InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Tips om je kleding langer mooi te houden

Tips om je kleding langer mooi te houden

Tips om je kleding langer mooi te houden Je wilt je kleding natuurlijk zo lang mogelijk mooi houden. Om deze reden is het erg belangrijk om je kleding met zorg te behandelen. Was je kleding altijd binnenstebuiten en gebruik de juiste wasmiddelen. Dit zorgt ervoor dat de kleuren langer mooi blijven. Wat ook helpt om de kleuren mooi te houden is een scheutje azijn. Dit is ook nog eens goed voor de wasmachine! De manier waarop je kleding opbergt is ook van belang om je kleding mooi te houden. Sommige kledingstukken kun je beter opvouwen terwijl anderen juist beter opgehangen kunnen worden.

Wassen en drogen

Het zorgvuldig wassen en drogen van kleding, is van belang om het zo lang mogelijk mooi te houden. Wassen komt de kwaliteit van je kleding niet ten goede. De wasmachine zorgt ervoor dat kleding sneller slijt en uit vorm raakt. Was daarom zo min mogelijk. Een spijkerbroek hoeft na een halve dag dragen echt nog niet in de was. Ook kun je een blouse gerust even laten luchten en nogmaals aantrekken. Een goede tip is om een kledingstuk 's nachts buiten te hangen. De volgende ochtend ruikt het dan weer heerlijk fris. Wanneer je kleding echt verontreinigd is, of niet fris ruikt, is het natuurlijk aan te raden om het wel gewoon in de wasmachine te doen.

Tips bij het wassen van je kleding

Wanneer je kleding wast in de wasmachine, doe dit dan binnenstebuiten. Zo verslijt eerst de binnenkant van de kleding. Sorteer de was altijd goed op kleur. Wanneer je dit niet doet zullen de kleuren kunnen uitlopen, vervangen of grauw worden. Wanneer dit gebeurt ziet het kledingstuk er direct oud uit. Gebruik ook een speciaal wasmiddel dat hier geschikt voor is. Je hebt wasmiddelen speciaal voor zwarte kleding, voor witte kleding en voor bonte kleding. Ook zijn er wasmiddelen speciaal voor de fijne was. Wanneer je een wasmiddel voor witte was hebt, let dan wel goed op of het wasmiddel geen chloor bevat. Dit zorgt er namelijk voor dat je kleding sneller slijt.

Azijn

Verder is het goed om te wassen met een scheutje azijn. Dit zorgt ervoor dat de kleuren van de kleding helderder blijven. Verder werkt azijn hetzelfde als wasverzachter. Het zorgt ervoor dat je kleding zacht en soepel blijft. Ook is azijn ontkalkend voor je wasmachine. je slaat hiermee dus twee vliegen in één klap!

Strijken

Je zou zeggen dat strijken slecht is voor je kleding. Dit is deels waar. Wanneer je echter op een lage temperatuur strijkt, en het kledingstuk binnenstebuiten strijkt kan het weinig kwaad. Kleding die gestreken wordt blijft langer mooi in vorm. Wat dat betreft is strijken dus juist goed! Wanneer je echter op hoge temperatuur strijkt, en over applicaties heen strijkt, is dit natuurlijk wel schadelijk voor je kleding.

Kleding opbergen

Bij het opbergen van kleding kun je ervoor kiezen om het in de kast te hangen of om het in de kast te leggen. De volgende kledingstukken kun je beter opvouwen en in de kast leggen:
  • Truien
  • Vesten
  • Shirts
  • Tops

Deze kleding is vaak gemaakt van rekbare stoffen. Wanneer je ze in de kast ophangt, kan de stof al snel gaan lubberen. Kleding die de eigenschap heeft om snel te kreuken, dient juist wel opgehangen te worden. Denk hierbij aan:
  • Blazers / colberts
  • Jasjes
  • Blouses

Parfum en deodorant

Veel mensen gebruiken dagelijks parfum en deodorant. Helaas is dit niet erg goed voor onze kleding. Parfum en deodorant kunnen zorgen voor lelijke vlekken. Doordat deze producten in veel gevallen alcohol bevatten, kunnen ze de stof aantasten. Alcohol zorgt ervoor dat de stof dunner wordt, of dat er zelfs gaatjes in komen. Om dit te voorkomen dien je parfum of deodorant altijd op je huid te spuiten, en niet op je kleren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rubriek.nl/modeschoonheid/zo_gaat_je_kleding_langer_mee.php
  • http://www.stofzuigerzen.nl/schoonmaken/wassen-zonder-krassen.html

Reageer op het artikel "Tips om je kleding langer mooi te houden"

Infoteur: Denn
Laatste update: 06-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!