InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?

Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?

Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp? Als de dagen koud zijn, groeit de behoefte naar warme kleding. Wollen kleding voldoet aan die behoefte. Er is een nadeel aan wollen kleding: krimp tijdens de handwas. Wie heeft niet ooit te maken gehad met een wollen trui die gekrompen was? Inmiddels zijn er enkele technieken om krimp van wollen kleding te voorkomen.

Temperatuur

Dertig graden is de juiste temperatuur voor het wassen van wollen kleding. Dertig graden voelt koud aan. Te veel mensen gebruiken te warm water voor de handwas van wollen kleding. Te veel mensen gebruiken geen thermometer tijdens de handwas voor kleding gemaakt van wol. Door het gebruik van te warm water, krimpt wollen kleding.

Oorzaak

Een te snelle temperatuursverandering is de oorzaak van het krimpen. Wol kan niet tegen warm water of tegen de hitte van een droger. Het is belangrijk om de temperatuursverandering zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen met wollen kleding. Het is heel belangrijk om de wasvoorschriften op het etiket van de wollen kleding op te volgen.

Handwas

Neem een ruime hoeveelheid water van 30 graden en los daarin een vloeibaar wasmiddel dat geschikt is voor wollen kleding. Tegenwoordig is in iedere supermarkt een vloeibaar wolwasmiddel te verkrijgen. Meet met een thermometer of het water voor de handwas inderdaad 30 graden is. Wol heeft veel water nodig door de grote vochtopname van wol. Laat wollen kleding niet weken, maar was het direct op de hand. Het is verboden om wollen kleding te wringen tijdens de was of bij het naspoelen. Na het wassen moet de wollen kleding gespoeld worden met schoon koud water van 30 graden. Gebruik ook hier de thermometer. Wol schrikt van temperatuursverschillen. Laat de wollen kleding liggend drogen, zo behoudt het zijn vorm.

Wasmachine

Het wolwasprogramma van de moderne wasmachine is tegenwoordig het veiligst om wollen kleding te wassen. Het wolwasprogramma van de wasmachine laat de temperatuursverandering langzaam verlopen en ook de zeeptoevoer gebeurt geleidelijk. Ideaal voor het wassen van kleding van wol. Ook wringt het wolwasprogramma van de moderne wasmachine de wollen kleding niet uit, maar slaat de was langzaam om.
Tijdens het gebruik van het wolprogramma mag de trommel van de wasmachine niet voller dan een kwart zijn. Wol heeft namelijk veel water nodig. Gebruik voor het wassen van wollen kleding in de wasmachine een vloeibaar wolwasmiddel. Let goed op dat de temperatuur van het wolwasprogramma op 30 graden staat. Ook na het gebruik van het wolwasprogramma van de wasmachine geldt: laat de wollen kleding liggend drogen zodat het zijn natuurlijke vorm kan behouden.

Superwash wool

Ook de fabrikanten van wollen kleding kennen het krimpgevaar. Behalve dat het wolwasprogramma van de moderne wasmachine goed is tegen de strijd van krimp van wollen kleding, hebben de fabrikanten nog iets bedacht: superwash wool. Het is een techniek die er voor zorgt dat wollen kleding voorzien van superwash wool gewassen kunnen worden in de moderne wasmachine. Let op! Lees het etiket goed door van superwash wool kleding: er zijn superwash wool kleding die zelfs in de droger kunnen!

Gemengde wol

Wollen kleding gemaakt van puur wol is duur. Vaak zijn er in wollen kleding gemengde wolsoorten gebruikt. Dit kan ook het geval zijn met superwash wool kleding. Bijvoorbeeld, wollen kleding is gemaakt van 70% superwash wool en 30% andere materialen. Neem voor de zekerheid altijd de wasvoorschriften goed door, ondanks dat er superwash wool is gebruikt!

Uitzondering

Ondanks nieuwe technieken, zijn er uitzonderingen. Kasjmier wollen kleding en wollen kleding die voorzien zijn van imitatie leren inzetstukken mogen absoluut niet in de wasmachine gewassen worden!
Gerelateerde artikelen
Verschillende fijne wolsoorten gebruikt in kledingZodra het koud is, groeit de behoefte aan warme, wollen kleding. Fijne wolsoorten in kleding voelen zacht aan en vallen…
Wollen kleding, wat zijn de voordelen?Tijdens koude dagen verlangen we naar warme en behaaglijke kleding. Wollen kleding is ideaal. Wat zijn de voordelen van…
Verzorging, reiniging en onderhoud van wollen kledingVerzorging, reiniging en onderhoud van wollen kledingNiets is warmer dan een wollen muts, wollen sjaal en een dikke wollen trui tijdens koude winterse dagen. Zonder warme br…
Tips om te wassenTips om te wassenWassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor j…
Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wasmachine voor dummies: Wat was je op welke temperatuur?Wassen voor beginners is niet zo eenvoudig. Want wat was je op welke temperatuur? Hoe weet je of je iets warmer mag wass…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Motema, Pixabay
  • http://evergreenclassics.3940.be/shop/index.php/default/dames-kleding/breigoed/wollen-trui-met-rits.html
  • http://www.modewijzer.com/schoonheidsvragen/wol_wassen.htm
  • http://www.dutchwooldiva.nl/store/index.php?main_page=products_new
  • Elle- Januari 2013 - Stijlpraktijk: Wonder Wol - Tamara Klopper

Reageer op het artikel "Wassen wollen kleding, hoe voorkom je krimp?"

Reactie

Seppen, 16-06-2015 12:53 #1
Bestaat er een middel om in de was gekrompen wollen kleding te "ontkrimpen"? Bijvoorbeeld in koud water dompelen en dan ophangen om langzaam te laten drogenů

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 14-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!