InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Efficient huishouden

Efficient huishouden

Een proper huis is belangrijk, maar we besteden meer tijd dan nodig aan ons huishouden. Hieronder vind je een aantal tips die het huishouden vergemakkelijken zodat je meer tijd overhoudt voor wat belangrijk is in je leven.

Tip 1: planning en time-management

Een goede tijdsindeling voorkomt veel tijdsverlies. Deel de huishoudelijke taken in in deeltaken en maak een weekschema en indien je dit nodig acht een dagindeling. Zo heb je een overzicht van wat je wanneer kan doen. Wees wel realistisch in het inschatten van de tijd en hou er rekening mee dat je geen supermens bent: je hebt ook behoefte aan een aantal uren rust.

Bij de tijdsindeling is het belangrijk dat je rekening houdt met jezelf. Ben je een ochtendmens of een avondmens? Kom je traag op gang of wervel je doorheen het huis om daarna uit te bollen? Dit zijn belangrijke vragen voor je weekindeling. Als je een ochtendmens bent, kan je best zoveel mogelijk in de voormiddag plannen en als je traag op gang komt, begin je eerst met de minst inspannende karweitjes.

Ideaal is om elke week minstens 1 rustige dag in te lassen. Als je voltijds thuis bent, reken je ook best 4 (tot 6 uur) per dag voor je huishouden. Hierin is het eten bereiden en het opruimen 's avonds ook inbegrepen.

Tip 2: basisstructuur

Zorg dat elke kamer een basisstructuur heeft. Geef alles een vaste plaats in elke kamer. Zo gaat het opruimen veel sneller en moet je minder tijd per dag besteden aan het huishouden.

Tip 3: gewoontes

Ontwikkel gewoontes waar je je goed bijvoelt. Dit zorgt ervoor dat je niet moet denken wat je nu moet doen. Begin bijvoorbeeld altijd in een bepaalde kamer of hoek.

Tip 4: rommel vermijden

De beste manier om op te ruimen is rommel voorkomen. Dit doe je door alles een vaste plaats te geven en na gebruik altijd terug te leggen. Vind je dit vervelend? Maak er dan een gewoonte van om elke avond voor het slapengaan alles op te rommelen. Je kan hiervoor bijvoorbeeld een mandje of doosje op de salontafel leggen waar je alles in stopt dat nog opgerommeld moet worden. Zorg er wel voor dat de inhoud van het mandje niet te lang blijft liggen, anders wordt het moeilijker om het op te ruimen.

Tip 5: gezinsleden inschakelen

Als je niet alleen woont, kan je aan je gezinsleden vragen hun steentje bij te dragen. Ook kleine kinderen kunnen meehelpen. Als iedereen zijn eigen spullen oprommelt, is er minder rommel in huis (en bijgevolg ook minder werk voor je).

Tip 6: denk aan jezelf

Eet op tijd en drink als je dorst hebt. Dan hou je het langer vol en werk je sneller. Rust ook uit als je lichaam tegensputtert. Dit is een teken dat je doelstellingen niet realistisch zijn en dat je geen rekening hebt gehouden met je eigen werktempo en mogelijkheden. Beloon jezelf ook als je werk afgerond is. Dit geeft je meer moed in de toekomst.

Tip 7: wees kritisch

Vaak hebben we de gewoontes overgenomen van onze moeder of andere rolmodellen. Sommige van deze gewoontes passen niet (meer) in ons leven. Analyseer je gewoontes en kijk of het niet efficiënter kan. Dit is vooral belangrijk in het begin: zodra je je eigen gewoontes hebt ontwikkeld, hoef je er niet meer veel over na te denken.

Tip 8: gebruik logica

Aansluitend bij de vorige tip: zorg dat er enige logica zit in je gewoontes. Veel stofzuigers blazen bijvoorbeeld fijn stof rond. Het is dan zinloos om eerst af te stoffen en daarna te stofzuigen.

Tip 9: wees lui

Luiheid en huishouden lijken niet samen te gaan. Toch kan luiheid ervoor zorgen dat je huishouden veel efficiënter verloopt en je meer tijd overhoudt in een net huis. Deze tip sluit ook aan bij de vorige twee. Gebruik niet meer energie dan nodig om je werk te doen. Verspil geen energie aan bijvoorbeeld het raam extra afdrogen als er geen strepen zichtbaar zijn.

Tip 10: zelfdiscipline

Met zelfdiscipline geraak je ver. Hou jezelf aan je planning en gewoontes. Op dagen dat je je minder voelt, kan je wat gas terug nemen, maar zorg ervoor dat de basisstructuur van je huishouden intact blijft.

Tot slot

Je huishouden mag je leven niet beheersen. Als je merkt dat je veel uren per dag presteert en niet het gewenste resultaat bereikt, is het hoog tijd om wat te veranderen. Je kan dan bovenstaande tips gebruiken om je huishouden efficiënter te laten verlopen of je kan hulp inschakelen. Tegenwoordig gaan veel vrouwen uit werken waardoor het huishouden een extra belasting wordt op deze vrouwen. Daarom is het geen luxe om beroep te doen op professionele hulp.
© 2010 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Redenen om je huis op te ruimenRedenen om je huis op te ruimenHet is een gegeven: opgeruimd staat netjes. Maar er zijn nog meer redenen om eens even lekker op te ruimen thuis. Het le…
Zes handige huishoudtipsTips om lastige karweitjes in het huishouden makkelijker te maken zijn altijd handig. Hoe krijg je bijvoorbeeld zwarte s…
Waarom een kriebelhoest bij het kuisen van de oren?Waarom een kriebelhoest bij het kuisen van de oren?Een heleboel mensen hebben last van een kriebelige hoestbui bij het kuisen van de oren. Velen zullen zich al meerdere ke…
Tips om je pc sneller te makenTips om je pc sneller te makenNa verloop van tijd kun je last krijgen van een trage pc. Wat kun je zelf doen om de snelheid van je pc te verbeteren? V…
Een opgeruimd huis in 5 stappenOpruimen: de meeste mensen vinden het geen leuke klus. De meeste tijd gaat vaak al verloren aan het bedenken hoe je gaat…

Reageer op het artikel "Efficient huishouden"

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: 25-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!