InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Kopen van een keukenmixer, handmixer of staafmixer

Kopen van een keukenmixer, handmixer of staafmixer

Kopen van een keukenmixer, handmixer of staafmixer Met een elektrische keukenmixer kun je allerlei ingrediënten gemakkelijk en snel pureren, roeren, kneden of mixen en hoef je dit werkje niet met de hand te doen. Mixers kunnen overigens worden onderverdeeld in staafmixers, handmixers, combimixers en drankmixers. Ben je op zoek naar een mixer, let dan goed op de verschillende modellen mixers en hun eigenschappen en functies.

Soorten mixers

Er zijn dus meerdere soorten keukenmixers en de belangrijkste eigenschappen van iedere soort zijn de volgende.

Handmixer

De traditionele handmixer leent zich het beste voor mengen, roeren, kneden en kloppen. Bij deze handmixer horen standaard ook de hulpstukken hiervoor, dus deeghaken en kloppers.

Staafmixer

Een staafmixer is vooral geschikt voor werkzaamheden op het gebied van pureren, snijden en mengen. Ook het crushen van ijsblokjes is mogelijk met een staafmixer.

Combimixer

Een combimixer is zoals de naam al aangeeft en combinatie van staafmixer en handmixer. Hierbij worden dan ook hulpstukken zoals deeghaken, kloppers en een staafmixelement geleverd.

Drankmixer

Een drankmixer is dan weer een heel ander apparaat waarmee je allerlei dranken kunt mengen.

Functies en eigenschappen van mixers

Mixers beschikken over een aantal eigenschappen die van belang zijn voor het vervullen van hun functie. De volgende eigenschappen spelen een belangrijke rol hierbij.

Vermogen

Het vermogen van de keukenmixer wordt uitgedrukt in Watt. Een hoger wattage betekent meer vermogen, waardoor de mixer gemakkelijker en sneller zijn werk kan doen.

Aantal snelheden

Het is belangrijk dat je kunt kiezen tussen een aantal snelheden, want het ene ingrediënt moet juist langzaam geklopt worden, terwijl het andere snel gemengd moet worden.

Uitwerpen van de hulpstukken

Veel mixers bieden de mogelijkheid om met een druk op de knop de hulpstukken als het ware uit te werpen.

Langzame start

De mogelijkheid om langzaam te starten is erg handig, want door een mixer die meteen op volle snelheid start, zal vaak een gedeelte van de inhoud uit de kom vliegen met alle gevolgen van dien.

Accessoires die bij een mixer geleverd worden

De al genoemde hulpstukken behoren standaard bij een mixer te worden geleverd. Ook extra hulpmiddelen zoals een garde en spatel en bij de staafmixer een hakmolen, worden er soms bij geleverd. Daarnaast komt het soms voor dat er bij de mixer een mengkom wordt geleverd. Een andere accessoire is bijvoorbeeld een wandhouder om de mixer in op te hangen. Vaak betaal je deze accessoires wel zelf, omdat deze in de aankoopprijs van een mixer worden doorberekend.

Tips om geklieder tijdens het mixen te voorkomen

Iedereen zal het wel al eens meegemaakt hebben, een hoop geklieder tijdens het mixen met daarna heel wat nodig schoonmaakwerk. Enkele tips:
  • Begin altijd op de laagste stand met mixen en ga geleidelijk naar een hogere stand wanneer dit gewenst is.
  • Een staafmixer met een zogeheten antispatvoet voorkomt een hoop geklieder tijdens het mixen!
  • Het is overigens heel handig wanneer je ook een mengkom met deksel hebt waarin twee gaten voor de hulpstukken van de handmixer zijn aangebracht. Hierdoor voorkom je gespetter en veel schoonmaakwerk na het mixen!

Schoonmaken van een keukenmixer

Maak de body van een mixer na ieder gebruik met een ietwat vochtig doekje schoon. Sommige staafmixers hebben een afneembare voet, waardoor het schoonmaken gemakkelijker is. Let hier ook op bij de aankoop van een staafmixer! Afhankelijk van het materiaal kun je de onderdelen van een mixer wel of niet in de vaatwasmachine reinigen. Let er overigens altijd op dat wanneer je de scherpe delen van een hulpstuk schoonmaakt, dat je je niet snijdt, want deze zijn meestal echt vlijmscherp!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Appeltaart zonder ei en zonder koemelkAppeltaart zonder ei en zonder koemelkDeze koemelk- en eivrije appeltaart is een heerlijk alternatief voor mensen die een allergie voor ei en/of koemelk hebbe…
Keukenmachines overzichtKeukenmachines overzichtHeeft u ook van die keukenmachines die u nooit gebruikt? Zeker weten dat ze op een onmogelijke plek in het keukenkastje…
Een foodprocessor kopenEen foodprocessor kopenIn de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw was er in nagenoeg ieder huishouden wel een keukenmachine of foodproc…
Keukenmachine: handig hulpapparaat bij bewerken ingrediëntenKeukenmachine: handig hulpapparaat bij bewerken ingrediëntenVeel keukenprinsen en keukenprinsessen hebben bij het bereiden van maaltijden een voorkeur voor zoveel mogelijk handwerk…
Mayonaise zonder eiVoor mensen met een voedselallergie voor eieren is hier een recept voor eivrije mayonaise. Lekker om ook eens een "patat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kopen van een keukenmixer, handmixer of staafmixer"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Kleine witgoed
Schrijf mee!