Ontrommel je garderobe

Ontrommel je garderobe Als je een tijdje op reis bent geweest verbaas je je iedere keer weer over met hoe weinig dingen je toe kan. Hoe zorg je ervoor dat eigen garderobe weer overzichtelijk wordt?

Het leven uit de koffer

Als je regelmatig op reis bent blijf je je waarschijnlijk erover verbazen met hoe weinig je werkelijk toe kunt. Indien je een week op pad gaat kun je meestal wel toe met een koffer voor de kleren en de toiletartikelen en een rugzak voor overdag. Meestal zijn twee broeken, een extra paar schoenen, wat t-shirts of overhemden en je toiletartikelen genoeg om de week door te komen.

Hoe leef je op reis?

De meesten (buiten de echte kampeerders) slapen in een hotelkamer en eten buiten de deur. Dit scheelt weer potten, pannen,
bestek, een warmtebron, serviesgoed en een basisvoorraad kruiden en gedroogd voedsel. Bij gedroogd voedsel dien je aan pasta en bijvoorbeeld rijst te denken. Indien je wat langer op reis bent heb je ook tijd om na te denken over de rommel die je langzamerhand om je heen verzamelt.

Wat is nu eigenlijk overbodig?

Welke kleren draag je eigenlijk regelmatig? De meeste mensen dragen twintig procent van hun kleren tachtig procent van de tijd. Kijk eens kritisch in je klerenkast: wat heb je het laatste jaar geen enkele keer gedragen? Wat heb je te klein gekocht, maar waar durf je eigenlijk geen afstand van te doen omdat je ooit wel eens heus slanker gaat worden. Neem afscheid. Dan hoef je je ook niet meer schuldig te voelen. Gelegenheidskleding en positiekleding zijn uitgezonderd van de regel. Dus dat donkere pak dat je reserveert voor sombere gelegenheden mag blijven hangen in je kast. Ook die galajurk laat je hangen in je kast. Neem gewoon afscheid van dingen die je met geen mogelijkheid meer gaat dragen. Heb je moeite met afscheid nemen: neem een foto en zet de kleding een week apart. Als je na een week nog geen spijt hebt kun je met een gerust hart afscheid nemen van de items.

Schoeisel

Hoeveel paar zwarte/bruine schoenen heb je eigenlijk? Hoe lang is het geleden dat je ze hebt gedragen? Maak een kritische selectie uit je schoenen. Als ze niet meer voldoen heb je een aantal opties: nog even bewaren of wegdoen. Zet de schoenen in het zicht en spreek met jezelf af dat je ze binnen een week een keer moet dragen. Misschien weet je niet eens meer waarom ze stonden te verstoffen. Vallen de schoenen tegen bij de hernieuwde kennismaking doordat ze niet de juiste pasvorm hebben of niet prettig lopen: neem dan afscheid. Schoenen die je niet draagt nemen onnodige kastruimte in beslag en creëren een rommelig gevoel van binnen. Breng ze weg naar de kringloper of geef ze aan een bekende. Een andere optie is verkopen. Maak in ieder geval je huis en dus ook je hart leeg.

Seizoensspul

Wees eens eerlijk: hoeveel verschillende jassen heb je wel niet? Je hebt slechts een enkel regenpak nodig. Bewaar het beste exemplaar en breng de rest weg. Idem dito met handschoenen voor op de fiets. Een enkel, goed paar is voldoende. De rest breng je weg. Ga ook voor een enkele wintersjaal en een enkele muts. Als je je huis namelijk ook nog deelt met anderen kun je helemaal ingebouwd raken met jassen, schoenen, mutsen, handschoenen enzovoorts. Kies het beste exemplaar en neem afscheid van overbodige zaken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontrommel je garderobe"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: December 2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!