InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Hoe kom ik van zilvervisjes af?

Hoe kom ik van zilvervisjes af?

Hoe kom ik van zilvervisjes af? Zilvervisjes zijn op zeer specifieke plekken te vinden. Zij hebben de voorkeur voor plekken die vochtig zijn. Hiernaast komen zij op voedsel en stof af. Hierdoor is het aanbevolen om je huis schoon te houden. Er bestaan allerlei producten die ervoor kunnen zorgen dat de beestjes gevangen of gedood worden. Hoe kan ik het beste van zilvervisjes afkomen? Hoe kan ik voorkomen dat de diertjes weer terugkeren?

Zilvervisjes

Zilvervisjes bevinden zich nabij vochtige en donkere plekken

Er zijn meerdere omgevingsfactoren die ervoor kunnen zorgen dat zilvervisjes aangetrokken worden. Naast donkere en natte plekken, komen ze af op huidcellen en producten waarin zetmeel verwerkt is. De aanwezigheid van de dieren is op te merken aan de gele vlekken en gaten die ze in kleding achterlaten. Deze sporen kunnen ook achterblijven op onder andere dozen, boeken en behang. Hiernaast laten zij kleine uitwerpselen achter die er uitzien als peper. Tevens vervellen de diertjes waardoor je na kunt gaan waar zij zich veelal bevinden. Hierdoor is het gemakkelijker om ze uiteindelijk te vangen. Hier zijn meerdere manieren voor.

Hoe kan ik zilvervisjes vangen en doden?

Je kunt dit ongedierte vangen door middel van een glazen pot. Hierbij moet de buitenkant grof van structuur zijn zodat de beestjes in de pot kunnen kruipen. Dit kan je bewerkstelligen door plakband aan de buitenkant te winden. De binnenkant van het glazen potje is glad waardoor de insecten niet kunnen vluchten. Met een stukje brood kan je ervoor zorgen dat zij op het potje afkomen. Soms wordt er gebruikgemaakt van een uitgeholde aardappel. Deze aardappel kan je laten staan op een plek waar ze voorkomen, om het vervolgens de volgende ochtend voorzichtig weg te gooien. Het ongedierte is namelijk grotendeels in de nacht actief.

Hulpmiddelen die in winkels verkrijgbaar zijn

Er bestaan producten om de dieren te vangen en/of doden. Hier wordt echter dikwijls gebruikgemaakt van stoffen die vaak gevaarlijk kunnen zijn voor huisdieren of kinderen. Het is hierdoor belangrijk om hier zorgvuldig mee om te gaan en de gebruiksaanwijzing aandachtig te lezen.

Zilvervisjes kunnen met behulp van een zogenaamde 'lijmval' gevangen worden
De vallen die te koop zijn bevatten een lijmlaag die ervoor zorgt dat het ongedierte vast komt te zitten. Deze vallen staan ook wel bekend als 'lijmvallen' of 'lokdozen'. Door middel van etensresten kan ervoor gezorgd worden dat er een groter aantal zilvervisjes op afkomt. Deze etenswaren behoren zetmeel te bevatten.

Chemische middelen dienen met zorg toegepast te worden
Je kunt gebruikmaken van een chemische spray die de stof 'pyrethrine' bevat. Pyrethrine is namelijk dodelijk voor zilvervisjes. De spray is het effectiefst wanneer het rondom de schuilplaatsen toegepast wordt. In de Verenigde Staten staat de stof echter (volgens de 'EPA') bekend als een middel dat kankerverwekkend kan zijn voor mensen. De 'EPA' staat voor de 'United States Environmental Protection Agency'. Het is aanbevolen om tijdens het gebruik van deze spray een masker te dragen. Hiernaast kan je gebruikmaken van boorzuur. Boorzuur kan echter schadelijk zijn voor de longen. Het is echter effectief tegen zilvervisjes en de eitjes die zij leggen. Deze stoffen mogen niet nabij etenswaren gebruikt worden.

De ongediertebestrijding kan op een professionele wijze zilvervisjes verwijderen

Het inschakelen van de ongediertebestrijding is een effectieve manier om van zilvervisjes af te komen. Het nadeel is echter dat er meestal sterke chemische stoffen worden gebruikt. Hiernaast kan het prijzig zijn om deze vakmensen in te schakelen. Het voordeel hiervan is dat je er zeker van kunt zijn dat het ongedierte verdwenen is.

Er bestaan meerdere mogelijkheden om de aanwezigheid van zilvervisjes te voorkomen

Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat de beestjes jouw huis geen prettige omgeving vinden. Wanneer hier geen rekening mee gehouden wordt is er een verhoogde kans dat de zilvervisjes terugkomen.

De luchtvochtigheid veranderen heeft een positief effect

Door de luchtvochtigheid te veranderen is de kans op ongedierte kleiner. Een luchtvochtigheid van minder dan 50% zorgt ervoor dat de meeste zilvervisjes doodgaan. Hiervoor kan men een luchtontvochtiger, ventilator of airco gebruiken. Een luchtontvochtiger is hiervoor het effectiefst. Hiernaast is het belangrijk om jouw huis voldoende te luchten door de ramen open te zetten. Door kastdeuren af en toe open te laten kan je voorkomen dat hier zilvervisjes op afkomen. Vochtige kleding en papier zijn tevens spullen die ervoor kunnen zorgen dat zilvervisjes op je kast afkomen.

Kieren

Het wegwerken van kieren zorgt ervoor dat ze zich nergens verborgen kunnen houden. Deze kieren zijn donker waardoor de zilvervisjes zich hier thuis voelen. Naden die tussen het behang te vinden zijn kunnen eveneens voor een geschikte schuilplaats zorgen.

Het gebruik van kruiden in de keuken

Plekken waar kruiden te vinden zijn worden grotendeels vermeden. Het is hierdoor aanbevolen om genoeg kruiden in huis te hebben waardoor zilvervisjes de keuken zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Etensresten kunnen zilvervisjes aantrekken

Etensresten kunnen ervoor zorgen dat het ongedierte gemakkelijk kan overleven. Hiernaast komen zij óók op stof af. Stof bestaat namelijk voor een deel uit dode cellen. Deze dode cellen worden gezien als een bron van voedsel. Door regelmatig te stofzuigen en schoon te maken kan dit zoveel mogelijk voorkomen worden.
© 2016 - 2019 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oplossing tegen ZilvervisjesHet zilvervisje is een irritant beestje die in veel huizen leeft. Het beestje kan veel schade aanrichten aan je huis, wa…
Zilvervisjes, ovenvisjes en papiervisjes, het probleemZilvervisjes, ovenvisjes en papiervisjes, het probleemZilvervisjes, ovenvisjes en papiervisjes. Een groot probleem in de tijd van de goed geïsoleerde huizen! Een plaag zit in…
Zilvervisjes, papiervisjes, ovenvisjes: bestrijden voorkomenHeb je ze ook in huis? Zilvervisjes? Kleine zilveren vliegensvlugge beestjes zijn het. Ze glippen zo snel weg als een vi…
Schimmels, bacteriën en spinnen!Schimmels, bacteriën en spinnen!De keuken en de badkamer zijn de lievelingsplaats van bacteriën. De badkamer vinden ze geweldig omdat het er lekker warm…
Papiervisje, ovenvisje of zilvervisjePapiervisje, ovenvisje of zilvervisjePapiervisje, ovenvisje of toch een zilvervisje? Helaas, ze komen niet voor in het water maar in je huis. Iedereen is wel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aiwok, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.m.wikihow.com/Zo-kom-je-van-zilvervisjes-af
  • http://pestfree.nl/15-tips-om-zilvervisjes-te-bestrijden/
  • http://pestfree.nl/spray-zilvervisjes-kankerverwekkend/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Environmental_Protection_Agency
  • http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/dieren/hoe-bestrijd-ik-zilvervisjes-in-huis

Reageer op het artikel "Hoe kom ik van zilvervisjes af?"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 27-12-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!