Waarom en hoe huishoudelijk werk goed organiseren?
Sommige mensen doen graag huishoudelijk werk en andere mensen verafschuwen het. Feit is dat als je huishoudelijk werk organiseert, jij je voordeel kunt doen. Voordeel in het per saldo overhouden van tijd, voordeel in het gegeven dat je geen klussen vergeet en voordeel dat je er niet bewust over na hoeft te denken. Hoe gaat dat in zijn werk?
Huishoudelijk werk verrichten is noodzakelijk om een schoon huis te houden. Sommige mensen poetsen graag en andere hebben er een hekel aan. Als je het huishoudelijk werk organiseert levert het je altijd wat op, te weten:
- Je hoeft er niet bewust over na te denken wat je nog allemaal moet doen.
- Alle klussen komen voorbij wanneer het nodig is.
- Het kost je per saldo minder tijd.
Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat je éénmalig wat tijd investeert om het goed te organiseren. Je doet er vervolgens lange tijd en op meerdere fronten je voordeel mee.
Hoe werkt het organiseren van huishoudelijke klussen?
Bij het organiseren van huishoudelijk werk is het belangrijk in kaart te brengen welke taken je met weinig moeite dagelijks kunt doen, wat de (voor de meeste mensen) wekelijks terugkerende klussen zijn en welke klussen periodiek gedaan moeten worden. Er zijn een aantal zaken die je moet weten c.q. die je moet ondernemen om georganiseerd aan de slag te kunnen met je huishoudelijk werk.
Bron: RitaE, Pixabay Goed materiaal is het halve werk
In het verleden was er voor iedere schoonmaakklus wel een middeltje, maar de meeste allesreinigers die je anno 2019 in de winkels kunt vinden, zijn prima voor de meeste klussen in huis. Koop dus één goede allesreiniger, wellicht is het handig er een te nemen waar de geur je van aanstaat. Daarnaast is het belangrijk dat je een goed schoonmaakdoekje gebruikt. Doekjes moeten goed vet en vocht afnemen en niet pluizen.
Wil je het helemaal goed doen, dan zijn er ook milieuvriendelijke (alles)reinigers en aanverwante producten te koop. Deze zijn meestal op basis van groene zeep en de verpakking is gemaakt van gerecycled materiaal. Een goed voorbeeld hiervan is Marcel’s Green Soap.
Werk met een vast patroon
Om de snelheid van het schoonmaakproces, waarbij meerdere taken achter elkaar plaatsvinden, te bevorderen, is het goed te beginnen met het hanteren van een vast patroon. Het gaat dan met name om de wekelijks terugkerende schoonmaakklussen, zoals het stofzuigen, stoffen en/of nat reinigen, dweilen etc.
Bij een vast patroon wordt het min of meer routine. Je hoeft er niet meer bewust over na te denken en je werkt per saldo sneller. Het is bij een dergelijk vast patroon ook zinvol dat de routing die je hanteert logisch is opgebouwd, denk hierbij aan:
- Schoonmaakspullen, zorg dat ze schoon zijn en bij elkaar staan.
- Eerst de opruimklussen alvorens je gaat schoonmaken.
- Werk van de boven naar beneden.
Het van boven naar beneden werken is met name relevant omdat stof altijd omlaag dwarrelt. Als je in bovenliggende ruimtes aan de slag gaat, is de kans groot dat er nog wat omlaag komt. Dit geldt dus voor zowel voor de verschillende etages (en dan met name open ruimtes zoals een hal of vide) als schoon te maken ruimtes.
Dagelijkse klussen
Maak ook een schifting van wat je dagelijks, zonder al te veel moeite, kunt doen. Het betreft dan niet al te tijdrovende klusjes die dagelijks de revue passeren. Het voordeel in tijd behaal je eenvoudig, omdat je het toch al in je handen hebt c.q. je er al mee bezig bent. Deze klusjes direct oppakken voorkomt dat je wekelijks of tweewekelijks een ophoping aan klussen krijgt, dat je langer bezig bent met het schoonmaken en dat je dubbele handelingen verricht. Los van het extra werk, kan dit – afhankelijk van wat je laat staan – ook ongedierte binnen halen.
Bron: NatashaG, Pixabay Denk hierbij aan:
- Het leegruimen van de schone vaat uit de vaatwasser. Zo maak je direct ruimte voor nieuwe vaat die niet op het aanrecht hoeft te blijven staan. Anders moet je op een later moment de vaatwasser weer inruimen.
- Het afwassen van de vaat of de vaatwasser inruimen. Voor veel mensen staat de vaatwasser dagelijks aan, maar als dit niet het geval is, kan je een spoelprogramma aanzetten of je spoelt het zelf onder de lauwe kraan af. Dit voorkomt het aankoeken van etensresten en het vervolgens te moeten reinigen op het langste programma. Soms komt het er niet eens helemaal schoon uit en moet je alsnog handmatig aan de slag.
- Gedragen kleding direct opruimen in de wasmand of terug in de kledingkast (eventueel eerst luchten).
- Het direct opruimen van waar je mee bezig bent geweest. Het kan van alles zijn, een spelletje, hobby, leesboek, handwerk.
- Als je naar het toilet bent geweest even reiniger in de wc-pot spuiten. Bij voorkeur moet er dan even niemand na je het toilet gebruiken. Veel mensen gebruiken chloor in de wc-pot. Verdun dit dan met wat water en citroen. Beter voor het milieu en ruikt frisser.
"De begrijpende echtgenote: zij die haar man bemoedigende woorden toespreekt terwijl hij de afwas wegwerkt." Lieven Andries (Vlaams graficus)
Kalender voor periodieke klussen
Een kalender hanteren klinkt wellicht overdreven voor huishoudelijk werk. Echter, aangezien niet alle huishoudelijke werkzaamheden dagelijks of wekelijks hoeven te gebeuren, is het goed vast te leggen wat er wanneer moet gebeuren. Je kunt dit doen in de frequentie die jij nodig acht. Zo komen ook deze werkzaamheden aan bod en heb je het probleem niet dat je iets vergeet. Bovendien hoef je er niet meer bewust bij stil te staan wat er nog moet gebeuren. Immers, op je kalender komt alles aan bod in de frequentie die je zelf aangeeft.
Denk hierbij aan klussen zoals:
- Het reinigen van de oven en/of magnetron.
- Het reinigen van de koeling en vriezer.
- Het zemen van de ramen.
- Het aan de binnenkant reinigen van (keuken)kasten of badkamermeubels.
- Het reinigen van raambekleding.
- Het wassen van hoezen voor sierkussens en/of kleden.
Dit type klussen kan ingepland worden en als je op de kalender iedere week één of twee klussen aangeeft en alles periodiek laat terugkomen, dan vergeet je geen enkele klus. Het is wel van belang éénmalig alle klussen goed in kaart te brengen en de, voor jou, juiste doorlooptijd aan te geven. De oven moet je wellicht vaker reinigen dan raambekleding en afhankelijk van waar je woont is de frequentie van ramen zemen ook per persoon verschillend.
Wassen en strijken
Door je vuile was direct in de juiste wasmand te deponeren, gaat het wasproces sneller. Je kunt op deze wijze in één oogopslag zien of je een volle wastrommel hebt. Daarnaast hoef je niet een berg was in één keer uit te zoeken. Doordat je het wasgoed niet meerdere keren in je handen hebt, ben je per saldo minder tijd kwijt. Vooraf sorteren verkleint overigens ook de kans dat je verkeerde spullen in de was bij elkaar doet. Verschillende merken die wasmanden produceren, hebben gekoppelde wasmanden of één wasmand met een onderverdeling naar twee of drie compartimenten.
Bron: Stevepb, Pixabay Het is altijd goed om het te strijken materiaal niet te veel op te laten lopen. Behalve dat veel mensen een groeiende berg wasgoed als een vehikel gaan zien, kreukt het ook veel meer en dat vraagt weer meer strijktijd. Kun je niet anders dan bijvoorbeeld éénmaal per week je was strijken, zorg dan dat je het schone wasgoed uit de wasmachine zoveel als mogelijk direct netjes weglegt tot het moment dat je gaat strijken. Kleding zou je bijvoorbeeld het beste op kunnen hangen aan hangertjes. Dit alles voorkomt (hardnekkig) kreuken van je schone wasgoed en dat maakt dat het strijken minder tijd vergt.
Zorg voor badkamerhulpjes
Wekelijks de badkamer soppen doen de meeste mensen, maar leg een vloertrekker en een handtrekker klaar bij het douchegedeelte. Na het douchen kost het nauwelijks tijd om de douchecabine even met de trekker droog te trekken. Het glas van de cabine blijft op die manier mooi en de vloer droogt zonder kringen op. Vergeet met een gebruikte handdoek niet je sanitair af te drogen. Zo blijft je (chrome) douchekraan langer mooi en vrij van opgedroogde druppels. Het is wel een discipline die je bij alle huisgenoten ook tussen de oren moet krijgen. Omdat je op deze wijze niet zo hardnekkig hoeft te poetsen, ben je met je wekelijkse poetsbeurt in de badkamer per saldo ook sneller klaar.
Tot slot
Het zijn vaak maar kleine aanpassingen die je helpen de huishoudelijke klussen onder de streep sneller af te wikkelen. Daarnaast moet je eenmalig een planning maken en je hebt een overzichtelijk beeld van wat er wanneer moet gebeuren. Zonder zorgen alle huishoudelijke klussen doen, werkt op deze wijze een stuk eenvoudiger én sneller.