InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Huishoudtrucs: consuminderen met vijf superproducten

Huishoudtrucs: consuminderen met vijf superproducten

Huishoudtrucs: consuminderen met vijf superproducten Er zijn een paar producten uit de goede oude tijd die interessant zijn om terug te brengen in ons dagelijks bestaan. Gewoon omdat ze handig, goedkoop, milieuvriendelijk of simpel zijn. Vaak zijn het producten die al in elk keukenkastje staan, maar met een beetje fantasie kun je ze voor veel meer gebruiken dan waarvoor je ze in huis hebt. Je kunt ze ook heel goed combineren. De ultieme huishoudtrucs om te consuminderen: de 'Big Five' uit grootmoeders kastje!

Veelzijdige superproducten

Met de industrialisatie en de daaruit voortvloeiende welvaart, veranderde niet alles ten goede. We werden consumenten en we gingen dus consumeren. Met alle gevolgen van dien. Inmiddels weten we haast niet meer beter dan voor elk euvel bestaat een middeltje, voor elke kwaal een zalfje. We hebben kasten vol dure, milieubelastende producten staan waaraan we klakkeloos geld uitgeven: voor de geur of de schoonmaak of de genezing en elk middel 'doet wat het belooft' ... We geloven de belofte en recyclen natuurlijk netjes de verpakking. Die producten zijn heel handig en doeltreffend, maar ze vervangen eigenlijk heel eenvoudige ouderwetse middeltjes. Vijf daarvan zouden best in ere hersteld mogen worden. Kijk zelf maar eens in je kastjes hoeveel flesjes en potjes je kunt vervangen door deze goedkope en veelzijdige superproducten.

Bron: Cocoparisienne, PixabayBron: Cocoparisienne, Pixabay

Ui

Natuurlijk is ui een prima smaakmaker in gerechten. Maar het helpt ook goed om een doorgesneden halve ui op een schoteltje naast het bed te leggen als je verkouden bent. Het maakt je luchtwegen weer vrij. De schillen van de ui kun je gebruiken om wol te verven. En leg je een paar uien een dagje in een bodempje water, dan kun je dit water gebruiken om op je planten te spuiten tegen ongewenste insecten, zoals bladluis.

Zout

Zout is een uitstekende ontvetter. Zout absorbeert ook heel veel vocht en kun je daarom goed gebruiken voor de schoonmaak van lastige dingen, zoals het tapijt. Bijvoorbeeld als je er wijn op hebt geknoeid. Heeft de kat in een hoekje gepiest? Strooi er dan een flinke laag zout op. Soda is hiervoor ook zeer geschikt. Als het brokkelig en droog is geworden, kun je het opvegen met stoffer en blik en daarna reinigen met een sopje van groene zeep. Uiteraard even naspoelen met azijn en de bacteriën, geur en zeepresten zijn allen weg. Maar niet alleen bij de schoonmaak is zout een handige hulp. In plaats van dure neussprays of mondwater kun je een theelepeltje zout oplossen in wat gekookt water. Even laten afkoelen en je kunt hiermee veilig en goedkoop je neus druppelen bij verkoudheid, of je mond spoelen bij tandvleesproblemen. En als je keelpijn hebt: even gorgelen met zout water!

Bron: Wpaczocha, PixabayBron: Wpaczocha, Pixabay

Groene zeep

Een mildere (en toch grondige) reiniging is bijna niet te vinden en je kunt het werkelijk voor alles gebruiken. Van het wassen van de hond tot het opfrissen van kwetsbare leren handschoenen en het glanzend reinigen van elk type vloer. Het ruikt lekker fris, zonder dat er parfum in zit. Een beetje groene zeep met wat spiritus in een plantenspuit met lauw water is ook een prima middel voor de behandeling van planten met bladluis. En verdunde groene zeep kun je als een papje op een vlek in je kleding smeren, om deze te verwijderen. Wasgoed kun je gewoon in de wasmand leggen tot je een wasje gaat draaien, want het tast je textiel niet aan. Op meubelen of textiel dat niet in de wasmachine kan: enkele uren laten inweken en daarna afnemen met een schone spons doet de truc.

Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay

Azijn

Azijn is misschien wel het meest veelzijdige huishoudelijke product om altijd in de kast te hebben. Neem witte natuurazijn voor de breedste toepassing. Een fles van een liter kost zon 35 cent, dus een voorraad aanleggen zal je de kop niet kosten. Je weet vast al dat azijn goed ontkalkt. Het is een redelijk bekend middel om je waterkoker of je koffiezetapparaat mee schoon te maken. Maar je kunt er nog veel meer mee. De meeste mensen vinden azijn niet prettig ruiken, maar ook daar zijn trucjes voor.

Onkruid verwijderen van je terras

Niet de meest milieuvriendelijke oplossing, maar toch altijd nog veel beter én voordeliger dan chemicaliën. Vul een grote gieter half-om-half met azijn en water en sprenkel het over je terras, vooral tussen de voegen. Je bent langdurig van groene aanslag en onkruid verlost. Het werkt het beste en snelste op een zonnige dag. Zorg dat je de borders en aangeplante bloemen en struiken niet besprenkelt. Die houden namelijk net zo min van azijn als onkruid

Wasverzachter

Een scheutje azijn in het vakje van je wasverzachter maakt je wasgoed heerlijk zacht. De geur verdwijnt snel als het wasgoed droogt. Een klein drupje etherische lavendelolie erbij geeft zelfs een nog frissere geur dan wasverzachter.

Schimmels

Heb je last van zwemmerseczeem of kalknagels? Dan weet je hoe lastig het is om daar vanaf te komen en hoe lang het duurt om ervan te genezen. Kostbare middelen van de drogist beloven je wonderen, maar je smeert je wezenloos en die kassa blijkt een bodemloze put. Met een wattenschijfje gedrenkt in azijn over je voeten en nagels wrijven helpt evengoed, zo niet beter. Tel uit je winst. Ook te gebruiken bij andere soorten schimmels, in je douche bijvoorbeeld.

Insectenbeten

Wrijf met een watje wat azijn over bijvoorbeeld een muggenbeet en de jeuk verdwijnt direct.

Zeepresten neutraliseren

Als je fijne goed gewassen wordt, wil je natuurlijk niet dat het hard wordt en uitdroogt. Een spoeling met azijn neutraliseert de werking van de zeep, verzacht het water en haalt de kleur op. Na een milde reiniging met groene zeep, is azijn de finishing touch. Tip van grootmoeder: zelfs tere producten zoals zacht lederen handschoenen kun je op deze manier veilig reinigen.

Crèmespoeling: voor jou én de hond!

Een hond met pluizige of sluike vacht heeft nogal eens snel last van klitten en vervilten. Was hem eens met groene zeep en spoel het daarna uit met lauw water met een beetje azijn erin. Je krijgt dan een prachtig glimmende, zachte sluike vacht, zonder pluis en klitten en makkelijk door te kammen. Overigens kun je dit ook heel prima toepassen op je eigen haar

Bron: Alexas Fotos, PixabayBron: Alexas Fotos, Pixabay

Lavendelolie

Een beetje vreemde eend in de bijt misschien, omdat je het niet direct in een keukenkastje verwacht. Maar lavendel groeit steeds vaker in veel tuinen, of in een pot op het balkon. Lavendel werd ook vroeger al voor van alles en nog wat gebruikt. Het bekendst is misschien wel het geurkussentje met gedroogde lavendelbloemetjes. Maar behalve een lekkere geur heeft het ook veel handige 'bijwerkingen'. Lavendel helpt ter ontspanning, of tegen hoofdpijn. Het is bacterie-dodend en houdt bovendien de motten uit je kasten. Lavendelolie helpt (net als azijn) erg goed tegen kalknagels. Of doe een scheutje etherische lavendelolie bij de azijn in het vakje van de wasverzachter (bij handwas: het spoelwater in een emmer) en je wasgoed is behalve lekker zacht ook heerlijk fris. Om op een warme zomeravond de muggen van je af te houden, kun je wat druppels lavendelolie op je kleding sprenkelen. Lavendel maakt dus het lijstje van de Big Five helemaal compleet.

Zelf lavendelolie maken

Van gedroogde lavendel kun je heerlijke geurende, natuurlijke basisolie maken. Let op: dit is iets anders dan etherische olie en kan dus ook niet in een brandertje of op kleding gedaan worden! Het recept is vrij eenvoudig. Een paar takjes met lavendel drogen, de bloemetjes in een goed afsluitbare pot doen, vullen met (bijvoorbeeld zonnebloem-) olie en drie weken op een zonnige plek zetten. Dagelijks even schudden. Daarna de olie door een fijnmazige zeef in een donker flesje of potje gieten. Zo kun je het maanden bewaren. Heerlijk om je na het douchen mee in te smeren, als je huid nog nat is. Het is hydraterend en werkt beter dan welk smeerseltje uit de fabriek dan ook. Bovendien zitten er geen beruchte 'microbeads' in, microscopisch kleine stukjes plastic die het milieu en je huid vervuilen. Ook is deze olie heel geschikt als ontspannende massageolie of als verzachtende olie op geïrriteerde huid of exzeem.

Lees verder

© 2016 - 2019 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dressings met balsamico: drie heerlijke receptenDressings met balsamico: drie heerlijke receptenBalsamico-azijn is een heerlijke azijnsoort die de meeste mensen wel eens geproefd hebben. Als enige wordt deze azijnsoo…
Schaafwonden verzorgen & schaafwonden behandelenSchaafwonden verzorgen & schaafwonden behandelenSchaafwonden zijn een oppervlakkige beschadiging van de bovenste huidlaag of epidermis. Hier volgen enkele tips om schaa…
Huishoudtips met azijn, citroensap en sodaHuishoudtips met azijn, citroensap en sodaIedereen heeft zijn keukenkastjes vol staan met schoonmaakmiddelen maar is dat wel allemaal nodig? Hoever kan je komen m…
Consuminderen: minder geld uitgevenConsuminderen: minder geld uitgevenConsuminderen lijkt de nieuwe hype van de 21e eeuw te zijn. Vooral sinds de beurscrash in 2009 letten mensen op hun uitg…
Coleslaw of koolslaColeslaw of koolslaEen wereldberoemd recept uit de Nederlandse keuken: koolsla of coleslaw. De coleslaw lijkt zon echt Amerikaanse uitvind…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • http://www.huisvlijt.com/2015/06/wat-is-het-verschil-tussen-baking-soda-en-soda.html
  • http://www.duurzaamthuis.nl/bladluis-bestrijden-op-planten
  • http://nl.wikihow.com/Lavendelolie-maken
  • Afbeelding bron 1: Cocoparisienne, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Wpaczocha, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Alexas Fotos, Pixabay

Reageer op het artikel "Huishoudtrucs: consuminderen met vijf superproducten"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 06-11-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Duurzaamheid
Schrijf mee!