InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Stroom: het aanleggen van elektriciteit

Stroom: het aanleggen van elektriciteit

Stroom: het aanleggen van elektriciteit Wanneer u een extra stopcontact wil aanleggen in uw woning kunt er voor kiezen om daar een elektricien voor in te huren of het zelf te doen. Wanneer u besluit om het zelf te doen, dan is het wel belangrijk dat u verstand heeft van het aanleggen van stroom. Er zijn verschillende manieren waarop u een extra stopcontact kunt aanleggen. Het belangrijkste is wel dat u op uw eigen veiligheid let. Zorg er dus voor dat de stroom is afgesloten als u aan het werk gaat. Het kan voorkomen dat u de behoefte heeft aan een paar extra stopcontacten of dat u een lichtschakelaar wilt vervangen voor een dimmer. In dat geval kunt u een elektricien inhuren die dit voor u regelt. Een andere optie is om dit zelf te doen. Het is dan wel belangrijk dat u enige ervaring heeft. Ook als u die ervaring niet heeft is het wellicht mogelijk om de wijzigingen zelf aan te brengen, maar u dient u zichzelf wel goed voor te bereiden. Dat is vooral een kwestie van uzelf goed inlezen, zodat u weet waar u op moet letten. Daar wil dit artikel u bij helpen.

Het aanleggen van stroom in een huis

Allereerst is het belangrijk om te letten op uw eigen veiligheid. Zo moet u nooit werken aan een elektrische installatie terwijl de spanning er nog op staat. U kunt de spanning er af halen door de elektriciteit uit te schakelen door de hoofd- of groepsschakelaar uit te zetten. Vervolgens kunt u met behulp van een degelijke spanningzoeker nagaan of u de correcte groep heeft uitgeschakeld. U moet ook nooit spanning zetten om een elektriciteitsleiding die nog niet is afgemonteerd. Verder doet u er goed aan isolerend schoeisel te dragen met rubberen zolen en nooit te werken met natte of vochtige handen.

Aanleggen van elektriciteit in een woning

Elektrische leidingen dienen altijd te worden aangesloten via de aansluitkast van het energiebedrijf. Deze kast is van zichzelf verzegeld. In de aansluitkast zit de hoofdzekering. U mag deze kast echter nooit openen. In sommige ruimtes is het zelfs verplicht om een stopcontact aan te brengen. Het gaat daarbij om dat ruimtes die makkelijk vochtig kunnen worden, zoals de badkamer en de keuken. Het stopcontact voorkomt dat het vocht met elektriciteit in aanraking komt. Wanneer dat gebeurt zou u namelijk geëlektrocuteerd kunnen worden. De afstand tussen de zadels vanaf het stopcontact en de dozen mag niet meer dan 10 centimeter zijn. In het geval van een verticale leiding gaat het om 40 centimeter, bij horizontale leidingen om 30 centimeter.

Aanleggen van een extra stopcontact

Er zijn meerdere manieren te vinden waarop u extra stopcontacten kunt aanleggen. Indien u in uw huis een normaaldozensysteem heeft kunt u er voor kiezen om de bedrading tussen twee lasdozen te onderbreken. Vervolgens zaagt u de buis doormidden en kunt u een nieuwe lasdoos plaatsen. Vandaar uit trekt u de leiding verder door naar het stopcontact. Bij het centraaldozensysteem kunt u de leiding leggen van het stopcontact naar de centrale doos. Een derde mogelijkheid is om een stopcontact te vervangen voor een lasdoos. In dat geval heeft u zo vier nieuwe aansluitmogelijkheden.

Aanleggen van elektrische leidingen

U kunt in alle gevallen als volg te werk gaan. U kunt de plaats van de leidingloop en de dozen op de muur aftekenen. Vervolgens kunt u de bestaande bedrading verwijderen en de lasdoos monteren. Dan kunt u daar vervolgens de benodigde buizen in monteren en die met zadels tegen de muur bevestigen. Dit moet dan wel op de voorgeschreven afstanden gebeuren. Vervolgens kunt u de muurdopjes gebruiken wanneer de contactdoos een montage-plaat heeft.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Stroom: het aanleggen van elektriciteit"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!