InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Robotstofzuigers doen het zuigwerk voor u

Robotstofzuigers doen het zuigwerk voor u

Robotstofzuigers doen het zuigwerk voor u De Robotstofzuiger is een nog vrij onbekend fenomeen onder de huishoudelijke apparaten. Van de totale omzet aan stofzuigers hebben de traditionele sledestofzuiger, steelstofzuiger en ketelstofzuiger nog verreweg het grootste marktaandeel. Maar gemak dient steeds meer de mens. Met het toenemende aantal tweeverdieners neemt ook de vraag naar producten die huishoudelijk werk uit handen nemen toe. De Robotstofzuiger zuigt uw huis terwijl u werkt. Waarom nog wachten met de aanschaf?

Wat is een robotstofzuiger?

Een robotstofzuiger is een stofzuiger die zelf, zonder handmatige aandrijving, de woonkamer (en natuurlijk elke willekeurige andere kamer) zuigt. In de te zuigen ruimte worden ultrasone signalen uitgezonden. Deze signalen geven de robot stofzuiger een beeld van de omvang en de grootte van de ruimte. Als eerste worden de buitenste randen gezogen en daarna wordt, al zigzaggend, het resterende oppervlak schoongemaakt. De robotstofzuiger heeft over een oppervlak van ongeveer 40m² een uur nodig om het volledig te zuigen.

Stofreservoir van de robotstofzuiger

Robotstofzuigers moeten veel vaker geleegd worden. Het stofreservoir is een stuk kleiner dan in de reguliere stofzuigers. Hebt u er geld voor over, dan is er zelfs een type die het stofreservoir zelf automatisch leegt in een container in het oplaadstation.

Reikwijdte van de robotstofzuiger

Robotstofzuigers zijn bijna allemaal rond van vorm. Deze gestroomlijnde vorm levert minder schade bij eventuele botsingen met uw meubilair. Er kleeft echter ook wel een nadeel aan. Door de ronde vorm zijn de hoeken van een ruimte niet te bereiken. En u moet natuurlijk ook altijd nog zelf de trap zuigen.

Robotstofzuiger met timer

Op de meeste robot stofzuigers is een timer aanwezig. Dit heeft als voordeel dat op elk gewenst moment een ruimte gezogen kan worden. Dus ook tijdens uw afwezigheid kan er thuis gewoon gestofzuigd worden!

Zuigkracht van een robotstofzuiger

In vergelijking met de traditionele stofzuigers is de zuigkracht van een robotstofzuiger een stuk minder. De oplaadtijd van de meeste accu's is al snel 2 uur of meer. Sommige type robotstofzuigers keren bij een lage accuspanning automatisch terug naar het oplaadstation.

Detectievermogen van een robotstofzuiger

In principe reageert de robotstofzuiger op de ultrasone signalen. Hierdoor wordt het te zuigen oppervlak bepaald, maar het moet ook voorkomen dat er tegen obstakels gebotst gaat worden. Maar er zijn ook types die eerst tegen een obstakel moeten aanbotsen om het te kunnen ontdekken. Bij dit soort robotstofzuigers moeten obstakels die gemakkelijk om kunnen vallen eerst worden verwijderd.

Verschillende soorten robotstofzuigers

Samsung Navibot SR8855

Deze robotstofzuiger is voorzien van een speciaal systeem, dat er voor zorgt dat hij maar éénmaal op een plaats komt om deze te zuigen. De meeste robotstofzuigers "rijden" willekeurig door een ruimte en komen daardoor soms vaker op dezelfde plaats. De Samsung Navibot doet dit echter niet en daar zorgt het zogenaamde Visionary Mapping™ systeem voor. Bovendien is de Samsung Navibot uitgerust met 38 sensoren, die er voor zorgen dat hij niet in aanraking komt met muren, meubels en andere obstakels. Ook een trap wordt door de sensoren gedetecteerd, zodat hij niet van de trap zal rijden.
De Navibot beschikt ook nog over de zogenaamde spot-optie. Deze optie is bedoeld om slechts één bepaald gedeelte te zuigen.
Met de programmeerbare start/stop-functie is in te stellen wanneer en waar gezogen moet gaan worden. Aan het einde van de zuigbeurt keert de Navibot automatisch terug naar het oplaadstation. Dit doet hij overigens ook als tijdens de zuigbeurt de accu leeg raakt. Als de accu dan vervolgens weer is opgeladen, gaat hij de afgebroken zuigbeurt weer automatisch afmaken.
De Navibot keert na het zuigen weer zelf terug naar het oplaadstation.

iRobot® Roomba® 625

Een extra grote stootrand op de iRobot® Roomba® 625 zorgt ervoor dat er geen beschadigingen aan muren, meubels of andere obstakels worden aangebracht. Er zijn maximaal 7 schoonmaakbeurten per week in te programmeren. Tevens zijn er twee verwisselbare stof-opvangbakken. De opvangbak kan gekozen worden op basis van de te zuigen vloeroppervlak (groot of klein). Net als de hierboven beschreven Navibot beschikt ook de Roomba over de zgn. spotfunctie. Daarnaast is er ook nog een MAX-functie. Deze is geschikt voor het reinigen van kantoorruimtes. Ook de iRobot heeft de intelligentie om zelf de te reinigen ruimte(s) te detecteren en zelfstandig terug te keren naar het oplaadstation.

Centraal stofzuigersysteem

Naast de robotstofzuiger is er nog een bijzondere manier om je woning te zuigen. Namelijk door middel van het centraal stofzuigersysteem. Bij een centraal stofzuigersysteem bevind zich ergens in uw huis een vaste motor. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de garage of berging. Vanaf deze motor loopt er een leidingnet door u hele huis. Dit netwerk is aangesloten op wandcontactdozen in elke ruimte van de woning. Een speciale, vrij lange, stofzuigerslang is vervolgens aan te sluiten op deze wandcontactdozen.

Voordelen van een centraal stofzuigersysteem

  • Geen gesleep en gestommel met een stofzuiger
  • Een centraal stofzuigersysteem heeft een grotere zuigkracht dan de reguliere stofzuigers
  • De blaaslucht van de centrale stofzuiger kan naar buiten worden geleid (optie)
  • De sterkere zuigkracht én het naar buiten afvoeren van de blaaslucht zorgt voor een beter klimaat in de woning

Nadelen van een centraal stofzuigersysteem

  • Een centraal stofzuigersysteem is stukken duurder dan een reguliere stofzuiger
  • Om zoveel mogelijk bereik te hebben is de stofzuigerslang redelijk lang
  • Elke ruimte in de woning moet beschikken over een wandcontactdoos die is aangesloten op het centrale systeem, of de stofzuigerslang moet overal bij kunnen. Pas dan kan het centrale systeem de gewone stofzuiger volledig vervangen.
  • De keuze voor dit systeem is eigenlijk alleen mogelijk bij een nieuwbouwwoning of tijdens een ingrijpende renovatie. Dit zijn de momenten waarbij de aanleg van het centrale stofzuigersysteem relatief goedkoop is, omdat alle wanden/vloeren open liggen.
Gerelateerde artikelen
De robotstofzuiger: de ideale hulp in ieders huishouden?Een robotstofzuiger maakt je huis automatisch schoon. Het apparaat kan zichzelf redden en stofzuigt je huis terwijl jeze…
Stofzuiger: geen geliefd maar onmisbaar huishoudapparaatStofzuiger: geen geliefd maar onmisbaar huishoudapparaatStofzuigen is voor velen niet het meest geliefde karweitje in het huishouden. Weliswaar bestaan er prima apparaten die g…
Dirt Devil M611 Fusion Robotstofzuiger: schoonmaakmaatje!Indien u zich al tijden ergert aan de stofnesten die onbereikbaar zijn voor een gewone stofzuiger (denk aan onder meubel…
Kopen van een stofzuigerKopen van een stofzuigerWanneer je een nieuwe stofzuiger nodig hebt, is het nog niet zo gemakkelijk om de beste keuze uit het gigantische aanbod…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Robotstofzuigers doen het zuigwerk voor u"

Infoteur: Martina
Laatste update: 14-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!