InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Een foodprocessor kopen

Een foodprocessor kopen

Een foodprocessor kopen In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw was er in nagenoeg ieder huishouden wel een keukenmachine of foodprocessor te vinden. Iedereen was het er wel over eens dat de foodprocessor een zeer handige keukenhulp was, maar toch bleef het apparaat in veel gevallen onder in een keukenkastje staan. Vaak was de reden ervoor dat je bepaalde handelingen ook met andere keukenhulpmiddelen kon verrichten, en dat het schoonmaken van de keukenmachine veel tijd kostte. Het voordeel van een foodprocessor is echter heel duidelijk. Deze foodprocessor, ook wel keukenmachine genoemd, kan vele werkzaamheden voor je verrichten, waardoor je een heleboel andere keukenapparaten en hulpmiddelen niet meer nodig hebt. Daarnaast kunnen de huidige foodprocessors gemakkelijk gedemonteerd worden en kan alles in de vaatwasser gereinigd worden, een apparaat dat tegenwoordig in vele huishoudens aanwezig is. De keukenmachine is dan ook weer aan een comeback begonnen. Waar je op kunt letten wanneer je een foodprocessor wilt kopen, kun je hier lezen.

Wat kan een foodprocessor allemaal?

Een foodprocessor kan kneden, raspen, mengen, mixen, hakken en kloppen. Je doet de ingrediënten in een mengkom en door een druk op de knop doet de keukenmachine het werk voor je. Om zijn werk goed te doen, horen er bij een keukenmachine verschillende messen, raspen en haken.

De werking van een keukenmachine

Om een keukenmachine zijn werk goed te laten doen, beschikt deze over de volgende eigenschappen:
  • Een foodprocessor heeft meerdere snelheidsstanden en je moet zelf de goede stand kiezen bij iedere klus. Deeg moet op een snellere stand gekneed worden dan bijvoorbeeld slagroom die geklopt moet worden.
  • Sommige foodprocessors hebben een speciale pulseschakelaar die ervoor zorgt dat de keukenmachine tijdens het mengen met tussenpozen even op een hogere snelheid werkt.
  • Er horen diverse hulpstukken bij de foodprocessor en je moet zelf de goede hulpstukken kiezen voor de gewenste klus.
  • Let er op dat de mengkom van transparant plastic is, zodat je ook kunt zien wat er in de kom gebeurt.
  • Het vermogen van een keukenmachine bepaalt ook de kracht en snelheid waarmee deze zijn werk naar behoren kan uitvoeren. Een hoger vermogen geeft betere resultaten bij het zware werk.
  • Vervang raspen en messen wanneer deze op een gegeven moment niet meer scherp zijn!

Extra opties van een foodprocessor

De beschrijving hierboven betreft een basis keukenmachine. Waarover kan een foodprocessor nog meer beschikken?
  • Er zijn ook uitgebreidere foodprocessors die beschikken over een citruspers, sapcentrifuge of blender.
  • Het is handig als de onderkant van de keukenmachine voorzien is van een antisliprand. Hierdoor blijft deze stevig op zijn plek staan tijdens het hakken of snijden.
  • De mogelijkheid van een langzame start is wel handig, dit voorkomt vreselijk gespetter in de mengkom.

Het design van een foodprocessor

Wanneer je de foodprocessor altijd in het zicht hebt staan, dan is het de overweging waard om een model te kiezen dat bij de stijl van je keuken past. Er zijn vele fraaie exemplaren verkrijgbaar in RVS of een opvallende kleur kunststof. Wanneer je de foodprocessor altijd opbergt in een kastje, dan zou je voor de goedkopere witte kunststof versie kunnen kiezen. Overigens zijn er ook merken die complete series van keukenapparatuur aanbieden, zodat alle apparaten mooi in lijn met elkaar zijn.

Merken foodprocessors

Er zijn heel wat merken die foodprocessors in het assortiment hebben, zoals Philips, Tefal, kenwood, Braun, Krups, Bosch en Moulinex.

De prijs van een keukenmachine

Voor een bedrag tussen de 150 en 200 euro heb je een goede foodprocessor voor thuisgebruik. Wil je extra mogelijkheden of een apart design, dan zul je in de meeste gevallen meer moeten betalen. Heb je een bepaalde foodprocessor op het oog, vergelijk dan de prijs bij verschillende verkooppunten, want hierdoor kun je misschien al snel enkele tientjes voordeliger uit zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulpDe foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulpWie eenmaal een foodprocessor in huis heeft zal merken dat dit apparaat erg handig zijn en veel werk uit je handen nemen…
Keukenmachines overzichtKeukenmachines overzichtHeeft u ook van die keukenmachines die u nooit gebruikt? Zeker weten dat ze op een onmogelijke plek in het keukenkastje…
Dagelijks vers brood met de broodbakmachineDagelijks vers brood met de broodbakmachineLekker de dag beginnen met vers brood dat je zelf gebakken hebt, nadat je heerlijk wakker bent geworden van de geur erva…
Pepernoten, diverse soortenWanneer sinterklaasavond nadert zijn de kinderen vaak lekker nerveus. Voordat de pakjesavond kan beginnen is het verstan…
Tarte aux noix et caramel beurre salé, noten-karameltaartDeze Franse taart uit Bretagne staat garant voor een ongekend fijne smaaksensatie die past bij de herfst wanneer er weer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Opaye, Pixabay

Reageer op het artikel "Een foodprocessor kopen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Kleine witgoed
Schrijf mee!