dit zou anders wel zeer slecht zijn voor je pomp en machines met stukken tot gevolg.

Veel mensen zijn bang dat hun blinkende witte porseleinen pot grauw en vuil gaat worden door het gebruik van regenwater maar dit is niet het geval. Regenwater bevat immers veel minder kalk dan leidingwater zodat je veel minder snel kalkaanslag gaat krijgen op je porseleinen pot. Door de actieve filters krijg je ook geen vuil water in je pot terecht dus over verkleuring of een vuile afzetrand moet je je geen zorgen maken.

Nog enkele andere toepassingen met regenwater

Voor het besproeien van het gazon of het water geven van bloemen in de tuin is regenwater uiterst geschikt. In een warme zomer kan je het opgeslagen regenwater hiervoor gebruiken, planten en gazon leven immers anders ook van regenwater dus kan het geen kwaad van dit te gebruiken om te sproeien. Ook de wagen wassen of de ramen lappen kan perfect gebeuren met regenwater. Als je buiten een kraantje op regenwater plaatst kunnen al deze toepassingen snel, makkelijk en gratis gebeuren met gerecycleerd water.

Conclusie

Regenwater is er in overvloed en het is gratis, al wat je moet doen is het opvangen in een regenwaterput en een pomp met filters plaatsen. Het geinvesteerde geld zal je zeer snel terugverdiend hebben en je waterfactuur zal drastisch dalen. Het lijkt me aangeraden om deze kleine investering te doen en daarvan jaren de vruchten te plukken door minder te betalen.
© 2010 - 2019 Edwaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wasmachine en wc op regenwater"

Infoteur: Edwaar
Gepubliceerd: 30-12-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!