Huismiddelen en tips

Haal meer uit je huismiddelen. Simpele tips en trucs maken het dagelijks leven rijker aan inhoud. Schrijf een naam op glas, maak aardappelen lichter verteerbaar, laat grijs haar verdwijnen, maak eens een kaars, laat je zijden sjaal weer glanzen als nooit tevoren! De huisvrouw van nu is een duizendkunstenaar, die oude weetjes oppoetst tot praktische glorie.

Aardappelen en kummelzaadjes

Voeg een paar kummelzaadjes bij het kookwater en de aardappelen worden lichter verteerbaar.

De warme kruik is een zakje zand

In plaats van de warme kruik gebruik je een zakje met schoon, scherp zand. Het bed blijft langer warm dan met de kruik.

Een paar druppels citroensap

Heb je slechts een paar druppels citroensap nodig? Prik een paar gaatjes met een vork in de citroen en pers er een paar druppels uit.

Terpentijnolie zorgt voor dennengeur

Voeg een theelepel terpentijnolie bij een liter kokend water. Resultaat: een heerlijke dennengeur in de kamer! Schadelijke ziektekiemen worden in de kamer vernietigd.

Beschrijf glas met een aluminiumblikje

Glas beschrijf je met aangepunt aluminiumblik.

Maak brilleglazen schoon met glycerine

Voorkom het beslaan van brilleglazen door ze aan beide zijden in te wrijven met glycerine en ze uit te wrijven met een zeemleren lapje. (glycerine kun je goedkoop bij de drogist krijgen)

Maak glas onbreekbaar door het te koken

Praktisch onbreekbaar glas maak je door het een half uur in water met zout te koken. Leg het glas in het koude water met zout, breng het aan de kook, laat het een half uur koken en laat het glas in het zoute water weer koud worden.

Doe olie in gebroken vazen

Vazen die aan de rand stuk zijn vul je met olie tot de gewenste hoogte. Houd in de olie een gloeiend stuk ijzer, bijvoorbeeld een pook. Het glas zal precies tot de hoogste oliestand afspringen.

Grijs haar verdwijnt met azijn

Grijs geworden hoofdhaar verdwijnt vaak door in het waswater wat azijn te doen.

Roos verdwijnt met eigeel

Wrijf eenmaal per week de hoofdhuid in met eigeel. Laat het een halfuur drogen en was het daarna met lauw water af.

Maak zelf kaarsen

  • Giet kokend water over het kaarsvet op kandelaars. Het kaarsvet verdwijnt als sneeuw voor de zon.
  • Kaarsen branden zuinig als je fijn zout strooit in het gesmolten kaarsvet van de brandende kaars.
  • Zelf eenvoudig een kaars maken: maak een gaatje in het midden van de bodem van een plastic bekertje, doe er een draad doorheen en maak hem aan de bovenkant vast met een spijker over het bekertje. Aan de onderkant doe je een knoop in de draad zodat hij gespannen blijft. Smelt stukjes kaars in een pannetje, giet het daarna in het bekertje. Laat het stollen, verwijder het bekertje, knip de draad en voilà: een kaars!
  • Maak kaarsen passend in de kandelaar door het ondereind even in kokend water te houden.

Koorts verdwijnt met citroenschijven

Bij koorts helpt vaak het meermalen opnieuw aanbrengen van citroenschijven op de polsaderen.

Leren handschoenen glanzen door bananenschil

Leren handschoenen laat je glanzen als je ze met de binnenkant van een bananenschil inwrijft.

Is je olie vers? Test het

Versheidstest van olie: Komt er schuim op of zie je belletjes bij het schudden? Goede olie heeft dat niet.

Gebruik zuurkool voor pluche

Wrijf pluche met zuurkoolnat af en het oogt weer als nieuw.

Hand boven het hoofd als je je ring wilt afdoen

Als je je ring moeilijk kunt afdoen, houd je de hand boven je hoofd in een schaal met water. Na 5 minuten kijken of de ring eraf kan. Nog niet? Doe het nog eens gedurende 5 minuten. Nu moet het lukken.

Talkpoeder voor vet haar

Heb je last van vet haar? Strooi wat talkpoeder op je hoofdhuid, wrijf het na een paar minuten eruit met een handdoek. (baby-talkpoeder is het best en het goedkoopst)

Verse rode wijnvlekken en kokend water

Verse rode wijnvlekken houd je boven een schaal met kokend water. Daarna inweken met warme melk en uitwassen. De vlekken zijn verdwenen.

Was zijde met aardappelsap

Zijden dassen en sjaals worden weer prachtig door ze te wassen met aardappelsap.

Lees verder

© 2013 - 2020 Yosha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de kaarsAlles over de kaarsDe kaars is een van de oudste lichtbronnen. Behalve meer zicht, kan het ook romantisch zijn of kleed je er een huiskamer…
Kaarsen sfeermakersKaarsen sfeermakersWaren kaarsen in het verleden meer sfeermakers in de donkere en koude wintermaanden, inmiddels weten we wel beter. Kaars…
Sier- en geurkaarsen voor sfeerSier- en geurkaarsen voor sfeerDe kaars is een eeuwenoude lichtbron. Was de kaars in het verleden een noodzakelijk kwaad om licht in huis te hebben, in…
Kruiden: rozemarijnKruiden: rozemarijnRozemarijn is het symbool van hernieuwde kracht. Dat lijkt me een goede reden onmiddellijk een plant in je tuin te zette…

De weg van het vuile waterPas toen men de rol van de bacteriën als ziekteverwekkers begon te begrijpen, ging men ertoe over het vuile water system…
Verzorging, reiniging en onderhoud van wollen kledingVerzorging, reiniging en onderhoud van wollen kledingNiets is warmer dan een wollen muts, wollen sjaal en een dikke wollen trui tijdens koude winterse dagen. Zonder warme br…
Bronnen en referenties
  • Boekje uit 1939 - samensteller en schrijver: Alma

Reageer op het artikel "Huismiddelen en tips"

Infoteur: Yosha
Laatste update: Juni 2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!